BMW 323 Ci '00 (E46, brukis): "All work & no play.." xD (fortfarande)
Lägger upp en projekttråd om BMWn ändå här nu när det börjar röra på sig lite. Bruksbil under utveckling till att vara roligare att köra och titta på - inga särskilda modifikationer utan mer bolt-on-grejer och liknande svennebananmeck. Ska finnas lite nyttigt att läsa för den som vill göra något liknande, ska presenteras priser och ev konstigheter vid skruvande osv.
Lägger upp en projekttråd om BMWn ändå här nu när det börjar röra på sig lite. Bruksbil under utveckling till att vara roligare att köra och titta på - inga särskilda modifikationer utan mer bolt-on-grejer och liknande svennebananmeck.
Ska finnas lite nyttigt att läsa för den som vill göra något liknande, ska presenteras priser och ev konstigheter vid skruvande osv.
2011:
Letade bil våren 2011 då jag pendlade ganska långt till jobbet jag hade då och inte vill slita för mycket på den gamle Volvon vintertid ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917 ), vilket slog mig vid en trafiksituation där en lastbil var ca 10cm ifrån att trycka hela bilen. Hade ju knappast fått mycket pengar för bilen om den hade blivit inlöst så det är lite trist att riskera det personliga värdet på bilen, har ju lagt ned närmare 100 000kr på den bilen.
Letade annan vettig bil, var först lite inne på VW Polo 6N2 GTI men sen lutade det åt någon BMW 5-serie E39 - såg dock en 323Ci som rullat ca 14000mil på Blocket i Gävle i trevlig svart kulör och ett då relativt hyggligt pris, ca 63000kr. En polare hade en 330Ci -01 för några år sen som jag fattade tycke för, mycket trevlig styrning osv (Den bilen i fråga: http://www.garaget.org/?car=74203 ).
Bilen var lite halvsliten utvändigt (rostbubblor framskärmar & bakskärmar, diverse repor och någon mindre bula), gått varje vinter sedan 19991223 men bedömde den ändå som hygglig. Slog till på priset 61 000kr om jag ej minns fel. Bilen var påkostad ca 30 000 på verkstäder några månader innan köpet (bytt bromslangar, något bromsrör, fjädrar bak, handtag, vindruta, p-bromsbackar osv) så man fick väl anta att bilen var relativt frisk. Bilen är en "vanlig" 323Ci med standardmonterat sportchassi med tillägget businesspaket (elstyrda stolar, regnsensor, största klimatanläggningen, xenonhalvljus osv) utan någon speciell extra utrustning. Färgen är cosmosschwarz metallic, 303.
Såg ut så här efter en tvätt:
Inredning:
Testade lite off-road körning under nån hemvärnsövning:
Började givetvis strula några dagar senare när insugsbälgen hade spruckit någonstans (symptom: märklig motorgång osv osv, Carlia Bil i Falun fixade detta i samband med att jag lämnade in den för en Inspection 1-service, samtidigt som de hittade att någon del av vevhusventilationen var paj. Gick väl på ca 4500:- all in all. Carlia bil tyckte att bromsskivor & belägg bak var lite slitna, vilket inte motsvarande BMW-verkstad i Gävle hade tyckt (??).
Bytte bromsskivorna bak vid 14600mil, blev en uppsättning Meyle-skivor & Vaico-belägg från Schmiedmann (nästan gratis/ billigare än Biltema):
No-no på kopparpasta:
Fina bromskylkanalerna i fronten på E46 coupé:
Hittade ungefär samtidigt på en uppsättning OZ Racing Nova 8x17"-fälgar (ET35) med relativt nya Goodyear OptiGrip 225/45R17 som jag slog till på till ett bra pris i Falun:
Och under sen vår / tidig sommar 2011 såg väl bilen ut så här:
Nybytta regplåtar och något enstaka småfix.
Beställde lite "roliga" grejer från Schmiedmann:
Schmiedmanns lite tjockare mattor, njurar i "Black chrome", växelspaksknopp med M-märke (oerhört viktigt), växelspaksdamask i svart & ett lustigt oljelock med M-emblemet. Kan rekommendera mattorna!
Jämförelse vanliga kromade njurarna mot black chrome dito:
Ser ganska normalt ut i dagsljus men i mörker så blir dom helt enkelt lite mörkare, tycker det är schysst
Investerade även i ett par nya röktonade framblinkers av fabrikat Depo (Made in Taiwan):
Bilen nypolerad & vaxad med black chrome-njurarna på:
Hittade lätt begagnade röktonade bakljus (också av fabrikt Depo) till ruggigt bra pris, typ 400kr med frakt eller så:
Fick nån kul kommentar från en förbipasserande i p-garaget när jag bytte: " Det där såg dyrt ut" .. haha gratis jämförelse med annat. Köpte bättre begagnade bakljus till första 740n för typ 800kr
I vilket fall som helst så passade de riktigt bra:
Skaplig passform vid monteringen också, var lite besvärligt att sätta tillbaka listerna som sitter på sidorna under skuffluckan, men det gick.
Tänkte roa mig med att bättra på rostbubblorna på höger framskärm också, gick loss lite med stålborste och upptäckte med fasa att det kom fram ett 7cm långt rosthål i skärmen:
VM i bra rostskydd! Gjorde någon provisorisk pajas-lagning så att skärmarna skulle överleva vintern iaf:
Spackla & slipa är inte min paradgren om man säger så.
Köpte lite random crap från Schmiedmann, bra pris på BMW original torkarblad:
Köpte även en Vaico-spolarpump då spolningen för strålkastare & vindruta hade gett upp, blev lite trassel med leveranstiden men priset på pumpen var bra Köpte även stänkskydd runt om, men dessa har aldrig monterats Investerade nog även i ett nytt BMW-emblem till huven där någongång.
Framåt vintern 2011-2012 började jag klura på nya vinterdäck. Fick ju med plåtisarna med Hankook Winter iPike eller vad dom heter, inget man åker på frivilligt egentligen Hade även 16":arna som förmodligen följt med bilen som ny med slitna sommardäck på:
Tänkte kirra Nokian Hakkapeliitta 7 eller Continental Ice Contact till dessa, men istället var det en herre i Borlänge som la ut en annons på Blocket där han sålde M Contour 7x17" (ET41) med Michelin X-ice North som rullat en säsong för 7000kr. Däcken var ingen höjdare när dom var nya (läste något test) och relativt gamla (tillverkade typ 2007, men sålda vintern 2010). Men fräscha som sagt. Slog till på dessa då jag verkligen gillar designen på M Contour-fälgarna. 7" breda varianten fanns som specifika vinterfälgar till M3 E36.
Lite form före funktion då jag är ganska kinkig med däck. Lyckades få plåtfälgarna & 16"-alufälgarna (numera vinterfälgar på en 118d E87:a) sålda under vintern också!
Vid skifte till vinterfälgar i oktober så upptäckte jag att bakdäcken var helt slut:
Mönsterdjup på däcken efter ca 1200mil. C:a 6,5mm fram och 1mm bak (c:a 7,5mm på alla däcken i april), Lite små-pinsamt! Något som inte riktigt står rätt till i bakvagnen eller så är det min körstil som är fubar 5,5mm slitage på 1200mil låter lite extremt, särskilt om man inte roar sig med att "burna" på helgerna. Volvon med lite hårdare körstil slet ca 1mm däck per 1000mil, lika som framdäcken på denna dvs.
Nya vinterfälgarna satt dock relativt bra på bilen:
Hängde med en polare och kikade på en M3 3,2 E36 som hade M Contour II-fälgarna monterade en gång förut och fastnade lite för designen på dessa fälgar - bland de bättre som finns enligt mig. Återkommer om detta under 2013.
2012:
Jahapp, bilen firade 16000mil 20120106:
Bilen fick även äran att agera isbil under vintern vid två tillfällen på sjön Tansen vid Grycksbo utanför Falun. Första dagen gick det riktigt fint men nångång senare mot vårkanten var det halt som fasen vilket resulterade i 3-4st fastkörningar i vallen:
Inga större skador förutom någon aningens spräckt täckplast under fronten.
Började lura på att byta ut fjädrar & stötdämpare och diverse bussningar osv. Delvis pga det otäcka slitage på sommardäcken. Köpte bla hem ett par nya H&R-fjädrar som jag hade tänkt använda till framvagnen.
Felprioriterade lite och investerade i ett M3-fjäderbensstag (standard monterade på M3 E46 efter en viss årsmodell):
Köpte från någon bildemontering via Bildelsbasen för 1125kr inklusive frakt (bra pris, nypris runt 3000 eller så). Dock upptäckte jag senare att manskulle ha särskild muttrar för att montera staget på bultarna från topplagringarna. Typ försänkta M8-muttrar, väldigt special. Slutade med att jag fick beställa dessa muttrar hos Carlia Bil i Falun, till det lustiga priset av ca 100kr/st. Hittar man ett beggat stag kan jag rekommendera att se till att få med muttrarna! Staget blev lite dyrare än vad som var tänkt - men förbättringen i styrkänsla och platthet vid kurvtagning blev också bättre än vad jag kunde ha trott. Förvånansvärt bra
Köpte två nya bakdäck till OZ-Racingfälgarna, blev 2x 245/40R17 Nokian Z G2 91Y tillverkade v50 2010 (Made in Japan!) köpta från Nordendäck för ca 2200kr om jag inte minns fel, billigt!
Däcksidan på 8" bred fälg:
(max rekommenderad bredd)
Bytte bakre ljuddämparen april 2012, från bloggen:
" Monterade en ny ljuddämpare på 323:an idag, från polska Ulter Sport (köpt via Amotek.se). Låter rätt så hyggligt
Blev lite trevligare och djupare ljud - faktiskt helt ok att åka runt med rutorna nere och lyssna nu - var lite väl tyst innan även om det kanske inte märks så mycket på videoklippet. Ljuddämparen har faktiskt klarat rosten helt OK nu efter en vinter (2013) också Kirrade den för 1250kr eller liknande. Blev lite snyggare look där bak med pipor i rostfritt (rostfritt överdrag på kolstålet) som sticker ut.
Passade lite bättre än väntat, kommer nog inte att bli "perfekt" men någon större glipa någonstans är nog bättre än att glida runt med rostiga framskärmar
Värt att veta: Torx-skruvarna som håller framskärmarna i ovankant är nog i ganska dåligt material, väldigt känsliga för runddragning.
Lite bilder på nya skärmen och den gamla:
"
Återkommer om detta under 2012 & 2013.
Köpte nya xenon D2S-lampor från Biltema då ena lampan gav upp osv, tror den andra gick åt en stund efter. Passade på att demontera hela strålkastarna för att lättare komma åt att byta, inte så sugen på att smälla av en xenonlampa vid montering med strålkastarna på plats. Köpte även nya strålkastarglas (i plast) från Schmiedmann (Bosch-glas i Bosch-kartong utan Bosch-märkning på själva glasen) samt en uppsättning Osram Night Breaker Plus H7 (199kr/st paret hos lokala Volvohandlaren, inte illa pinkat - Clas Ohlson tar typ 179kr/st) till helljuset:
"Vanlig" Osram H7 till vänster och Osram Night Breaker Plus till höger:
Före:
Efter:
Efter detta la jag en beställning hos Lamin-X (USA) på färdigskuren skyddsfilm för strålkastare, bakljus & dimljus. Från en forumtråd som behandlar ämnet Lamin-X:
steifan skrev: Kan kopiera in ett inlägg från en annan tråd som jag gjorde:
steifan skrev: Fick hem lite prylar från Lamin-X i USA idag. Beställde 1:a maj, skickades 3:e maj och var hos postombudet idag 15:e maj. Blev $128.84 för skyddsfilm till strålkastare, framblinkers, dimljus, BMW-emblemen (höhö) och bakljus med frakt. Ca 900kr.
Tog 6% röktoning på allting, får se hur det lirar
Edit: Lamin-X i USA har alltså färdigskuren film eller film som skärs till efter beställning till skillnad mot återförsäljare i Europa osv som säljer större ark.
Gick rätt smidigt att montera på bakljus, framblinkers & strålkastare. Men dimljusen var omöjliga, typ klotformade och hade ingen värmepicka till hands så det fick vara. På emblemen tog jag bort det efter ett tag för det såg lite skumt ut
Jämförelse:
6% tint på delen som sitter på bakluckan och utan film till höger (dock röktonade från början).
Blev rätt stiligt med 6% röktoning på strålkastare & bakljus, inte helt lagligt men strålkastarna håller sig väl fräschare längre och det lyser helt OK genom ändå. Kompromiss!
Byte av länkarmsbussningarna fram, senast bytta 2004 på garanti. Från "Bloggen":
Fick tillgång till verkstad med billyft via jobbet idag så det blev det lite bussningsbyte direkt då jag hela tiden har tyckt att bussningarna verkade mjuka. Försökte få Bilprovningen att underkänna men icke
Blev iaf lite bättre efter bytet, men blir nog ett byte till polybussningar nu när jag har två bussningshållare till övers på sidan.
Fick av gamla bussningarna utan avdragare, mest elbow grease. Smörjde med litium-fett vid återmontering på själva tappen på bärarmen och i själva bussningarna. På vänstra sidan var det bara att trycka på bussningen och på högra fick jag pressa på med en tving. Är väl inga hårda toleranser på varken länkarmstappar eller bussningar skulle jag tro.
Bilen blev lite trevligare att köra efter bussningsbytet, inga konstiga vibrationer i vissa hastigheter eller rörelse om man tex sparkar på framhjulet - stumt & bra.
I juli blev det någon form av seriösare halvseriös lackvård i form av "man tager vad man haver", maskinpolering med cleaner följt av maskinpolering med polish & handvaxning.
Cotech-maskinen never dies..
Rätt skapligt resultat, men inga bilder som riktigt visar det.. hehe
Läckert med acceptabelt glansig svart lack i mörker:
**
Köpte hem en till framskärm från Schmiedmann (vänster):
Stor kartong som precis får plats i en coupé med nedfällt säte.
**
Blev även strul med kupéfläkten efter att bilen stått utomhus i taskig väder 3-4 dygn. Den slutade funka helt enkelt. Lusläste lite diverse om problemet och kom fram till att det kunde vara fläktmotståndet osv osv. Beställde nya från Schmiedmann som blev transportskadade typ 3-4ggr innan det packades OK.
Meyle, vid bytet (som inte är så kul att genomföra.. ligga på passagerarsidan med huvudet inne under handskfacket osv osv) så så jag att fläktmotståndet förmodligen var bytt en vända förut då det såg ut att vara en seriösare variant som satt där (finns diverse forumtrådar om det här och var). Petade in nya Meyle-motståndet trots allt utan att fläkten ville. Började kolla på ny kupéfläkt som skulle gå på runt 5000kr, men fanns även en original-variant för högerstyrda bilar (!) som går på en tusing eller två. Blev dock inget av det då fläkten helt mirakulöst reparerade sig själv (mm... BMW-elektronik.. ) och har fungerat sedan dess* * juni 2013
Framåt hösten började det formellt bli dags för en oljeservice, kollade priser hos BMW-verkstaden här i Falun och var väl inte riktigt nöjd med kostnaden så jag tänker nog serva i egen regi framöver. Köpte lite acceptabelt smakande olja från inom landets gränser till bra pris:
Går dessutom alldeles utmärkt att resetta serviceräknaren i min 323Ci '00 (11/'99) från instrumentet. Finns lite info om det på nätet att det inte går på äldre bilar att göra det utan att koppla in något externt, men det funkade för mig
Bilen besiktades november och fick en massa tvåor. Bla en kolv i något av bromsoken fram som hade börjat kärva lite (damasken hade lossnat litegrann såg jag senare), en xenonlampa som tydligen ramlat ur hållaren litegrann, taskig p-broms på ena sidan bak, konstig halvljusinställning & fel färg på posljuslampan (hade ju givetvis orange där man skulle ha gul/vit osv). Blev att investera lite grejer från Schmiedmann:
Billiga utbytes-ok för typ 1300kr/paret utan någon deposition för att skicka gamla oken osv.
Ska väl målas svarta framöver är tanken.
2013:
På vårkanten hade jag tröttnat på rostiga framskärmarna så jag lämnade skärmarna jag hade på lack:
Gick på 2950kr för lack av två skärmar hos http://www.bilvårdscenter.nu/ i Borlänge Hade bara provmonterat ena skärmen tidigare 2011 med skapligt resultat och den passade ju givetvis fortfarande men den andra var kanske inte 100%, får lösas någon gång i framtiden. Innan montering så målade jag hela insidan av skärmarna med grå rostskyddsprimer, får väl se om det gör något för framtiden Pågående målning:
Efter montering:
Den vänstra sticker ut 3-4mm från dörren men rätt OK i övrigt. Får se om jag kan fixa det där sedan, får gå så länge. Blev en maskinpolering igen i samband med bytet:
Börjar bli lite ordning
Var lite inne på att investera i 18"-fälgar men råkade på en annonsör som sålde en uppsättning 17" M Contour/Kontur II som jag givetvis blev tvungen att köpa. Gamla (E36) M3 3,2-fälgar som satt på vissa modeller beroende på utrustningspaket eller kaross på olika marknader. Tycker de sitter fint på E46
BMW Styling 23 M Contour / Kontur II, 7,5x17" & 8,5"x17" ET41. 10,1kg respektive 10,6kg.
Lite jämförelse mellan vinterfälgarna & fram respektive bakfälgarna:
1x 205/50R17 M Contour 7x17" (36112227295) vs 2x 245/40R17 M Contour II 7x8,5" ( 85329409846) :
1x 205/50R17 M Contour 7x17" (36112227295) vs 1x 225/45R17 M Contour II 7x7,5" (85329409845)
Kirrade en uppsättning Biltema hjulskruvar i krom inför hjulbytet:
Jämförelse mellan originalskruv, originallås & biltema-skruvar:
Köpte även hem några uppsättningar centrumkåpor av pirat-fabrikat som verkade rätt OK, tillverkade i Kina och köpta via Ebay (har ingen särskild bild, mer än att det blåa i BMW-emblemet är lite ljusare än på de olika originalkåporna jag har). Schysst att fyra "kopior" kostar lite mindre med frakt från asien än vad en originalkåpa gör hos lokala BMW-handlaren
Ganska lättroad när det kommer till fälgtvätt.. hehe ser lite brutalt ut med mycket bromsdamm på.
Risken finns att fälgarna blir lackerade i mörkgrått eller något annat i framtiden
Efter mycket velande om vad jag skulle köpa för fjädrar & stötdämpare så beställde jag en sats med Eibach/Bilstein Pro-kit/B12 från en säljare i Tyskland (via Ebay).
Var inne på att byta fjädrarna fram till H&R-paret jag köpte förut (ca 20mm sänkning) och para dessa med nya motsvarande original sportstötdämpare runt om av av fabrikat Sachs (Advantage) eller Bilstein B4. Alternativt senare m-sportII-stötdämpare av fabrikat Sachs (SuperTouring). Fjädrarna bak var ju bytta strax innan jag köpte bilen så var väl mest någon slags tanke att låta dem leva vidare
Fladdrande in på Koni STR.T ett tag, skulle bli riktigt billigt - men kanske inte bra i längden. Länge varit sugen på att testa Bilsteins B6 eller B8-stötdämpare.
Lurade även på H&R Cup-kit Komfort som säkert hade varit trevligt, men för en ynka tusing mer eller så så fick man ju Eibach/Bilstein-kitet med monotubedämpare osv osv så det fick bli ett sånt
Bör ha sparat 2000-3000kr mot att köpa detta i Sverige.
Fick hem en stor kartong (med Eibach/Bilstein-tryck osv osv) efter en vecka eller så med detta innehållet:
Framstötdämpare med nummer 35-115076 & 35-115069, vilket motsvarar Bilstein B8 Sprint som man kan köpa helt separat. Så Pro-kit/B12-kitten är dvs bara ett ihop-plock med Eibach-fjädrar & Bilstein-stötdämpare..
Skaplig kolvdiameter Behövs inga genomslagsgummin av originaltyp till dessa (inbyggt i fjäderbenet på Bilstein B6 & B8)
2x 24-026987
Lustigt/lämpligt nog började en av bakstötdämparna att läcka när jag körde lite tungt lastat i en vecka (mina verktygslådor.. ) så jag roade mig med att först bara byta bakstötdämparna (väntade på diverse grejer till framvagnen från Schmiedmann). Lite diversebilder, återanvände "allt" där bak (ska bytas nångång, inget som var trasigt förutom packningen mot karossen):
"Sprintarna" är lite kortare än originalarna (vilket är själva poängen iofs)
Artikelnummer 33521096366 på originalstötisarna på denna bilen (sportchassi)
Riktigt nöjd med bytet av bara bakstötisarna - grym kontroll kan man säga
Filmade även när jag trycker ihop stötdämparna, ganska tydlig skillnad:
**
Fick nya fjädertallrikar, topplagringar & diverse så i början av maj blev det montering & byte av fjäderben fram och även fjädrarna bak. Köpte även till förstärkningsplattorna som egentligen är en del av "dåliga vägar"-chassipaketet, kostade typ 70kr/st hos lokale BMW-handlaren. Hade rätt stor nytta av Biltemas fjäderkompressorer med 1/2"-anslutning, hade någon annan variant från Jula innan som hade varit svårt att göra något vettigt med. Köpte topplagringar från Schmiedmann och de var av fabrikat Vaico. Tröck i lite extra lager-fett i lagren innan monteringen (såg lite tunt ut från fabrik).
Bilder från förmontering & montering:
22mm långhylsa är lämpligt om man vill dra ihop ett fjäderben med Bilstein-stötdämpare & har tillgång till slående muttermaskin.
New vs Old, i praktiken är Bilstein-fjäderbenen inte så jättekorta mot original då de inte sitter lika djupt i "nävarna".
Misstänker att fjädern till vänster är av fabrikat Lesjöfors (motsvarande "original") och var monterad/såld av en BMW-verkstad i Gävle lustigt nog.
Har lite mått i huvudet från skärmkanten till nedre fälgkanten fram & bak - Ca 600mm fram och 590mm bak om jag ej minns fel, har dock ej mätt upp igen efter bytet. Eibach-fjädrarna ska motsvara 25mm sänkning fram & 10mm bak mot sportchassi - ser ut som att det verkar stämma OK.
Riktigt risig efterbild med polarens 330i E92:
Är väldigt nöjd med detta kitet än så länge, har dock inte fått någon hjulinställning gjord än men det ska nog bli gjort så fort jag bytt någon mer bussning osv.
Lite diversevård inför Bimmers of Sweden för några veckor sen:
Minst märkvärdiga bilen på hela träffen? höhö
Kirrade lite Plastidip mattsvart på träffen som ska provas på kromlisterna runt rutorna och ev även originalnjurarna (som ligger och skrotar någonstans).
Får se vad som händer framöver Kränghämmarkit från Eibach eller H&R är lockande.. .. ..
Gött mos Stefan! . Visste att du pillat men inte att det var så mycket. Inte helt oväntat dock . Kötta på nu gubben! .
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
VIN JÄTTEHEMLIGT Type code BM31 Type 323CI (EUR) E series E46 (2) Series 3 Type COUPE Steering LL Doors 2 Engine M52/TU Displacement 2.50 Power 125 Drive HECK Transmission MECH Colour COSMOSSCHWARZ METALLIC (303) Upholstery STOFF FLOCK RAUTE/GRAU (E3TT) Prod.date 1999-11-29
Close Options Code
Description (interface)
Description (EPC) S256A SPORT-/MF-LENKRAD/GESCHW.REGELUNG Sports multifunct.strng whl,cruise cntrl S302A ALARMANLAGE Alarm system S441A RAUCHERPAKET Smoker package S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S521A REGENSENSOR Rain sensor S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S662A RADIO BMW BUSINESS CD Radio BMW Business CD S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board literature, Swedish S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving lights
Close Standard equipment Code
Description (interface)
Description (EPC) S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings S458A SITZVERSTELLUNG ELEKTR.FAHRER/BEIF. Electr. front seat adjustment S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo S550A BORDCOMPUTER On-board computer S832A BATTERIE IM KOFFERRAUM Battery in luggage compartment
Gjorde lite mätningar på bilens höjd efter sänkningen i början av maj och det ser ut som att bilen är ca 20mm lägre fram nu och ungefär lika bak som innan sänkningen - dvs ganska normalt för Eibach Pro-kit som jag förstår det. Skulle sänka 25/10 mot sportchassi. Rätt nöjd, ser ganska "lagom" ut höjdmässigt.
Lite nya bilder efter tvätt med Meguiars Ultimate Wash & Wax.
Kanske ser blank ut men blir ohyggligt flammig av Meguiars-schampot. Har kört med det 4a tvättar nu och har inte lyckats något vidare. Tror definitivt inte att jag överdoserade denna tvätten och kirrade ett helt nytt syntet-sämskskinn. Kan ju vara så att lacken börjar bli sträv igen
Testade även att köra med svart Plastidip på kromlisterna runt rutan på vänstersidan (hann inte med höger pga beredskapsjobb) och det gick alldeles utmärkt i praktiken med avmaskering osv utan något lossnade från själva listerna, men såg inte så fint ut så jag bör nog göra om det Och göra högersidan.. haha
Använde Biltemas "lätthäftande" maskeringstejp: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Mask … de-877522/ Funkade alldeles utmärkt, förutom att den var just lätthäftande Dvs inte lämpligt om det blåser ut, men mycket lämpligt då den inte lämnade några limrester på lacken.
Fick tummen ur och köpte hem en delvis () komplett inredning från en bildemontering. Halvskinn sportstolar med elstyrning och minne från en 328 Ci '99, importerade så ingen roev-värme 2600:- (!!) plus frakt ~1000kr.
Hyrde en textiltvättmaskin av Esbjörn på http://www.gruvberget.se/ och rengjorde all textil. Kan säga att vattnet blev ganska brunt
Kirrade även Biltemas lädervårdskit och gick loss. Här är vänstra sidan behandlad och högersidan obehandlad:
Liten skillnad men verkar funka helt ok. Luktar lite väl mycket läder av det bara, men luktar inte direkt syntetiskt.. som det fömodligen är
Resultat i bil:
Lär komplettera nackstöd och dörrsidor & "sidorna" bak med lämpligare än vad som sitter där nu. Schysst med sportstolar nu iaf istället för halvslitna standardstolar (med elstyrning) iofs.
Efter bytet så lyste airbag-lampan ett tag, tänkte först om jag skulle skifta över bältessträckarna från gamla stolarna men efter att jag startat och stängt av bilen några gånger så släppte den lampan - tydligen. Styrsystemet kanske kom överens med nya sträckarna
Trevligt! Alltid skönt med sportstolar, istället för hemska soffor att kana runt i vid inspirerad körning .
Billigt som attan var det ju också
Rackarns bra du!
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Avfettning (vissa delar), tvätt med schampo (random Mekonomen-schampo), Biltema Clay Bar kit, avspolning, maskinpolering med Sonax Extreme Gloss Polish (vax i detta också så jag lämnade det "på", mest pga lathet), avtorkning & sedan tvätt igen med Meguiar's Ultimate Wash & Wax. Det sistnämda schampot har jag haft lite trubbel med innan, att det blev flammigt osv (både denna bilen och Volvon). Men med båda "clayade" och nypolerade så blev det riktigt bra resultat
Gjorde en liten "demo"-video på två ingrodda asfaltsfläckar på Volvon som kan vara av intresse:
Ptja, inte hänt så mycket här. Haft lite problem med att det fuktar lite grann genom ventilkåpspackningen ned på grenrör och ac-kompressorn. Köpte ventilkåpspackning, tändstiftsbrunnspackningar och nya gummitätningar (BMW original) till skruvarna "runt om" ventilkåpspackningen från Schmiedmann. Bytte idag vid ca 18200 mil.
Lite bilder:
En del "bös" på VANOS-enheten:
Helt torrt i tändstiftsbrunnarna, trots att packningarna var halvhårda:
Alla tändspolarna var med från fabriksmonteringen, kul!
En del smekt & klet på insidan av kåpan, lite utav den säsongen nu (jag kör mycket korta sträckor).
Adderade lite Volvo högtemp flytande motorpackning (tager vad man haver) på vissa ställen:
Avslutade med en tvätt med mycket avfettning (börjar bli dags för rejäl lackvård igen). Meguiar's Ultimate Wash & Wax ger fortfarande skapligt resultat efter lackvården förra våren (var lite bekymmer innan)
Några oljebyten, ett bromsvätskebyte, ett tändstiftsbyte, ett vattenpumpshaveri, ett vattenpumpsbyte, ett multiremsbyte, ett servoremsbyte, ett remspännarehaveri, ett remspännarbyte (till mekanisk från hydraulisk!), ett insugskamaxelgivarebyte, ett batteribyte, ett backspegelsbyte, en installation av en aktiv baslåda (30årskris), ett byte av vinterdäck (2+2 nya Continental IceContact under olika tidpunkter vintern 2015-2016, köpt 225/45R17 94T XL för en bit under 1000kr/st båda gångerna - riktigt nöjd med pris och prestanda) sedan sist så börjar det bli dags för ett byte av frontspoiler.
Lite dålig på att uppdatera men har sammanfattat det ganska bra vad som har hänt med bilen senaste 2 åren.
Nämnvärt är att den hydrauliska remspännaren gick sönder efter ett multiremsbyte, aluminumet sprack och den gick helt enkelt isär. Sedan gick även en av aluskruvarna av som sitter i motorblocket. Lite bökigt att borra ur denna så jag lyckades lista ut att man kunde köpa en äldre typ av remspännare som jag tror är vanligare på E36 med M52 som passar i andra hål på motorblocket men får spännrullen på samma plats som den hydrauliska. BMW säljer bara en den hydrauliska numera men Autoexperten hade en mekanisk från SKF som jag köpte och monterade. Blev kanon Lite tråkigt om den pajar i framtiden och det inte finns grejer som är bolt-on men det är ett problem för framtiden. Kan säkert fixa lite bilder om någon annan blir drabbad av lika problem som jag.
Har även kört på lite snöhögar och annat med bilen i vintras så frontspoilen har blivit lite ledsen (även hörnet på fina höger framskärm.. ) Hittade dock en original frontspoiler med fräsch lack på Blocket i Karlskrona som inhandlades efter en liten tripp med E90:in från Falun och tillbaka för någon vecka sedan (ca 114mil). Kommer nog bli rätt så nice då den har röktonade dimljus monterade och den var dessutom nylackad för ca 2 år sen (kommer från en fräsch 330Ci cab).
Bilen är väldigt täckt med pollen på bilden så färgerna ser inte ut att stämma mot den lite renare fronten:
Hade säkert bytt fronten till något annat om jag hade haft den som sommarbil/finbil men vill inte kosta på denna allt för mycket. 325:an och 740:n vill också ha lite kärlek
Den ska väl ställas på snart för hösten/vintern så får byta fronten illa kvickt, slipa lite rost, lackvårda och pyssla med lite bussningsbyten och fortsatt chassirenovering.