Tjo!
I ren tristess så tänkte jag att man kanske skulle skapa sig en projekttråd här med!
Lite kort förhistoria så hade jag tidigare en Mazda 323 som säkert några av er sett här, nämligen denna:
Men det var längesedan nu, den bilen såldes i december 2010 i samband med att jag köpte mig BMWn
Det är alltså över 3 år sedan jag köpte denna bilen nu så det har hänt en hel del på den tiden! Kommer inte ta med allt då det kommer göra detta inlägget ännu längre än vad det redan kommer bli
Tanken är i vilket fall att köra med Sveriges (kanske rent av Scandinaviums enda) stanceade E46 Compact! Såvitt jag vet så finns det bara en handfull i hela världen byggda på detta konceptet
MEN nog med tjöt, let the pictures begin!
Vid inköp
Sommarsulorna 2011.
Hade ju aldrig tänkt bygga på denna bilen, den skulle hållas ORIGINAL.. men jag som många andra är jävligt blond när det kommer till det uttalandet och det tog inte jättelång tid innan det började pillas
Saknade ljudet jag hade i Mazdan så prio ett blev ljudbygget. Fick bli en custombyggt baslåda som inte skulle ta upp för mycket utrymme och skulle vara lätt att plocka ur
Alltid bra att ha ett par extra kallingar i bilen?
När detta var klart så körde jag faktiskt med bilen i ett år nästan utan att göra ett skit med den så när på tonade sidoblinkers.
Men sen kom 2012! Det var då saker och ting började spåra ur. Det hela började med att 16" sommardäcken var slitna så började leta efter en uppsättning med nya fälgar. Kom över en uppsättning 18" M-sportfälgar till 1-serien som åkte på.
Tröttnade sedan på den sketfula regplåthållaren fram så tog och byggde mig en slät list.
Hittade även en uppsättning facelift-bakljus billigt så de åkte också på (har ingen bild på detta)
Sen så började en jäkla massa saker bråka med mig så samtliga bromsskivor, bromsbelägg och handbromsbackar byttes. Vevhusventilationen var tät så den byttes också och i samband med att den var tät så gick även ventilkåpspackningen.
När allt de var fixat så tyckte bilen att det kunde vara roligt att mörda vevaxelgivaren så även den fick bytas efter många timmars rövmeck för att komma åt skiten.
Men inte skulle det sluta där .. nejnej! När man väl är i en ond cirkel så staplas gärna skiten på en hög! Så efter RF förra året rasade diffen på väg hem.
Tror inte det hände mycket mer skit men som fattig student så tärde det rejält i kassan!
Problemen fortsatte lite in på 2013 med kassa bussningar i framvagnen men nu när all skit var fixat så kunde skojmecket börja!
Fälgar handlades
M5 turbin fälgar i någon ful jäkla färg!
Strippade ner de för att skicka iväg dem på blästring
Medan jag väntade på att fälgarna skulle komma tillbaks från blästring så hittade jag en E46 sedan på returbilen med sportsätena i så åkte ner och handlade dem!
Fel färg, inte fällbara eller nåt sånt halvkombikrafs men det är det tamigfan värt!
Nya framskivor inhandlades också då de gamla slog sig.. trodde jag (fast det var bussningar och inte skivornas fel att det vibrera som fan )
Slitsat är najs
Fick tag på andra kåpor till fälgarna
Fälgarna hemma igen
Men de skickades iväg snabbt till min kusin (VD-Design här, http://www.garaget.org/VD-Design)
Under tiden slängde jag på lååågbudget coils!
Fälgarna hemma
Krängde på däck och slängde sedan på fälgarna!
Fick mig ett CP ryck och ballade ur på alla repor på bilen! Vad gör man då? Inte fan bör man göra såhär iaf!
Upptäckte att fan.. det där klarar inte jag av att polera upp så skickade iväg bilen till min kusin på nytt! Och ja, jag har allt fått lära mig att det var en jävligt dum idé att göra såhär
Testade 18" på bilen för att se om det skulle se bättre ut då jag upptäckte att 17"arna inte tillåter mig att köra med den fitmenten jag vill utan att bokstavligen slå sönder hela bilen undertill! Och som ni ser här så lyckades han rädda lacken från mitt impulsagerande
Nya fälgar inhandlades för att kunna få till fitmenten!
Provmonterat
(är mer jobb än visat på bilden, men orkar inte slänga upp alla bilder på renoveringen! )
Och det är så långt jag kommit, håller på att skruva ihop fälgarna just nu och i veckan ska förhoppningsvis däcken anlända så jag får hinkat på dem
Kan ju även visa hur bilen ser ut i skrivande stund!
Det är alltså amber corners nu med på han!
Hoppas ni orkar läsa igenom allt Även om jag vet att det är roligare att bara kolla på bilder
På återseende! Ciao
I ren tristess så tänkte jag att man kanske skulle skapa sig en projekttråd här med!
Lite kort förhistoria så hade jag tidigare en Mazda 323 som säkert några av er sett här, nämligen denna:
Men det var längesedan nu, den bilen såldes i december 2010 i samband med att jag köpte mig BMWn
Det är alltså över 3 år sedan jag köpte denna bilen nu så det har hänt en hel del på den tiden! Kommer inte ta med allt då det kommer göra detta inlägget ännu längre än vad det redan kommer bli
Tanken är i vilket fall att köra med Sveriges (kanske rent av Scandinaviums enda) stanceade E46 Compact! Såvitt jag vet så finns det bara en handfull i hela världen byggda på detta konceptet
MEN nog med tjöt, let the pictures begin!
Vid inköp
Sommarsulorna 2011.
Hade ju aldrig tänkt bygga på denna bilen, den skulle hållas ORIGINAL.. men jag som många andra är jävligt blond när det kommer till det uttalandet och det tog inte jättelång tid innan det började pillas
Saknade ljudet jag hade i Mazdan så prio ett blev ljudbygget. Fick bli en custombyggt baslåda som inte skulle ta upp för mycket utrymme och skulle vara lätt att plocka ur
Alltid bra att ha ett par extra kallingar i bilen?
När detta var klart så körde jag faktiskt med bilen i ett år nästan utan att göra ett skit med den så när på tonade sidoblinkers.
Men sen kom 2012! Det var då saker och ting började spåra ur. Det hela började med att 16" sommardäcken var slitna så började leta efter en uppsättning med nya fälgar. Kom över en uppsättning 18" M-sportfälgar till 1-serien som åkte på.
Tröttnade sedan på den sketfula regplåthållaren fram så tog och byggde mig en slät list.
Hittade även en uppsättning facelift-bakljus billigt så de åkte också på (har ingen bild på detta)
Sen så började en jäkla massa saker bråka med mig så samtliga bromsskivor, bromsbelägg och handbromsbackar byttes. Vevhusventilationen var tät så den byttes också och i samband med att den var tät så gick även ventilkåpspackningen.
När allt de var fixat så tyckte bilen att det kunde vara roligt att mörda vevaxelgivaren så även den fick bytas efter många timmars rövmeck för att komma åt skiten.
Men inte skulle det sluta där .. nejnej! När man väl är i en ond cirkel så staplas gärna skiten på en hög! Så efter RF förra året rasade diffen på väg hem.
Tror inte det hände mycket mer skit men som fattig student så tärde det rejält i kassan!
Problemen fortsatte lite in på 2013 med kassa bussningar i framvagnen men nu när all skit var fixat så kunde skojmecket börja!
Fälgar handlades
M5 turbin fälgar i någon ful jäkla färg!
Strippade ner de för att skicka iväg dem på blästring
Medan jag väntade på att fälgarna skulle komma tillbaks från blästring så hittade jag en E46 sedan på returbilen med sportsätena i så åkte ner och handlade dem!
Fel färg, inte fällbara eller nåt sånt halvkombikrafs men det är det tamigfan värt!
Nya framskivor inhandlades också då de gamla slog sig.. trodde jag (fast det var bussningar och inte skivornas fel att det vibrera som fan )
Slitsat är najs
Fick tag på andra kåpor till fälgarna
Fälgarna hemma igen
Men de skickades iväg snabbt till min kusin (VD-Design här, http://www.garaget.org/VD-Design)
Under tiden slängde jag på lååågbudget coils!
Fälgarna hemma
Krängde på däck och slängde sedan på fälgarna!
Fick mig ett CP ryck och ballade ur på alla repor på bilen! Vad gör man då? Inte fan bör man göra såhär iaf!
Upptäckte att fan.. det där klarar inte jag av att polera upp så skickade iväg bilen till min kusin på nytt! Och ja, jag har allt fått lära mig att det var en jävligt dum idé att göra såhär
Testade 18" på bilen för att se om det skulle se bättre ut då jag upptäckte att 17"arna inte tillåter mig att köra med den fitmenten jag vill utan att bokstavligen slå sönder hela bilen undertill! Och som ni ser här så lyckades han rädda lacken från mitt impulsagerande
Nya fälgar inhandlades för att kunna få till fitmenten!
Provmonterat
(är mer jobb än visat på bilden, men orkar inte slänga upp alla bilder på renoveringen! )
Och det är så långt jag kommit, håller på att skruva ihop fälgarna just nu och i veckan ska förhoppningsvis däcken anlända så jag får hinkat på dem
Kan ju även visa hur bilen ser ut i skrivande stund!
Det är alltså amber corners nu med på han!
Hoppas ni orkar läsa igenom allt Även om jag vet att det är roligare att bara kolla på bilder
På återseende! Ciao
Senast redigerat av ToXtreme (10 juni 2013)
Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Simple and clean, all you ever need to know ;)
0
0
0
0