Meningen med projektet är att återställa bilen till ett bra originalskick. Men jag vill också ta reda på fakta om bilmodellen. Hur många såldes i Sverige? Hur många såldes totalt i världen? Hur många finns kvar? Varför fanns... Visa mer
Rostlagning kommer alltid vara en stor del av de flesta renoveringar, så också på detta projektet. Som tur är har 9000 fastskruvade, och inte fastsvetsade, framskärmar. Vänster sida fick jag lacka om från champagnefärgad skärm till svart. På höger sida har jag hittat en bättre begagnad i rätt färg. Bara att skruva dit med andra ord. Men jag väntar till sommaren med det, onödigt att utsätta skärmen för allt salt.
dett ser mycket bra ut. du kanske skulle göra så som jag gör med min 9000 å totalrenovera istället det tar en stund men man blir ju nöjd sen. jag har hållt på nu över 2år med min men har inte varit i garaget jämt bara lite då å då
Jag tänker att jag ska köra med bilen i vinter och inte göra några större ingrepp. Damtidigt samlarjag ihop en massa grejer som jag kan montera på bilen nästa sommar då bilen ska få stå och vila. Då tänkte jag också rensa den på inredningen och rostlaga hela chassit.
Bland de första sakerna jag gjorde var att installera ett larm. Jag sökte efter ett TG 400 som jag vet var väldigt vanliga som larm på 9000 omkring dessa årsmodeller. Problemet med att hitta ett begagnat är att det sällan följer med en handdosa. Men, efter lite let på diverse skrotar så hittade jag en bil med larmet jag ville ha, på en skrot, komplett med handdosa och allt! När jag skulle till och montera larmet i min bil upptäckte jag att det suttit ett TG 400 på min bil innan, bara att byta box till de färdigdragna sladdarna och sen funkade allt som det skulle. Ibland ska man ha tur! deklarera hittade jag nya på ett företag som heter ILV på nätet.
Om man vill att det ska kännas som 1991 så måste det låta tidsenligt. Här har jag fått tag på en Saab 9000 Audio system-kassettespelare. Men det räcker inte på långa vägar för att få ett bra ljud. Bandaren har ingen inbyggd förstärkare utan hela systemet kräver, inte ett, utan två separata slutspel. Ett som sitter fram (under kassettedäcket på bilden) och ett som är monterat baktill. Det främre steget driver de vanliga högtalarna runt om i bilen, fyra stycken mellanregister och fyra stycken skrikare. Det bakre steget driver en specialbyggda baslåda i CC:n eller två 8" basar i CD:n. Bashögtalarna är irriterande nog 6 ohm och är därför ganska tricky att byta ut till nya, speciellt till baslådan i CC:n där baselementen är 5,25". Eftersom det är omöjligt att hitta 5,25" basar på 6 ohm så lånar jag CD:s 8"-basar tillsvidare. Men när allt sitter ihop som det ska låter ljudet fantastiskt bra. Inte konstigt att Saab vann ljudpris för denna stereo när den var ny. Bklen låter 1991!
Det finns lite olika varianter på musbion i 9000. Jag ska se om jag kan bena ut de olika här, rätta mig gärna om jag har fel! Det finns, vad jag känner till, fyra varianter eller modeller. En tidig mellan 85-89 (artnr 9124579), en mellan 90-91 (artnr 4109591), en mellan 92-93 (artnr 4110607) och en mellan 94-98 (artnr 4437224). Den senaste är den absolut vanligaste medan de andra tre är betydligt ovanligare. Den på bilden är den mellan 90-91. Den ser på utsidan ut som den mellan 85-89 men den passar inte på baksidan. Men man kan byta ut 90-91 med 92-93 fast då ser 92-93, på framsidan, ut som en 94-98. Alltså, lite rörigt precis som det brukar vara när det gäller Saab och artnr. Det kan vara värt att nämna att det, som jag skrev, finns fyra huvudgrupper men de går till viss del att blanda. Jag vill också nämna att det finns fler artnr, här följer de jag har. 9509795, 4519443.
Precis som de gamla 900:na så har 9000 taken börjat att släppa. I min satt det ett tråkigt innertak när jag köpte den. Det blev att jag bytte ut taket mot ett CS-tak. Allt passar bra utom vid C-stolparna. Dessutom var klädseln på insidan av C-stolparna inte i bästa skick, förstörda av solen. Jag lyckades hitta hyfsade på skroten men det blir lätt fingeravtryck i tyget när man hanterar det. Jaja, bättre än att ha trasor hängandes från C-stolpen. :-) Nytt innertak skall ordnas. Kanske det är bäst att klä om det.
Jag ska glatt erkänna att jag inte tänkt på det alls under mina 15 år som 9000 entusiast. Hur vanligt r det egentligen med ett 12 V-uttag i papperskorgen mellan säterna? Var det nåt som var tämligen vanligt på nyare årsmodeller eller var det bara på vissa varianter som fick det, oavsett årsmodell? Var det extra tillbehör? Jag kan inte komma ihåg att jag sett det som ett valbart tillbehör i en katalog. Kolla gärna era egna 9000 och skriv gärna här i projekttråden om du har det i din 9000 eller om du vet nåt om det! ;-)
Jag har heller aldrig sett ciggtändare bak, men har sett att det är en rund markering i plasten där, först trodde jag de va en lampa eller nått som skulle va där under men de var ju svart plast.... Med andra ord en markering vart man kan borra om man vill montera antar jag
Kul och se att du fixar till en gammal 9000 CC och dessutom en Aero i svart, det är najs.
Det är lite rost i golvet, vi domkraftsfästerna. Men i sommar ska jag ställa in den i garaget och då blir det en rejäl rostgenomgång. Det som är lite drygt är att båda bakskärmarna behöver rostlagas och det betyder ju i sin tur ett rejält förarbete och ett snyggt lackjobb. Hoppas att jag kan få till det! Annars är det den vanliga rosten på bilen, dörrar och så. :-)
Monterade själv innertak från CS i min -88 för några veckor sedan.. Har heller aldrig sett cigg uttaget bak. Ser det ut att vara original grej? Ingen som pulat dit det själv?
Det är lite rost i golvet, vi domkraftsfästerna. Men i sommar ska jag ställa in den i garaget och då blir det en rejäl rostgenomgång. Det som är lite drygt är att båda bakskärmarna behöver rostlagas och det betyder ju i sin tur ett rejält förarbete och ett snyggt lackjobb. Hoppas att jag kan få till det! Annars är det den vanliga rosten på bilen, dörrar och så. :-)
OK, då har du en del att göra då. Har själv fixat domkraftsfästen fram på min då de var rostiga o intryckta (vanligt på 9000). Kommer bilder i min projekttråd så småningom. Lycka till.
När de blir intryckta spricker kittet och fukt kan tränga in mellan plåtarna = rost. Så var det på min i alla fall. Ett tag trodde jag nästan att de skulle vara lite intryckta för att fästet inte skulle "sticka ut".
Absolut var det en slägga inblandad Kapade bort allt intryckt/rötet, inkl. fästet, blev väl en 35x35 cm kanske. Sedan svetsade vi dit en ny plåt, bankade till den lite så den följde gamla golvet och sedan avslutade vi med en kraftigt plattjärn som förstärkning där gamla domkraftsfästet satt. Kommer alltså köra utan fäste, orginaldomkraften är ändå inte speciellt bra. Som sagt, kommer bilder senare
Monterade själv innertak från CS i min -88 för några veckor sedan.. Har heller aldrig sett cigg uttaget bak. Ser det ut att vara original grej? Ingen som pulat dit det själv?
Det ser ut som om det är en originalgrej och jag har inte satt dit den själv. Men den är inte inkopplad så jag får se om jag kan leta upp sladden.
Absolut var det en slägga inblandad Kapade bort allt intryckt/rötet, inkl. fästet, blev väl en 35x35 cm kanske. Sedan svetsade vi dit en ny plåt, bankade till den lite så den följde gamla golvet och sedan avslutade vi med en kraftigt plattjärn som förstärkning där gamla domkraftsfästet satt. Kommer alltså köra utan fäste, orginaldomkraften är ändå inte speciellt bra. Som sagt, kommer bilder senare