2747
Sök

störningar i en rca kabel "generator viner"

143 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
Monterat steg och värre ljud bak i bilen. Batteriet sitter bak så + drogs lätt till steget. lågnivå och ström kommer aldrig nära. jordade först i plåten underhatthyllan, det tjöt endel så tänkte det var dålig jord så jag satte den på minus på batteriet. fortfarande samma problem, drog då en jord fram till cdn direkt från batteriet. viner ändå trots samma jord. men sen upptäkte jag att drar jag ur ena lågnivån (spelar ingen roll vilken) ur steget låter det bra (dock bara en sida). Provade med en Y kabel och fick rent ljud bak, men där försvann också stereo ljudet....Vad kan mitt mysko pip komma från?

Kocken
487 Inlägg
18 oktober 2006
jordkabeln bör vara så kort som möjligt och så grov som möjligt...hur grov är den?

143 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
Den är runt 1-1,5meter och samma grovlek som plus. den fram till cdn är vanlig 1,5mm och är 3-4meter.

115 Inlägg
18 oktober 2006
Jorda allt i chassit.. Inte på batteriet..

Dålig lågnivåkabel? Du har ingen annan ljudkälla du kan koppla in på rca'n från steget & kolla så det inte är stereon?

1 503 Inlägg
18 oktober 2006
Jag hade något liknande fel med min gamla lågnivåkabel. Bytte ut den och det lät perfekt.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

796 Inlägg
20 oktober 2006
jag hade också ett liknande problem jag det tjöt och knacka i högtalarna, så jag drog om lågnivå kablarna bytte ut dom , fixade ny jord men det funkade iaf inte, då var jag inne på mds o frågade och då sa dom att problemet kunde ligga på stereon trots att stereon bara var 1 år gammal cirka så köpte jag en ny. och vips så var problemet borta. så skönt o slippa det där oljudet!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Fartälskare
390 Inlägg
20 oktober 2006
låter som en dåig rca kabel tongue skafa en ny o testa... eller låna en från en poalare....sedan kan man ju alltid kolla genom att ändra  inställningar på steget men antar du redan testat det mesta...

Speedparts That´s why.......

10 287 Inlägg
20 oktober 2006
Deja vu....

Har vi inte haft uppe sånt här förut en gång?
Kom "vi" inte fram till att det var brunnen signaljord i stereon som var problemet.

Nån annan som minns?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Sharky skrev:
Deja vu....

Har vi inte haft uppe sånt här förut en gång?
Kom "vi" inte fram till att det var brunnen signaljord i stereon som var problemet.

Nån annan som minns?

/Göran

Jodå det är ju inte direkt första gången...
Det kan ju vara så att matning och signal ligger för nära...
Signaljorden i HU:n kan (med tur) bli bättre om man jordar chassit separat...

144 Inlägg
8 juli 2008
Jag har samma problem. På låg ljudnivå i bilen så hörs generatorn tydligt. Detta kom efter jag stoppade in ett rockford steg, har haft mds och dls steg innan utan det problemet. Kan det verkligen bero på rca kablarna då? Hör att kondensator kan avhjälpa problemet, någon som hört något liknande?

Sök