Vid byte till coilovers, vilka låsmuttrar behöver jag (E46)?

source011
16 maj 2013 · 202 Inlägg

Hej,

Först och främst vill jag meddela att sökfunktionen har använts väl, hittar dock inget.

1. Vilka låsmuttrar behöver jag köpa nya inför bytet till coils?

2. Hur mycket moment skall toppmuttern dras i? I Nm då?

3. Jag har införskaffat V-maxx-modellen där även hårdhet kan ställas, någon här som har samma och tips inför montering?


Tack på förhand!

M.v.h.
Tommy

"..batteriet till min klocka har jag glömt att byta ut, så den här da'n lär nog aldrig ta slut.."
Clintan66
16 maj 2013 · 2 011 Inlägg

Inte riktigt med vilka låsmuttrar du menar. De som du behöver brukar följa med i paketet och det är till topplagringen. Du bör även byta krängningshämmarstagen till den kortare varianten. Ibland följer de med paketet och ibland inte.

1. Topplagringmuttrarna om de följt med. Är inget absolut måste.

2. Vet ej momentet, men drog mina så hårt man kunde. (Typ så långt det gick lätt och sedan nypa till den c:a klockan 12,00 - 12,10.

3. Har tidigare haft JOM och nu BC racing och ingen skillnad i montering mer än att jag nu även kan justera längden på dämparna och hårdheten jämfört med JOM.
Montera på dina nya.
Fram: spänn upp justeringsringen mot fjädern till det tar emot. Mät någonstans och ställ in andra sidan likadant så du har samma höjd på båda sidor. (Själv mätte jag från juseringsringen och ner till där gängor slutade på dämparen).
Bak: Vissa sätter justerings delen nertill och själv föredrar jag att ha den upptill på fjädern. (Har fått för mig att det samlas mer skit nertill som fördärvar justerings gängorna än upp till). Ställ in båda sidor likadant.

Släpp ner bilen. Kör ett varv runt kvarteret så allt sätter sig. Stanna på plant underlag och mät som tex skärmkant till fälgkant. Så kan du se hur mycket du antingen vill ha ner den mer eller upp den. Upp med bilen igen och justera in de cm som du tänkt dig Fram som bak. Sedan Tuta och Kör.

Vet inte vad för gängor du har på dessa, men som exempel hade jag metall på den billigare varianten JOM och nu har jag plast material. Metallen får mer stryk av smuts. Har du metall kan du kan skydda dem lite grann med att linda/trä på en kondom runt om gängorna. Det underlättar för framtida justeringsmöjligheter.

Mvh Niklas

Senast redigerat av Clintan66 (16 maj 2013)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
source011
16 maj 2013 · 202 Inlägg

Kanon svar, tack!

De kortare stagen har jag och de var jag med på. Har bytt till coils på min andra men det var ett tag sedan smile

Anledningen till att jag undrade över div. låsmuttrar var då jag läste på ett annat forum om just sådana som behövde bytas (de jag dock inte vet vilka det var). Kan egentligen inte komma vilka från bytet tidigare heller.

Tackar ödmjukast för svaret!

"..batteriet till min klocka har jag glömt att byta ut, så den här da'n lär nog aldrig ta slut.."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang