Transmission avsedd för dragracing

OskarLB
16 mars 2013 · 82 Inlägg

Är lite nyfiken bara på om några av er där ute har någon erfarenheter ang vxl-lådor inom dragracing.

Målet i framtiden är att bygga om Saaben till en bakhjulsdriven fullblods dragracer.
Så vet inte vart jag skall börja eller utforma min fråga.
Är bara nyfiiken på vad det ligger lite i pris och vad som vore lämpligt för att köra 8 sec-repor.

Germax
16 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Ska du köra 8er så duger det med standardlådor av värre modellen. Getrag har en 6petad låda som sitter i bland annat BMWs värstingar och Toyota Supra. Ca 10tkr
En lagom preppad TH350 om du vill köra automat går väl loss på 10-20tkr

OskarLB
17 mars 2013 · 82 Inlägg

Men då skickar man i växlarna med hjälp av antingen hydraulik eller kolsyra?
När det gäller Th300-400?

Germax skrev:
Ska du köra 8er så duger det med standardlådor av värre modellen. Getrag har en 6petad låda som sitter i bland annat BMWs värstingar och Toyota Supra. Ca 10tkr
En lagom preppad TH350 om du vill köra automat går väl loss på 10-20tkr

Senast redigerat av OskarLB (17 mars 2013)

TurboTias Permanently Banned
26 mars 2013 · 343 Inlägg

OskarLB skrev:
Men då skickar man i växlarna med hjälp av antingen hydraulik eller kolsyra?
När det gäller Th300-400?

Germax skrev:
Ska du köra 8er så duger det med standardlådor av värre modellen. Getrag har en 6petad låda som sitter i bland annat BMWs värstingar och Toyota Supra. Ca 10tkr
En lagom preppad TH350 om du vill köra automat går väl loss på 10-20tkr

Mjaa, en v160 som sitter i supra mkIV får du ingen för 10 000, snarare 30 000kr...
Th350 och th400 bygger du troligast om till manuellt ventilhus och växlar då manuellt.

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
Germax
28 mars 2013 · 12 086 Inlägg

TurboTias skrev:

OskarLB skrev:
Men då skickar man i växlarna med hjälp av antingen hydraulik eller kolsyra?
När det gäller Th300-400?

Germax skrev:
Ska du köra 8er så duger det med standardlådor av värre modellen. Getrag har en 6petad låda som sitter i bland annat BMWs värstingar och Toyota Supra. Ca 10tkr
En lagom preppad TH350 om du vill köra automat går väl loss på 10-20tkr

Mjaa, en v160 som sitter i supra mkIV får du ingen för 10 000, snarare 30 000kr...
Th350 och th400 bygger du troligast om till manuellt ventilhus och växlar då manuellt.

Ok, då föreslår jag att man köper en BMW låda då det är samma låda men kostar en tredjedel.
Jag skulle inte kalla en TH med manuellt ventilhus för manuell.. men visst, man kan styra växlingarna.

TurboTias Permanently Banned
29 mars 2013 · 343 Inlägg

Germax skrev:

TurboTias skrev:

OskarLB skrev:
Men då skickar man i växlarna med hjälp av antingen hydraulik eller kolsyra?
När det gäller Th300-400?


Mjaa, en v160 som sitter i supra mkIV får du ingen för 10 000, snarare 30 000kr...
Th350 och th400 bygger du troligast om till manuellt ventilhus och växlar då manuellt.

Ok, då föreslår jag att man köper en BMW låda då det är samma låda men kostar en tredjedel.
Jag skulle inte kalla en TH med manuellt ventilhus för manuell.. men visst, man kan styra växlingarna.

Bygger du om till manuellt ventilhus bygger du ju bort funktionen att den växlar av sig själv.
Sätter du spaken på 3 så är det trean och ingen annan växel.
Det är ju inte en manuell låda, vilket jag heller aldrig påstått, men du kan bara växla manuellt.

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
OskarLB
30 mars 2013 · 82 Inlägg

TurboTias skrev:

Germax skrev:

TurboTias skrev:
Mjaa, en v160 som sitter i supra mkIV får du ingen för 10 000, snarare 30 000kr...
Th350 och th400 bygger du troligast om till manuellt ventilhus och växlar då manuellt.

Ok, då föreslår jag att man köper en BMW låda då det är samma låda men kostar en tredjedel.
Jag skulle inte kalla en TH med manuellt ventilhus för manuell.. men visst, man kan styra växlingarna.

Bygger du om till manuellt ventilhus bygger du ju bort funktionen att den växlar av sig själv.
Sätter du spaken på 3 så är det trean och ingen annan växel.
Det är ju inte en manuell låda, vilket jag heller aldrig påstått, men du kan bara växla manuellt.

Är väl lite det som är meningen om man kör 8 sec repor, att man skall växa manuellt och inte låta lådan växla själv? smile

Senast redigerat av OskarLB (30 mars 2013)

tekniknissen1
30 mars 2013 · 866 Inlägg

Broende på vilken motor man ska anvävda så powerglide lådan använs för lättare bilar. Den väger lite och har  2 steg.
Det som är viktigt att få till är stalspeeden som kan vara svårt med turbo motorer då vridet saknas utan ladd och den ska orka över motståndet från konvertorn. Går alldeles utmärkt att köra Translock på den lådan och den håller kvar bra bit över 1000Nm.
Sen är det viktigt att se vad för typ av motor man har V8 BB har ett linjärt vrid och en lien 4,a har ett stegrande vrid
och var vridmomentet ligger på för varvtal och vilket bredd. Anpasning av slutväxel är viktigt med då man ska helst ligga på något lägre varvtal en max varv vid målgång.
Manuela lådor har det problemet att vridet vid de låga växlarna är höga och rörelse responsen från motorns vev vrider transen så utgångs vridet till hjulen blit kaotiskt och då blir det svårt att hitta grepp.

Richtenb
1 april 2013 · 1 365 Inlägg

bland det bästa du kan köpa av "vanliga" manuella lådor ur hållbarhetssynpunkt är nog troligtvis T56 från Dodge Viper, den håller riktigt bra. Annars är det Dogbox låda om du inte vill köra automat men då är vi ju uppe runt 100k+

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Polara
6 april 2013 · 430 Inlägg

lätt preppad chrysler 727 med stage 2 shiftkit, 3 steg autlåda som du kan köra helt aut el växla manuellt,
håller i många år med 700hk/1000nm, kostar 5000kr för låda sen runt 7000kr för prepp och shiftkit, totalt skottsäker låda!
nackdelen är dock att den väger en del...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
OskarLB
8 april 2013 · 82 Inlägg

Polara skrev:
lätt preppad chrysler 727 med stage 2 shiftkit, 3 steg autlåda som du kan köra helt aut el växla manuellt,
håller i många år med 700hk/1000nm, kostar 5000kr för låda sen runt 7000kr för prepp och shiftkit, totalt skottsäker låda!
nackdelen är dock att den väger en del...

Låter riktigt bra, båda effekt/pengar-mässigt. Men hur många kg skulle detta kalaset väga?

OskarLB
8 april 2013 · 82 Inlägg

Richtenb skrev:
bland det bästa du kan köpa av "vanliga" manuella lådor ur hållbarhetssynpunkt är nog troligtvis T56 från Dodge Viper, den håller riktigt bra. Annars är det Dogbox låda om du inte vill köra automat men då är vi ju uppe runt 100k+

Oj, lite väl häftiga summor kanske för att lägga på en låda i Saaben smile

Polara
10 april 2013 · 430 Inlägg

OskarLB skrev:

Polara skrev:
lätt preppad chrysler 727 med stage 2 shiftkit, 3 steg autlåda som du kan köra helt aut el växla manuellt,
håller i många år med 700hk/1000nm, kostar 5000kr för låda sen runt 7000kr för prepp och shiftkit, totalt skottsäker låda!
nackdelen är dock att den väger en del...

Låter riktigt bra, båda effekt/pengar-mässigt. Men hur många kg skulle detta kalaset väga?

ja vet inte exakt men räkna nånstans runt 200 pannor med turbin och hela kittet...men det går ju äta en semla mindre/år också... wink

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Racebo Racebo
11 april 2013 · 420 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Broende på vilken motor man ska anvävda så powerglide lådan använs för lättare bilar. Den väger lite och har  2 steg.
Det som är viktigt att få till är stalspeeden som kan vara svårt med turbo motorer då vridet saknas utan ladd och den ska orka över motståndet från konvertorn. Går alldeles utmärkt att köra Translock på den lådan och den håller kvar bra bit över 1000Nm.
Sen är det viktigt att se vad för typ av motor man har V8 BB har ett linjärt vrid och en lien 4,a har ett stegrande vrid
och var vridmomentet ligger på för varvtal och vilket bredd. Anpasning av slutväxel är viktigt med då man ska helst ligga på något lägre varvtal en max varv vid målgång.
Manuela lådor har det problemet att vridet vid de låga växlarna är höga och rörelse responsen från motorns vev vrider transen så utgångs vridet till hjulen blit kaotiskt och då blir det svårt att hitta grepp.

orginal Axlarna håller inte för över 1000nm, de har jag av egen erfarenhet av...
varken ingående elr utgående klarar av det, bägge vrider sig sönder men köper man andra in/ut gående axlar så orkar dom över 1000nm.

Powerglide (PG) har som sagt fördelen att den lådan är lätt och att man kan ha 1:an i och sen skicka i 2:an utan några problem!
Dom lådorna är billiga att köpa, köpte min för 1500:- (helt orginal skick då men den klarar av upp mot CA 500hk).
sen beror det på hur mkt pengar man vill lägga ut på lådan, det kan gå allt ifrån att en polare som kan dom lådorna gör det gratis eller CA 25.000:- (va ett tag sen jag kollade så jag kan ha fel där).

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang