Hej hej
Tänkte dela med mig av mitt projekt
Bilen är då en volvo 745 gle född 88-03-30, altså en 88a.
Denna bil har varit med om mycket, tex är jag 24 ägaren på den. Denna bil har strulat enda sen jag köpte den och i slutet på november ville den inte mer. Började onsdagen med att jag mötte en liten vattenpöl som skulle korsas men den slutade med 15cm vattennivå i bilen och bränd bränsle box. på lördagen sköt jag luftmassemätaren och på fredagen sprack motorn
Bilen höll 40087mil innan detta hände
Värt att säga är att motorn gick på tomgång på 2-3 cylindrar efter det small och sen dog samtidigt som rick astleys ljuva stämma ur låten "never gonna give you up" spelades ur stereon på hög volym(ironiskt nog)
Motorn har alltid varit extremt slö och bilen har alltid haft dödslängtan trots att den ALLTID startat efter på varv, även direkt efter toppbytet(som om inget hade hänt).
Iallafall så bogserades den hem och fick helt enkelt invänta bildöden. Bilen blev stående lite för länge då jag inte ville skrota den igentligen. Jag började smida planer på motorbyte som snabbt dog men alltid fanns i bakhuvet och när en kompis smällde sin 740 tic härom veckan så var det bestämmt. 74femman skulle få turbo hjärta
Och då kommer vi till projekt delen.
Planen är att bilen skall vara körklar tills den 2a mars 2013.
Projektet kommer att delas upp i 3 steg där steg 1 är att flytta över motor och el, steg 2 regbessa, steg 3 trimma .
Då bilen är en 88a så har den lh 2.2 styrsystem vilket inte går ihop sig när man har en b230ft från -90 så vi byter ut tänd och bränslesystemet till det från ticen. hmm ganske ihopnässlat, vi tar hela jävla elsystemet från ticen istället
Så i fredags och lördags började jag riva ur inredning och el ur 745an.
Någon som vill ha en kabelstam?
Ser inte ut att vara så mycket på bild, men det är en hel del.
Värt att tillägga är att ja stog ute och rev ut all el
Idag rullade vi in donator bilen i garaget och började riva ner den
Inga bilder på dagens jobb men allt är frigjort och imorn ska vi lyfta ur intsrumentbrädan och börja plocka bort elen från motorn.
Kommer mer i morgon altså