1790
Sök

Man ska inte blanda olika glykoler, men... varför?

330 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#1
Det är ju sedan länge konstaterat att färgen på glykolen inte har mer med att göra vad det är för glykol än vad tillverkaren har bestämt. Det varierar alltså mellan tillverkare, och gör det därmed svårt att veta vad man egentligen har i kylsystemet. På verkstan har vi blå, röd och gul etylenglykol, samt blå och grön propylenglykol. Jag frågar mest av nyfikenhet, men, varför ska man inte blanda de olika, vad händer? Är det bättre att fylla på med en sort över en annan om man har okänt i ett system?
B!

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
#2
Utöver att olika biltillverkare rekommenderar olika så är min erfarenhet att blandar du två som inte är "ok" med varandra (antar att det helt enkelt blir; blanda etylenglykol med propylenglykol) så blir det sörja av det hela.

Köper jag en bil och inte har en aning om vad där är i den. Och jag ex.vis behöver fylla på (för att hamna "rätt" i frostskydd säger vi) så väljer jag att tappa ut rubbet, skölja ur och fylla på med det som tillverkaren rekommenderar. Det kostar inte så fasligt många kronor
Senast redigerat av it_mutt (24 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Jägermeister
910 Inlägg
24 januari 2013
#3
Vet inte om detta stämmer nå mera, men har för mig att jag i yngre dagar fick lära mig att tex bilar med aluminiumtopp och bilar med topp i järn har olika vätskor, förrutom att förhindra kylavattnet från att frysa så har ju glykolen andra egenskaper med, den smörjer väl vattenpumpen och förhindrar korrosion så det kan väl bli knas om du blandar dom olika färgerna.
Senast redigerat av gemini78 (24 januari 2013)

En gång är ingen gång...

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
#4
gemini78 skrev:
Vet inte om detta stämmer nå mera, men har för mig att jag i yngre dagar fick lära mig att tex bilar med aluminiumtopp och bilar med topp i järn har olika vätskor, förrutom att förhindra kylavattnet från att frysa så har ju glykolen andra egenskaper med, den smörjer väl vattenpumpen och förhindrar korrosion.

Absolut, och höjer kokpunkten ex.vis smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

TBM NINJA
917 Inlägg
24 januari 2013
#5
du kan inte ha rosa kylarvann i en gammal bil (typ völvo 740) då blir alla packningar åksjuka å tar semester kan jag lova

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
24 januari 2013
#6
henke_92 skrev:
du kan inte ha rosa kylarvann i en gammal bil (typ völvo 740) då blir alla packningar åksjuka å tar semester kan jag lova

Har alltid haft rosa i mina Golf 2:or, har funkat kanonbra hur många tusen mil som helst smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

TBM NINJA
917 Inlägg
24 januari 2013
#7
rickylicious skrev:
henke_92 skrev:
du kan inte ha rosa kylarvann i en gammal bil (typ völvo 740) då blir alla packningar åksjuka å tar semester kan jag lova

Har alltid haft rosa i mina Golf 2:or, har funkat kanonbra hur många tusen mil som helst smile

aja, som märkesmekaniker är jag förbjuden för att slå rosa i gamla bilar, dom tål tydligen inte (finns säkert undantag både färgmässigt och "tål" mässigt, men den rosa vi har på verkstan gäller de)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

330 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#8
Som jag påpekade tidigare, så färgen är helt ovidkommande för att påvisa vad det är för glykol. De nya syrabaserade (organiska syror, för mig verkar det kontraproduktivt att hämma korrosion med något svagt frätande, men det verkar fungera) har en förmåga att äta upp orena skarvar i & mellan bly, koppar & mässing.
De här "nyare" OAT glykolerna är fortfarande etylenglykol baserade, och borde gå att blanda med andra etylenglykol baserade glykoler utan problem. Men resultatet av att blanda gammal (propylenglykol) med ny (etylenglykol) är alltså att det blir "sörja" ? Kan någon definiera sörja i sammanhanget? Grynig sörja med vattnigt skräp mellan är ju vad jag tänker mig, och det vore ju ingen höjdare att ha i motorn om det är så...
B!


Sök