3483
Sök

B230 går runt trögt.

55 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#1
Har ett problem som jag vart rätt trött på igår kväll....

Bilen är alltså en Volvo 940 med b230FK med H-profil stakar och svarvade kolvar.

Ska nu sätta ihop allt med nya lager och ringar....

sätter i veven och oljar in alla lager, och den snurrar jätte fint.
Slår i stakar och kolvar och ska dra dit stakarna gå kommer problemet.


Jag drar alla överfall som LG-speed sagt, 70nm ska stakarna dras inoljat!

Och går fan knappt att dra runt skiten... den går runt hyffsat fint när man tagit i och fått lite snurr på det, men så fort ja stannar så måste ja nästan hänga på veven för att få snurr på det igen....

TACKSAM FÖR SVAR sad

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo

219 Inlägg
22 februari 2013
#2
Med eller utan toppen på?

Team Radioactive

55 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#3
utan:/

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo

55 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#4
med tanke att man i stortsätt ska kunna dra runt skiten med handen och de är ju VÄLDIGT långt ifrån det.
släpper ja på överfallen till stakarna så går den ju som den ska i stortsätt, så kolvringarna och kolvarna kan man utesluta, lika så veven gick fint som satan innan ja satte dit stackarna. så nått vajsing med stakarna/lagerna.

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo

6 Inlägg
22 februari 2013
#5
Om man sätter dit ett överfall till en stake åt fel håll så blir det som du beskriver.


5 710 Inlägg
22 februari 2013
#6
Prova att dra en stake åt gången för att lista ut vilken/vilka det som går trögt.
Har du tagit isär igen och kikat på vevlagren?

MVH Jonas
..............

55 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Prova att dra en stake åt gången för att lista ut vilken/vilka det som går trögt.
Har du tagit isär igen och kikat på vevlagren?

Ska göra det, senare tänkte jag. hmm

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo

Hhehehehhest
375 Inlägg
22 februari 2013
#8
Du har inte mätt upp någonting ? slipat in kolvringar ?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

55 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#9
Nyman1337 skrev:
Du har inte mätt upp någonting ? slipat in kolvringar ?

Nix.. blir att jämnföra med dem gammla lagren senare idag och se...

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo

Hhehehehhest
375 Inlägg
22 februari 2013
#10
TimRydquist skrev:
Nyman1337 skrev:
Du har inte mätt upp någonting ? slipat in kolvringar ?

Nix.. blir att jämnföra med dem gammla lagren senare idag och se...

Tvivlar starkt på att du ser skillnad på mått genom att jämföra dom gamla med dom nya. Åk till en industri eller likande som arbetar med svarv/fräsning och se om dom kan hjälpa dig och mäta om du inte har tillgång själv till utrustning.
Senast redigerat av Nyman1337 (22 februari 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

5 710 Inlägg
22 februari 2013
#11
Lösningen för att mäta på komponenter av detta slag är plastigauge.
Med plastigauge kan du mäta fram att du ha rätt lagerspel mellan vevlager och vevtapp/axel.

MVH Jonas
..............

Hhehehehhest
375 Inlägg
22 februari 2013
#12
jonTe skrev:
Lösningen för att mäta på komponenter av detta slag är plastigauge.
Med plastigauge kan du mäta fram att du ha rätt lagerspel mellan vevlager och vevtapp/axel.

Tack! Stod helt still i huvudet på mig, fick aldrig fram ordet plastigauge

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

55 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#13
Tror detta är problemet, att ena lagret sitter åt fel håll,

dem ska ju sitta så som ja förstått det...
http://i.imgur.com/OHYQz4C.jpg?1

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo

TBM NINJA
917 Inlägg
23 februari 2013
#14
jag kunde INTE dra runt min vev förhand när jag hade motorn i stativ å utan topp med nya ringar/lager å sånt duvet...min gick trögt men sen spitta den hela sommarn 2012 utan problem så,..

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

55 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#15
henke_92 skrev:
jag kunde INTE dra runt min vev förhand när jag hade motorn i stativ å utan topp med nya ringar/lager å sånt duvet...min gick trögt men sen spitta den hela sommarn 2012 utan problem så,..

Jojo, men nu satt ju faktiskt lagerna fel så det va ju problemet wink

Tim Rydquist
Norrköping
940 Turbo


Sök