I den här projekttråden tänkte jag visa min vidareutveckling av den redan ombyggda bilen jag köpte i februari 2013. Föregående ägare har byggt om den nästan exakt så som jag hade velat göra med min andra C70, "Milou", om jag bara hade haft kunskapen, så när chansen dök upp slog jag till och köpte den här röda skönheten. :)
Det är väl dags att visa vad jag sysslat med sedan jag köpte bilen i början av februari i år, 2013.
Föregående ägare har gjort ett mycket snyggt arbete med bilens utsida. Plåtbreddning fram och bak, 25 resp. 35 mm, egnbyggda stötfångare fram och bak, ytterhandtag från S/V40 mm. mm. samt även lackat diverse inredningsdetaljer och motorkåpor.
Mitt bidrag till helheten blir ljudbygget som jag installerat i "Milou", min andra C70, och på sikt en uppfrächning under huven samt att jobba vidare med inredningen.
Men vi börjar med ljudbygget som jag flyttade över från "Milou" under februari-mars. Den installationen skulle vara klar innan bilen skulle ställas ut på Elmia under påskhelgen. Häng med!
För att få en av arbetsbänkarna i garaget ledig så började jag med monteringen av bagageluckepanelen. Därmed var den ur vägen och dessutom minskade jag risken för att råka skada den under arbetets gång.
Mallarna för dom sex fästpunkterna på plats. Dags att borra hålen och klämma dit "popnuts".
Panelen på plats.
Därefter plockades paneler mm ut ur bagaget....
....så att det går att göra rent ytorna inför monteringen av dämpmattorna.
Här syns för övrigt bilens ursprungliga färg, grå metallic.
Även kupén rensades.
Det gick ganska fort den här gången!
Började med dämpningen men avbröt och valde att passa in golvreglarna först innan jag fortsatte med dämpningen.
Ja, det blir lite mellanrum här och där men det duger gott så här för mina behov.
In med golvreglarna igen.
Jodå, jag satte dämpmatta även på hatthyllans undersida....
Jaha, efter två sanslöst fina dagar med sol och sommarvärme så kom då regnet. Jag han nästan göra båten klar för sjösättning. Får ta det lilla som är kvar senare så jag passar på att göra en uppdatering här innan jag går över till andra inomhusaktiviteter.
Då min rygg starkt ogillar en halvböjd arbetsställning är jag tvungen att avbryta bagagejobbet då och då.
Då jag bestämde mig för att plocka ur RTI'n så blev jag tvungen att ta ut instrumentbrädan helt för att få loss den sista kabeln. Det gör det dessutom betydligt enklare att komma åt dörrkablagen, men det kommer senare.
Tillbaka i bagaget så är det dags att skruva fast delningsfiltrena. Dessa är till framsystemet.
Signalkablarna dragna framifrån och ligger här i väntläge i baksätet. Även signalkabeln som kommer från skärmen i bakluckan syns i det högra högtalarhålet.
Även högtalarkablarna till framsystemen är på gång.
Tillbaka i bagaget och här har delningsfiltrena kommit på plats. De inre är till 2-vägssystemet i bakluckan. Tids nog skall jag leta upp bättre ställen att ha dessa på. Dels för att kunna komma åt dom utan att behöva riva i princip hela bygget i bagaget och dels för att inte behöva dra tredubbla högtalarkablar till framsystemen genom hela kupén.
Vi kör lite till! Det här är bra mycket trevligare än att städa.
Dags för att fixa högtalarkablar ut i dörrarna. För att komma åt dörrkontakten är man tvungen att rensa dörren. Dessutom ska det i dämpmatta också den här gången. Den skarpsynte ser att högtalarkablarna redan är på plats på den här bilden. Jag var helt enkelt så fokuserad på jobbet att jag glömde ta bilder under tiden. Kommer lite mer när jag tar högerdörren.
Dämpmatta och högtalarkablar på plats.
Över till högersidan. Här har jag lagat den avklippta (!) kabeln till belysningen i solskyddet.
Högtalarkablarna är dragna. Det kanske inte ser så jäkla proffsigt ut med silvertejp, men det funkar och syns inte när inredningen är på plats.
Takpanelen gick att få dit trots det tre högtalarkablarna även på den här bilen.
Tillbaka för mer kabeldragning. Signalkablarna är har kommit "fram" till bagaget, högtalarkablarna är anslutna till filtrena och intagskabeln till laddaren är på plats.
Även RGB-kablen är dragen (den flerfärgade vid de gröna kontakterna). Här syns det även tydligt hur intagskabeln kommer in i bagaget genom ett redan befintligt hål i golvet.
Laddaren på plats i sidofacket.
Och så var då bagaget färdigt. Vill du se hur slutstegspaneln är konstruerad så kika i slutet av första sidan i den här projekttråden, MrH's Volvo C70 T5 -- Långtidsprojektet
I och med att bagaget är klart har jag kommit till den punkt i installationen där jag måste ta tag i dragningen av högtalarkablar ut i dörrarna. När jag byggde in ljudet i den andra C70'n använde jag mig av de lediga platserna i dörrkablagets kontakter. Jag lödde helt enkelt på kontaktstift på högtalarkablarna. Det var en chansning då jag inte hade en susning om hur det skulle bli, men det var en chansning som visade sig fungera utmärkt ljudmässigt. En annan fördel är att man inte behöver göra någon åverkan på dörrkontakterna.
Med instrumentbrädan bortplockad blir det avsevärt mycket enklare att komma åt jämfört med att ligga på rygg in under brädan, som jag gjorde i förra bilen.
Dock sitter den svarta balken exakt ivägen för den inre delen av dörrkontakten, så klart. Nu var det i och för sig väldigt enkelt att lossa balken och då blev det betydligt enklare. När jag var klar med vänsterdörren så insåg jag att jag hade glömt att ta några bilder. Var nog en smula fokuserad på det jag gjorde!
Här på höger sida fick jag i alla fall tagit några bilder. Först måste motorn till kupéfläkten demonteras. Om inte går det inte att dra ut den långa hylsan som ugör den inre delen av dörrkablagets kontakt.
På bilden är dörrkontakten (grön/svart) redan isärplockad.
Hålet där dörrkontakten "bor".
På golvet ligger de två andra delarna till dörrkontakten. Den röda biten skall sitta runt kablaget övanför den gröna delen och sen skall hela härligheten stickas in i den svarta hylsan och klickas fast.
Än en gång var jag så fokuserad att jag glömde ta bilder på det jag gjorde. Här är högtalarkablarna på plats och kontakten återmonterad.
Dags för kontakten i dörren.
Bort med dörrpanelen....
....ur med hela fönsterkassetten och lossa hela dörrkablaget ända från låset.
Allt för att kunna lirka ut gummigenomföringen så att det går att komma åt kontakten på ett något så när vettigt sätt.
Återigen glömdes kameran bort så här är allt återmonterat igen, och lite dämpmatta på plats också.
Bakre delen av kupén börjar bli klar också. Inga synliga kablar i alla fall.
Även kablaget till brytarpanelen är på plats, och tillfälligt panelen också.
Här hamnade säkringen till strömkabeln. Någon dag skall jag byta spikbeslaget mot något snyggare. Man får ta det man har när man letar efter lösningar. Nu har jag ju i alla fall en bra mall den dagen jag bestämmer mig för att fixa något snyggare.
Strömkabeln går i s-form under luftfilterburkens fot och sen in i kupén....
....via den sk tillbehörskanalen.
Efter det här återstod bara att ansluta och montera huvudenheten, strömbrytapanelen och till sist återmontera resterande inredning. Min tidsplan hade hållit ganska bra så jag hade god marginal till dess att bilen skulle stå nyputsad och klar inne i A-hallen på Elmia. Skönt att slippa den berömda "Elmia-stressen". Trodde jag!
Förutom att flytta över ljudbygget så skulle bilen "bara" få nya fälgar och däck innan Elmia. Det där med fälgarna och däcken skulle visa sig bli en seg och stundtals mycket märklig historia. I princip allt som kunde strula gjorde det också. Dessutom vaknade jag på morgonen måndagen innan påskhelgen och mådde riktigt uselt. Pinade mig genom arbetsdagarna på måndag och tisdag. På tisdagsförmiddagen fick jag äntligen fälgarna men jag hade fortfarande inga däck. Jo, ett bakdäck hade kommit. Ett! Onsdag och torsdag hade jag tagit ledigt från jobbet och på onsdagen kom det andra bakdäcket. Iväg till gummiverkstaden där bakdäcken låg och väntade. I bilen hade jag, förutom fälgarna, två av hjulen som satt på bilen när jag köpte den. Dom däcken blev jag tvungen att använda som framdäck tills vidare. Vid 20-tiden släpade jag mig in från garaget. Bilen stod äntligen på de nya fälgarna! Och jag frös och svettades om vart annat, och skakade av feberfrossa. Jag var ordentligt orolig för att jag skulle bli sängliggande! På torsdag morgon körde jag ut bilen ur garaget och ut på gatan..... Nähä, se det gick inte! Vinkeln mellan min garageinfart och gatan var för skarp så frontspoilern tog i den grova asfalten. Försiktigt backade jag och så in i garaget igen, lyfta bilen och av med framhjulen, höja coilisarna fram en centimeter, på med hjulen igen och så ett nytt försök att komma ut på gatan. YES! Det gick! Sen funkade det som det skulle och jag kunde äntligen få rulla in i A-hallen på Elmia.
Därmed var drömmen som uppstod påsken 1985 uppfylld!
Kör en liten uppdatering till så är vi framme vid nutid.
Motorrummet behövde snyggas till lite, och då syftar jag på en ordentlig motortvätt. När tvätten var klar såg det betydligt trevligare ut. Då motorkåporna redan var lackade så kikade jag på annat som skulle kunna sätta lite extra "piff" under huven. Fick ett ryck som synes.
Något saknas på den här bilden.
Den svarta färgen bortslipad....
....och jodå, det ska nog gå att få det skapligt blankt.
Efter en hel del slipande och polerande såg det ut så här. Inte en helt perfekt yta men så bra det nu gick med min begränsade utrustning.
Det blev inte så tokigt! Även värmeskyddsplåten fick en liten omgång och det gjorde mer till helheten än jag trodde. Det här får duga tills vidare!
Sen bar det av till huvudstaden och TPC/Bilia Nacka-träffen.
Och därmed är vi framme i nutid! Vad nästa steg i vidareutvecklingen av bilen vet jag inte riktigt. Vi får helt enkelt se framöver! Som det känns just nu så lutar det mest åt att bara njuta av att åka runt på diverse träffar i sommar. För just den sociala biten med bilhobbyn tycker jag är den stora vinsten, att få träffa folk från hela landet som man aldrig hade träffat om det inte var för att man har ett gemensamt intresse i att hålla på med bilar.