2779
Sök

BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace.... Visa mer

178 743 Visningar
Uppdaterades senast 30 mars 2014
213 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#121
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-17968a1c73237236b47dd7c6403a9cd3.jpg
Nu sitter motorn på sin plats big_smile
och turbo placeringen blev ju skit bra i mitt tycke och det kommer gå att stänga huven wink fjäderbenstornet är högre en turbon så det ska gå wink
Enda är väl att egentligen skulle jag vilja ha turbon längre ner men det är omöjligt med det här grenröret om man vill ha en stabil placering smile

Ska börja koppla in allt imorgon tänkte jag för är helt slut efter ha bråkat med det här hela eftermiddagen efter jobbet smile
Finns hopp om att den kanske startas upp nästa vecka!

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
#122
Kommer inte hinna mecka så mycket i veckan då det är student firanden och grejs så blir troligen uppdate i helgen smile
så ni inte tror att jag har gett upp eller nåt sånt smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#123
Nu har jag börjat skruva igen efter en vecka full av massa annat som gått framför, dock rätt skönt att pausa lite så man nu kan börja lite grann på nytt och lite nya ideer smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-9603013d191677b40f0e2dae5e7f14f5.jpg
En lite halvdålig bild, men jag har i alla fall börjat plocka ihop motorrummet nu och ska göra om downpipe så den passar mot turbons nya placering, sen så måste jag göra om anslutningen för oljetrycket på turbon eftersom den byggde upp lite extra så huven tog emot den wink men jag vet hur jag ska lösa det så ska dra till hydroscand och köpa en 90 graders anslutning och sen pressa om slangen med en rak anslutning istället för den 90 grader som är nu smile
kommer då få olje anslutningen i samma höjd som turbon och då får det plats under huven big_smile

Liten lista på det jag ska göra innan uppstart:

* Ska köpa smältskarvar i veckan och skarva ihop kabelhärvan, koppla in det sista

* Svetsa om downpipe

* Bygga ett rör med flänsar för 38 mm wastegate och placeringen blir nog vid fjäderbenstornet under downpipen        tänkte jag

*Köpa en ny bättre slang till oljereturen

*Anslutning till oljetryck turbo och pressa om slangen

*köpa motorolja och filter

*styrservo olja

*Glykol

Sen är det väl några småfix grejer bara som kommer upp när man börjar smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#124
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-e0648f16a34ac69f7e2835a4cb0b79b6.jpg
byggde om downpipen idag så den är nästan helt klar, ska beställa nytt bandage och linda den bara smile
bestämde mig för att köra på den interna wastegaten endå för att slippa krångla till det i onödan wink
Så beställer ett täcklock för uttaget bara så får man se om man använder det i framtiden nångång.

han inte med mycket mer en så idag, man har ca 2 timmar efter jobbet på sig bara innan det börjar komma massa mygg som jävlas med en..

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#125
Snabb uppdate då det inte hände jätte mycket idag.
Skarvade ihop kabelhärvan idag och började modda om downpipen lite till då jag inte vart riktigt nöjd.
ska köpa lite 3 tums rör imorgon och färdigställa downpipen helt och även börja montera ihop det sista så det bara är att fylla i olja o glykol sen big_smile
ska fixa koppar brickor för servon också imorgon.
kommer en uppdate med bilder imorn smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#126
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-299ca72a25e93214d33fb00c54869ddb.jpg
Idag har det hänt grejer! big_smile nu är det inte långt ifrån uppstart!

kvar att göra innan start:

Sätta dit en slang för oljereturen mellan turbo och tråg (köper en slang på måndag)

Sätta dit en 90 graders anslutning uppe på turbon istället för den raka som sitter på bilden (endast för att det inte ska bygga så högt för att inte ta i huven)

Fylla i Motorolja, Glykol, Styrservo olja.

linda downpipe med avgasbandage så jag kan sätta i lambdorna. (Har beställt bandage)

Montera täklocket för wastegate uttaget (har beställt ett)

Bunta fast kabelhärvan så den sitter fast ordentligt men allt är inkopplat så ska bara fästas fast som sagt.

Byta chipet i boxen och sen montera den i bilen (påbörjat)

Sen ska den gå att starta big_smile Den SKA rulla till nästa västerås träff! samt om det är nån annan träff innan smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-36d402331973c28ea4a89e3998be9a70.jpg
En bild på hur andra sidan av motorrummet ser ut, ska sätta nåt skydd för kabelhärvan där den är skarvad som ni ser på bilden.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-75da98cba1f6907e9448259af1458e41.jpg
kom några regnskurar men denna var värst, kom en del hagel också så det satt stop för meckandet idag wink men det gjorde inte så mycket för saknar endå materialet till att fortsätta för tillfället smile
bevis på att huven går att stänga med som ni ser dock utan olje slangen på kopplad på turbon för då går det inte wink men skrev ju ovan hur jag ska lösa det smile
Ericjacobsons 740 M50B25 som står brevid smile


Räknar med uppstart nästa vecka då jag har fått tag i allt material jag saknar smile

Har köpt ett M20 svänghjul av en på PPF som är påväg med bussgods också, i förebyggande syfte då jag räknar med att byta koppling ganska snart eftersom det är original just nu, måste ju prova och se hur mycket original pallar med smile
Den nya kopplingen blir en 618 tryckplatta och sinterlamell och m20 svänghjulet, beställer det så fort originalet har gjort sitt smile
Senast redigerat av Nordaan (15 juni 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

94 Inlägg
15 juni 2013
#127
ser mycket bra ut. hoppas på provstat i veckan då big_smile ? och så hoppas man att få se det på film smile


213 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#128
berg021 skrev:
ser mycket bra ut. hoppas på provstat i veckan då big_smile ? och så hoppas man att få se det på film smile
Tackar! Jaa men det ska nog inte vara några problem att få liv i den nästa vecka, kan fixa det på film smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#129
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-539fe04e2c2e58f832c6d6549f0964e2.jpg
Nu är det rugigt nära en provstart/provkörning big_smile
Som ni ser har jag löst problemet med oljetrycksslangen på turbon, vart helt ok tycker jag men visst hade det vart lite snyggare om den var som den var från första början men funktion före utseende wink
Downpipen är färdig lindad nu och klar monterad smile upptäckte dock ett problem idag med lambdan jag hade, den stämmer inte med kontaktstycket på härvan så jag letar en ny lambda just nu smile men har hört med han jag köpte motorn av om han hade lambdan till också och han trodde det och skulle höra av sig när han kollat ikväll, annars moddar jag nog kontakten så den passar wink dom är nästan identiska förutom att själva styrningarna i kontakten är tvärtomvända , så man kan ta sönder styrningnarna så passar det, men hellre vill jag ha rätt lambda för säkerhetens skull.

Håller på att byta chipet i boxen också men har inte lyckats få isär kretskorten en så jag kommer åt chipet..
har försökt lite innan jag gått och lagt mig så har inte lagt så mycket tid på den en så ska ta och tänka till lite så ska det gå smile

Har beställt en ny slang till oljereturen som jag tror jag får hem imorgon så ska dra förbi hydroscand imorn efter jobbet och kolla om den anlänt, för behöver bara den slangen och sen hälla i olja i motorn och tanka i glykol som jag har köpt redan, sen är det bara vrida på nyckeln och hoppas på det bästa big_smile sen är det bara lambdan som saknas för att kunna provköra.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

1 433 Inlägg
19 juni 2013
#130
riktigt nice följer denna nu smile då jag håller på med precis samma sak bara lite större Turbo och Större IC ! , hoppas fekzen kan fixa sitt chipp nu , polarna har haft samma problem med hans chipp!

PS en fråga ang Lamba sonderna , finns det inte risk att dem går sönder när dem är så nära Turbon ? tongue?
Senast redigerat av SylvesterStallone (19 juni 2013)


213 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#131
SylvesterStallone skrev:
riktigt nice följer denna nu smile då jag håller på med precis samma sak bara lite större Turbo och Större IC ! , hoppas fekzen kan fixa sitt chipp nu , polarna har haft samma problem med hans chipp!

PS en fråga ang Lamba sonderna , finns det inte risk att dem går sönder när dem är så nära Turbon ? tongue?
Okej vad kul har du nån projekt tråd? smile jaa men han gör ett nytt om det inte blir bra och finjusterar, får hoppas att det blir bra denna gång:l
Men som sagt nu är det en ickevanos vilket borde underlätta för han.

Angående lambdasonderna så tror jag det absolut inte är någon fara,vissa bilar sitter den/dom i grenröret och där blir det ännu varmare smile
Mina sitter endå en ganska bra bit ifrån turbon tycker jag smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#132
Jaa nu är det 99.8% ifrån att starta och dom där sissta procenten består av en lambdasond och det andra är att det är ett elfel nånstans, bränslepumpen går inte.

Jag och polaren ska felsöka imorn eller i helgen efter felet, ska fixa nytt batteri i multimetern eftersom det var slut så kunde jag inte börja mäta nåt idag, sen ska vi fixa fram elschema så det underlättar lite i felsökandet smile

Det jag gjorde idag var då att jag köpte olja, hämtade slangen för oljereturen, sedan monterade jag slangen och fyllde i olja och vatten och bytte chipet i boxen samt luftade styrservon lite grann smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#133
Har inte kollat så mycket på felet på den en, men jag började lite idag och lyckades hitta ett fel i alla fall så nu har relärna konstant ström som dom ska ha, men soppa pumpen går inte iallafall, den går dock om man byglar över i relä hållaren men det är ju inte rätt, tror inte jag har nån tändning heller så felet kan inte vara så svårt, jag har 15 spänning på den gröna kabeln i härvan på PIN 21 och den kabeln är hel hela vägen fram till boxen. dom tre relärna har  30 spänning som dom ska men dom verkar inte leda igenom eftersom soppa pumpen ej går.
Ska leta vidare imorgon, men sugen på en ny kabelhärva som är original och inte nån har vart och klippt o klistrat i som min nuvarande.

Tipsa gärna om ni känner till nåt eller om det är nåt jag borde kolla smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

664 Inlägg
24 juni 2013
#134
Nordaan skrev:
Har inte kollat så mycket på felet på den en, men jag började lite idag och lyckades hitta ett fel i alla fall så nu har relärna konstant ström som dom ska ha, men soppa pumpen går inte iallafall, den går dock om man byglar över i relä hållaren men det är ju inte rätt, tror inte jag har nån tändning heller så felet kan inte vara så svårt, jag har 15 spänning på den gröna kabeln i härvan på PIN 21 och den kabeln är hel hela vägen fram till boxen. dom tre relärna har  30 spänning som dom ska men dom verkar inte leda igenom eftersom soppa pumpen ej går.
Ska leta vidare imorgon, men sugen på en ny kabelhärva som är original och inte nån har vart och klippt o klistrat i som min nuvarande.

Tipsa gärna om ni känner till nåt eller om det är nåt jag borde kolla smile
Eric kan ju göra en härva åt dig wink

213 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#135
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-719984cc9c4c7796140e7d084435d48b.jpg
Felsökningen går framåt, har kommit fram till att utgången på styrboxen som ska jorda bränslerelät är trasig för det kommer aldrig en signal ut till relät att det ska dra (kabeln är hel där emellan). jag har spänning på dom övriga stiften på bränslerelät så det är bara jordsignalen från boxen som saknas som sagt, har mätt alla jordar till boxen och även allt matningar och dom är skyssta, har kollat om jag har gnista och det har jag.
om man drar soppa relät manuelt så funkar allt och man hör att den är nära på att starta.
Så ska jaga efter en ny styrbox så fort som möjligt smile Bildelsbasen tar såna sjuka över priser så dom vill ha ca 1000 kr för en box vilket är lite för dyrt tycker jag men får väl bli så om jag inte hittar en annan snart smile

Känns skönt att man äntligen tagit tag i felsökningen och hittat ett fel till, det första felet var ju att det inte fanns 30 ström på relärna smile Både jag o polaren felsökte varsin gång och båda kom fram till samma grej, så nu hoppas jag på att en ny box är lösningen smile
misstänker på att den gick sönder pga av att chipet satt åt fel håll i boxens sockel, fick aldrig nån klarhet hur det skulle sitta och det fanns inte nån sån där liten urgröpnad på sockeln som ska motsvara den på chipet som då ska vara mot varandra, så jag har ju provat med chipet åt båda hållen och det var väl då boxen sket sig troligen.
När jag får den nya boxen ska jag prova starta utan att chippa om boxen så man vet med säkerhet att boxen funkar som den ska så man inte "kör i diket" med felsökningen wink

Är så taggad på att få liv i den nu och synd att det tar sån tid tyvär men nu har det närmat sig lite till smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

94 Inlägg
29 juni 2013
#136
skönt att du fått problemen ur världen big_smile. Ska bli kul å se uppstart snart då ?


213 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#137
berg021 skrev:
skönt att du fått problemen ur världen big_smile. Ska bli kul å se uppstart snart då ?
Jaa enligt våran felsökning har vi uteslutigt att det är boxen för allt annat är som det ska, enligt koppling schemat vi har mätt allt smile
Japp nära uppstart måste bara hitta en box snabbt o smidigt smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#138
Ingen som har en styrbox med nummret 0261200403 att sälja? Desperat efter en ny just nu vill få liv i bilen nu smile har beställt en från skroten för alldeles för mycket pengar så letar lite nu innan det är försent att avbeställa den, hittar jag ingen får det bli den dyra bara för att jag vill få liv i den nu...

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#139
YES! Jag har fått tag i en box på ppf så slipper köpa den dyra från skrotten big_smile
Får den skickad så den kommer innan helgen i alla fall smile
Så finns hopp om provstart igen smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

1 677 Inlägg
2 juli 2013
#140
Nordaan skrev:
YES! Jag har fått tag i en box på ppf så slipper köpa den dyra från skrotten big_smile
Får den skickad så den kommer innan helgen i alla fall smile
Så finns hopp om provstart igen smile
Gött! big_smile


Sök