3822
Sök

Volvo 850 hackade och stannade - Felet löst

2 250 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#1
Bände isär kåpan över kamremmen, såg att remmen var hel. Vid startförsök så gick motorn runt något varv och sen tvärstopp! Samma resultat gång på gång.

I med lite startgas, samma resultat. D v s inget bränslefel, utan tändningsfel, tydligen gnista ibland.
In med bilen i garaget. Plockade av tändfördelarlocket. Fullt med vatten och olja! Smakade ej sött - ej glykol.
Packboxen innanför rotorn hade tryckts ut!

Till saken hör att bilen körts många kortare sträckor senaste halvåret. Så jag misstänkte kondensvatten i oljan.
Vattenblandad olja - gegga - fryser och bildar proppar både här o där.

I vevhuset blir det alltid ett större eller mindre övertryck. Övertrycket ska normalt ledas ut till insugningsröret.
Men så hade inte skett, tydligen. Varför?
Plockade bort insugningsrör m h a Haynes rephandbok. Hittade även en stödpunkt till insugningsröret som gick fint att skruva dän från bilens undersida, detta stod det inget om i boken.
Kom sedan åt vevhusventilationens oljeavskiljaren, som lossades. Den var helt igenkorkad, liksom de flesta av slangarna kopplade till denna. En var helt tät! Gamla stelnade avlagringar och ljusbrun sörja. 
Så förmodligen hade "The End" inträffat. Kommit till ett sista skede då sörjan frös och allt det blev heltätt.
Tacksam för att packboxen vid tändfördelaren gav med sig och inte vevaxeltätningen bak svänghjulet!

Gjorde även rent insuget runt spjället. Där fanns kraftiga avlagringar, vilket gjorde att spjället inte kunde gå helt ned. En av anledningarna till dålig tomgång.
Rensade även EGR-ventilen och blåste anslutnignsröret.

Några nya slangar, oljeavskiljare, tändstift, insugspackning, motorolja och filter.
Passade även på att spola rent hela kylsystemet då kylvätskan klarade max -20 grader. Kylvätskan hade i o f s inget med felet att göra, går utmärkt att fixa utan att tappa ur. Men nu var jag på gång.
Köpte blå kylvätska, blandade 50 - 50. Mätte till - 38 grader!
Enligt boken; fyll på vätska genom expansionskärlet - tar lång tid o s v. Jag plockade ur termostaten och fyllde först upp systemet via termostathuset... Skruvade ihop allt och fyllde expansionskärlet - luftat och klart på nolltid.

När jag skulle lossa locket till termostathuset satt den inre av skruvarna så hårt att skruvens torxfattning gick sönder. Kom inte åt med flexen för att slipa upp ett skruvmejselspår. Vågade heller inte att knacka loss skruven med huggmejsel, för huset är av aluminium. Placerade en större mutter ovanpå skruvskallen och svetsade fast muttern med miggen mot skruvskallen. Just när allt svalnade till mörkröd färg fick sig muttern en liten smäll men en hammare. Bara att skruva ur med handkraft, utan verktyg.... Simsalabim.
Kunde givetvis borrat bort själva skruvskallen och lämnat kvar resterna av skruven, likt en pinnbult och svetsat fast mutter på denna. Men nu ville jag impa på sonen hur man snabbt löser problemen, som alltid uppstår.
Har räddat många gängade hål på så vis genom åren.


Hela kalaset gick på strax under 2 000 kr...  Men motorn blev på köpet helservad. Går nu kanonfint.

Vid sista besiktningen var det nätt och jämt att avgasvärdena klarade sig... Nu kommer det att gå galant.winkwinkwink
Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2012)


Sök