Hur får man "YLANDE" ljud vid växling Volvo 940 turbo diesel?? :)

Volvo_Hird
28 januari 2013 · 24 Inlägg

Har du en tdic skruvar du bara wastegate stången å ställer på pumpen lite, du behöver inte ta bort plomberingen för å ställa på den lite, rycke wg slangen utan å ställe på pumpen ger ingen skillnad, laddtrycksmätarn sätter du slangen på insuge som sitter i bakkant emot rutan, för mer ladd måste plomberingen bort å pumpen skruvas mer

Volvo 940 Tdic "Breddad diesel" (1995)
Volvo V70 2,4D "D5" (2006)
Lundmark
28 januari 2013 · 71 Inlägg

Om du har en alda-klocka på pumpen går det att justera lite där också, jobbigt att förklara här, men finns nog massa såna forumtrådar.. utan att rycka nån plombering.

Callediesel
28 januari 2013 · 194 Inlägg

Var på insuget sitter slangen jag ska koppla in laddtrycksmätaren på?wink

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Lundmark
28 januari 2013 · 71 Inlägg

Som Volvo-Hird skrev ovan: " laddtrycksmätarn sätter du slangen på insuge som sitter i bakkant emot rutan "

Callediesel
29 januari 2013 · 194 Inlägg

oj missade det, men tack så mycket smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
TBergkvist
18 september 2013 · 48 Inlägg

Har du fått något yl i bilen än smile?
Och JO! Man kan få yl med nästan helt original motor ända är att den ylar inte så hög!
En d24 laddar nämligen 0.9 original och vid 0.9 med min 940 så ylar de på bra kan ladda upp video på hur min låter, har dock högre ladd nu och på ställd pump bara för det är väldigt vackert med diesel kööl wink
Hör av dig om du behöver hjälp smile!
Laddar upp video i eftermiddag smile'

jonTe
18 september 2013 · 5 710 Inlägg

robert___j skrev:
eftersom det är en diesel motor kan du helt enkelt slita bort wastegateslangen helt och hållet... en diesel motor ger bara laddtryck till mängden diesel du skickar in... finns inte wastegate på nån diesel motor som är av lite större kaliber...

Nja det där stämmer inge vidare.....
//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Volvo_D13C.JPG/512px-Volvo_D13C.JPG
Bara som ett exempel.
Det blir mer o mer WG på tunga motorer. Att kunna styra trycket ger körbarhet men även möjlighet att förbättra emmisioner.
Att rycka slangen kan innebära att turbon varvar sönder....

MVH Jonas
..............
henke_99 Offroad Racing
18 september 2013 · 3 122 Inlägg

Jag antar att det är detta ljudet du vill få fram? http://www.youtube.com/watch?v=Bmf8EVhCxu4

Verkar lite olika hur och om det går att få fram. Min subba låter inte alls så när man släpper gasen, däremot kan samma motor få till det ljudet med en annan turbo och samma laddtryck. Jag hade med velat få fram det i min bil men det verkar inte gå på den utan att byta turbo av nån anledning...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Callediesel
18 september 2013 · 194 Inlägg

Ja precis det är de ljudet jag vill ha, frågan är bara hur man får fram det

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
PMPerformance
18 september 2013 · 2 266 Inlägg

Rakt avgasrör och sportfilter direkt på turbon.
Hade rakt tre tum hela vägen på min och den lät grovt med ett ylande vid växlingen, var påställd och turbon ladda 1,6 som mest.
2,5"ger mer yl än 3"

svetsdiff !!!
henke_99 Offroad Racing
18 september 2013 · 3 122 Inlägg

Luftfiltret har ingen betydelse alls, för i klippet ovan har jag filmat en skotare med standard gigantiska luftburk med tillhörande filter. Samma sak på lastbilar, tvivlar på att dom åker runt med sportluftfilter... Vill man få fram visslande ljud när man gasar däremot så får man öppna upp på insugssidan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
18 september 2013 · 1 201 Inlägg

Man skaffer en merc motor med 8mm pump o åker med 3 bar. Då ylar de:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Callediesel
18 september 2013 · 194 Inlägg

Vad menar du med att öppna upp mot insugs sidan?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
PMPerformance
19 september 2013 · 2 266 Inlägg

Ja man byter ut luftburken mot ett öppet sportfilter.

svetsdiff !!!
PMPerformance
19 september 2013 · 2 266 Inlägg

Callediesel skrev:
Var på insuget sitter slangen jag ska koppla in laddtrycksmätaren på?wink

Koppla in min på den slangen som går till klockan på pumpen.

svetsdiff !!!
TBergkvist
19 september 2013 · 48 Inlägg

Alltså det är ju inte ens YL ni laddar upp, här är ett video klipp dock bara ljud på min d24 och under klippet så gasa jag inte upp mer än 0.9 - 1bar ladd!
Lite uppställd pump o öppet filter
http://youtu.be/bmruq1qEEsg

henke_99 Offroad Racing
19 september 2013 · 3 122 Inlägg

TBergkvist skrev:
Alltså det är ju inte ens YL ni laddar upp, här är ett video klipp dock bara ljud på min d24 och under klippet så gasa jag inte upp mer än 0.9 - 1bar ladd!
Lite uppställd pump o öppet filter
http://youtu.be/bmruq1qEEsg

Klippet på skotaren var ju bara lite torrgasande, ger ju knappt nåt laddtryck alls då...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
TBergkvist
19 september 2013 · 48 Inlägg

Hmm ändå så ylar min så mycket när ja inte gasar mer än runt 1bar?
O vadå torrgasande? Min ylar redan vid 0.5 ladd... O varför ladda mer när den redan ylar satan?
Hur vill du man ska köra upp till 5000varv med en d24 ?
Nä usch! Bättre o ligga på detta ladd o yla som fan hela tiden o man vet att motorn håller... Har nämligen kört förr på 2.5 bar o ja den yla mycket högre då men motor tar mer stryk...

henke_99 Offroad Racing
19 september 2013 · 3 122 Inlägg

TBergkvist skrev:
Hmm ändå så ylar min så mycket när ja inte gasar mer än runt 1bar?
O vadå torrgasande? Min ylar redan vid 0.5 ladd... O varför ladda mer när den redan ylar satan?
Hur vill du man ska köra upp till 5000varv med en d24 ?
Nä usch! Bättre o ligga på detta ladd o yla som fan hela tiden o man vet att motorn håller... Har nämligen kört förr på 2.5 bar o ja den yla mycket högre då men motor tar mer stryk...

Jag säger inte att du ska gasa mer, utan att den motorn jag filmade hade låtit betydligt mer om den hade blivit belastad o inte bara varvad lite lätt i friläge.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang