Projektet:
Vardags bilen Opel kadett c 1978 får drivlina från Volvo 245 1991.
Efter några månader och ganska många mil med bilen i original utförande 1,2s och 4 växlar tröttnar man och vill inget hellre än att lägga i femman. Under en osedvanligt tråkig och högljudd transportsträcka började planer så smått att smidas att byta till diverse växellådor och med dem motorer. Väl hemma och med blodad tand började jag snoka runt på allehanda forum och klubbsidor och med mitt vinnande recept mejlade jag med sfro tills jag hade ett något mindre vilt recept som dessutom skall vara möjligt att regga som ombyggt fordon.
Receptet:
Motor från SAAB 9000 cse 200 hk, växellåda getrag från BMW 525, bakaxel och bromsar från Volvo 240.
Dilemma:
Ingen thriller utan en konflikt! Eftersom Opeln är min bruksbil och faktiskt enda bil så kan jag inte riva den och låta den stå i månader under tiden som man dricker öl med vänner och bygget går så där lagom fort. Med 35 mil enkel resa till garaget, som dessutom bara är ledigt fredag till söndag då min bror inte använder det till bilverkstad, är det viktigt med planering. Därför kommer ombyggnaden att ske i tre steg:
1 Volvo inhandlas, skrotas och drivlina, axel och bromsar monteras
2 BMW låda inhandlas omsvetsas för att passa SAAB motor, SAAB inhandlas och skrotas. motor monteras mot omsvetsad växellåda.
3 Rostlagning, lackering och färdigställning för sfro besiktning.
Ett tio dagar långt program för steg 1 utarbetades och planerades in runt Kristiflax så att uttag av semesterdagar minimerades. och här är jag nu.
Senast redigerat av Fratma (7 maj 2013)