3028
Sök

Underliga elfel på Volvo S40 -98

366 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har upptäckt en del skumma elfel på bilen, det är en Volvo S40 2.0T -98

1. När man låser/låser upp bilen med dosan så fungerar det som de ska. Men det skumma är att den inte blinkar med blinkersen när man gör det? Varken när man låser eller låser upp!
Jag hör dock att relät klickar, en gång när man låser och två gånger när man låser upp!
Vad är det som kan orsaka det här?

2. "knappen" som känner av att förardörren är stängd/öppen beter sig också skumt. Den tror att förardörren är konstant stängd, även om den är öppen. Även om jag kopplar ur kontakten så tror den fortfarande att dörren är stängd. (Det ska inte gå att låsa bilen om en dörr INTE är stängd)
Nån som vet varför?

3. Har ingen ljustuta på bilen alls heller. Det ska ju gå att blinka med helljusen även om nyckeln inte är i. Men det går inte! Det går dock om bilen är igång.
Och det ska ju finnas en funktion som heter "Follow me home" eller något sånt. Man ska ju då "ljustuta" med nyckeln ur sen stänga och låsa bilen, och då ska ju halvljusen lysa i ~30 sekunden. Funkar inte heller..
Två fel här.. Och, finns det kanske nån som vet varför det inte vill funka?

Aldrig kul när el strular! Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta! smile

366 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Ingen som har någon aning? hmm

436 Inlägg
21 december 2012
Att den inte blinkar med blinkersen Kan mycket väl bero på om bilen nån gång har bytts larm i eller liknande vill minnas att det sitter ett texaco larm i dem (hade en själv) då är det en kabelsko som är "tjuvkopplad" på blinkersen för att ge denna funktionen kontrollera detta finns kopplingsscheman på google

När nyckeln inte sitter i ,i dessa bilar så ska inte ljustutan fungera funktionen follow me home fanns inte på S40 -98
utan det kom med Fas 2orna din 98a är troligtvis en fas1

366 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
lighter22 skrev:
Att den inte blinkar med blinkersen Kan mycket väl bero på om bilen nån gång har bytts larm i eller liknande vill minnas att det sitter ett texaco larm i dem (hade en själv) då är det en kabelsko som är "tjuvkopplad" på blinkersen för att ge denna funktionen kontrollera detta finns kopplingsscheman på google

Hmm okej!
För som sagt, sitter man i bilen och låser/låser upp, så klickar ju faktiskt blinkersrelät en/två gånger (Om det nu inte är ett annat relä, men det tror jag väl inte?).

436 Inlägg
27 december 2012
Kan vara larmet som klickar till men som sagt är lite osäker men börja med att hålla fingret på relät och lås/lås upp bilen och känn så att det verkligen är det relät som klickar o inte larmet eller liknande smile)

366 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Det ska jag absolut göra! Återkommer smile

5 129 Inlägg
27 december 2012
mitt larm på mercan blinkar inte om ja har en dörr dåligt stängd. och om något i din dörr säger att den är konstant öppen eller stängd så kanske inte bilen får signalen att du har öppnat en dörr. tex med halvljuset som skulle tändas efter att du dragit i spaken å sedan kliver ur å låser bilen. men om bilen inte vet av att du klivit ut å sedan låser bilen så bör ju inte lyserna tändas. lika så med larmet att den inte fått någon indikering på att dörren har öppnats.
vet att bla caddy har ett liknande system på sitt huvlås. om oljenivålampan tänds så kommer inte den slockna förns du har öppnat och stängt huven oavsett om du fyllt olja eller inte.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 129 Inlägg
27 december 2012
mb_pucken skrev:
mitt larm på mercan blinkar inte om ja har en dörr dåligt stängd. och om något i din dörr säger att den är konstant öppen eller stängd så kanske inte bilen får signalen att du har öppnat en dörr. tex med halvljuset som skulle tändas efter att du dragit i spaken å sedan kliver ur å låser bilen. men om bilen inte vet av att du klivit ut å sedan låser bilen så bör ju inte lyserna tändas. lika så med larmet att den inte fått någon indikering på att dörren har öppnats.
vet att bla caddy har ett liknande system på sitt huvlås. om oljenivålampan tänds så kommer inte den slockna förns du har öppnat och stängt huven oavsett om du fyllt olja eller inte.

tror du ska börja med och leta på varför din bil tror att dörren alltid är stängd. går en känsla av att alla fel sitter i hop.
sorry för å sitera mig själv där:-P
har du kollat säkringarna? ström fram till dörrkontakten? eller om den jordar där så har du jord. du kan ju mäta den och se att du får kontakt och avbrott beroende på vilket läge den befinner sig i.
sorry om de blir rörigt då ja skriver på telefonen
Senast redigerat av mb_pucken (27 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

366 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Vet att det va fel på dörrkontakten på förardörren. Testade att byta plats på den och passagerardörrens kontakt.
Nu reagerar den på att man öppnar och stänger dörren som den ska. Så ska fixa en ny sån kontakt så jag vet att alla är okej.
Sen om nu det skulle vara problemet skulle ingen vara gladare än jag, slipper jag strula mer med elen smile

5 129 Inlägg
27 december 2012
jag tror att det kommer lösa dina problem:-) man får känslan att alla fel hänger i hop när man läser din felbeskrivning:-)

366 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Har testat att bytt till en fungerade, så nu reagerar den på att dörren öppnar och stängs. Löste dock inte mina problem.

Men hitta en annan sak när jag kolla in under ratten.. Två lösa kontaktstycken och en massa strömtjuvar.
Ska fixa en bild på kontakterna, nån kanske vet vad dom går till..

366 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
zagzer skrev:
Har testat att bytt till en fungerade, så nu reagerar den på att dörren öppnar och stängs. Löste dock inte mina problem.

Men hitta en annan sak när jag kolla in under ratten.. Två lösa kontaktstycken och en massa strömtjuvar.
Ska fixa en bild på kontakterna, nån kanske vet vad dom går till..

Hittade dessa kontakter där under.. Nån som känner igen dom och vet vad dom skulle kunna vara till?

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-b5da5a5dc793beecb2c7b2027ad22cca.jpg

914 Inlägg
28 december 2012
Det sitter ett eftermonterat carguard 950 s larm  i din bil om inte minnet sviker,det fick man eftermontera på dessa tidiga bilar.Pga det larm som fanns från fabrik saknade glaskross sensor och var då ej godkänt av svenska stöldskyddsföreningen.I detta svarta kontaktstycke ska larm styrenheten sitta.Kan nog vara därför den inte blinkar!!
Och den enligt mig bristfälliga inkopplingen med åtskilliga scotchslock(tjuvar)var enligt Volvos monteringsanvisning.
Jag åkte på att göra några sådana här montering på den tiden.

366 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Jaså där ser man!

Men har urskilt att det är två olika ställen det klickar ifrån när man låser bilen och när man blinkar med blinkersen som vanligt.

När man låser bilen kommer det från en lite större ljusgrå styrenhet där det också går in ett ganska likt kontaktstycke som de på bilden.

914 Inlägg
28 december 2012
Det stora ljusgrå är centrallås styrenheten som även innehåller det avaktiverade originallarmet.
Det hände på ett par bilar att det blev fel på carguard styrenheten,/att blinkersen hängde sig så att blinkersen  lös hela tiden.Det kan  vara därför att den styrenheten är bortplockad.

366 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Där ser man! smile

Går det att få det att blinka ändå på något sätt?

Ända anledningen till att jag vill att de ska göra det är för bekvämlighetens skull, så man ser att den låser/låser upp

914 Inlägg
28 december 2012
Om jag nu minns rätt,så enda sättet att få det att blinka är att med Volvos SystemTester eller liknande felkods/programeringsinstrument gå in i c-lås/larmstyrenheten och programmera om från "larm av" till "larm på".
Då borde blinkersindikeringen fungera.Troligen behövs en pinkod för detta,och då är det bara Volvo som kan utföra detta.

366 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Och så fort man ska blanda in Volvo att göra nånting så kommer det kosta en hel del kronor!..

Men nu vet jag iallafall, tackar för svaren! smile

914 Inlägg
29 december 2012
Det kostar att ligga på topp.

366 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Va på Volvo idag. Enligt dom så gick det inte att gå in i boxen och ändra som det går på "nya" bilar hmm

Sök