Tjenare alla på Garaget! Ny här men håller på att fixa upp en 240 diesel så tänkte att jag slänger upp en projekttråd
Allting började en lördagkväll när man satt vid datorn och pratade med en kompis ifrån byn och då pratade han på att hans far hade tagit över en gammal 240 av en släkting som han trodde var en diesel som det var efter lite luskande.
Några dagar efteråt så bar de iväg och kolla på bilen, den stod som ett lik där men jag tänkte det är värt att köpa och fixa till eftersom den är skattebefriad så sagt och gjort.
Dagen efter skolavslutningen så bar de iväg och hämta den har tyvär inga bilder på det...
Vi kom dit och böt däck på den för dom gamla hade luften pyst ur eftersom den stått sedan 2006 och då satt bromsarna fast rätt rejält också så de vart fram med släggan och slå lös dom så vi fick den att rulla.
I med ett annat batteri men den orkade inte starta med det så vi drog ut den och drog igång den och då starta den när vi hade koppla lite plusmatining till magnetventlien eftersom gubben hade slarvat bort tändningslåsnyckeln och den var för gammal för att volvo skulle kunna göra en ny.
Så körde vi hem den 6km utan problem
Så lätt kan man bli med bil!
Saker som ska göras på 240in:
[x] Laga upp skuffen
[x] Byta alla dörrar
[/] Byta huven
[x] Byta skärmkant på vänster sida
[x] Laga rosten i golvet på båda sidor fram.
[x] Laga rosten i golvet bak båda sidor.
[] Lyfta ur motorn och slipa motorutrymmet och måla
[] Byta termostaten
[] Byta olja och filter
[] Spackla och slipa sedan på med en seriös garagelack
Ja lägger väll upp lite bilder på "pärlan" då
Precis när jag hämtat den.
Kort på motorn ska tvätta den sedan också.
Tagit bort den gamla fula stötfångaren ska på med dom nyare sen.
Mera bilder
Rost.. Men ska köpa en ekonomiplåtsbit där
Nån mer än jag som inte tycker om asfaltsmattorna de stod vatten under denhär när jag rev bort den...
Såg bättre ut när det blev rent men har ju rostat lite
Fin hög med matta på golvet
Fula gamla stötfångarn fram borttagen
Rost...
Sista turen innan den hamnar i garaget på pallbockar
Rostlagningen påbörjad
Freddie som är i högsta hugg med att slipa
Inte hål där nå mer
Här var det också rostigt
Lagning för fullt
Tanken nerriven för den ska få säg en uppfräschning och så var det rostigt där den satt så tog ner den då istället
Skuffen helt upplagad och så är det före målning
Efter målning blev riktigt bra
2 dörrar utbytta för fick tag på 3st fina så behöver en vänster bakdörr om någon har
Förargolvet urkapat
Börjat svetsa i nytt
Bara helsvetsing kvar
Helsvetsat, målat och kittat
Rosten lagad på passagerarsidan men har tyvär inget kort på när jag höll på där
Sen blev de lite terapiarbete från all rost att få på en 850 dieselgenerator för att få bättre laddning då det ska på extraljus på pärlan sedan
Bytt remskiva
Efter några timmars pillande satt även den där med en egenbygd spännare
Sen var elsystemet så dåligt till motorn nästan all isolering var borta på alla kablar så då blev de att fixa till det
De är ju även rätt rostigt vid baklysena så då blev de att kapa bort plåten där
Skapligt mycke rost.....
Fått bort plåten
Såg inte så fint ut bakom den...
2st bonusbilder på 240in med snö på och en kompis 245a diesel
Så tog tag i plåten för baklysena
Börjat lappa ihop där bak
De är rättså slut
Lite mer svetsning sen målning och kittning kvar
Målat första gången
Kittat
Kittat och målat
Sen började det roliga att få dit plåten och det gick över förväntan bra!
Så fick jag dit den bra och provade montera baklysena för att se hur det vart och jag är då nöjd
Satt även dit kofångaren fram
Hoppas ni gillar projektet och uppskattar kommentarer och ideer från er som kikar