3703
Sök

Volvo 740 T5

8 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
Hej Hej motor fantaster!

jag har en fråga angående byte av motor i en 740 till en t5.
om jag har en volvo 740 88 med b230f motor i. vilken t5 motor ska jag välja och
jag läste ett forum om att slippa reggbesiktning om jag höll mig inom de hk/nm som gällde men hur mycket hk/nm
får jag ha i bilen om jag besiktigar som ombyggtfordon? eller kan man inte slippa reggbesiktningen om jag byter till t5?

samt jag hittade en intressant pryl på lmr.
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/moto … talld.html

Är det nått att satsa på? Samt det fanns två modeller en för HELT rakställd motor och en för samma lutning som med 960 motor fästen. Vad tusan det nu betyder?
Vilket är bäst där lutning eller helt rak?

Forummoderator
26 418 Inlägg
21 juni 2013
På SFRO:s hemsida står det så här;

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Eller:

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Kort sagt: Du måste hitta en T5:a som håller sig under gränserna för både effekt och vrid, och som dessutom är komplett med katalysator.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 255 Inlägg
21 juni 2013
mattias53 skrev:
jag läste ett forum om att slippa reggbesiktning om jag höll mig inom de hk/nm som gällde men hur mycket hk/nm får jag ha i bilen om jag besiktigar som ombyggtfordon? eller kan man inte slippa reggbesiktningen om jag byter till t5?

Registreringsbesiktning lär göras när du byter motorn. I första hand är gränsen dem 238hk / 310Nm som Volvo har satt som gräns för 7/900-serien som gäller. Typar man om till ombyggt/-amatörbyggt så kan man utnyttja andra gränser men det är krångligare och kräver ytterligare ombyggnationer.

mattias53 skrev:
Är det nått att satsa på? Samt det fanns två modeller en för HELT rakställd motor och en för samma lutning som med 960 motor fästen. Vad tusan det nu betyder?
Vilket är bäst där lutning eller helt rak?

Beror väl på vad plånboken säger och hur mycket man vill bygga om. 960-fästen kan man hitta på blocket för 500:- och det är en bult som inte passar. Men vill man dra i den så kan man göra en adapterplatta. Eller så skippar man den bulten helt, det finns dem som kör så också.

Enda fördelen med rakställd är att det är enklare att få plats med en jätteturbo, i övrigt innebär det bara mer jobb och strul.

8 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
ok! Tack för alla denna information! jag har kollat på turbo performance club och hitta att b5234t var den vanligaste motorn som man bygger på. Så då till min fråga vilka bilar satt de motorerna i? Vilka års modeller? osv.
Mvh mattias. Har sökt på google utan framgång!
Senast redigerat av mattias53 (21 juni 2013)

Forummoderator
26 418 Inlägg
22 juni 2013
mattias53 skrev:
ok! Tack för alla denna information! jag har kollat på turbo performance club och hitta att b5234t var den vanligaste motorn som man bygger på. Så då till min fråga vilka bilar satt de motorerna i? Vilka års modeller? osv.
Mvh mattias. Har sökt på google utan framgång!

850 T5 2,3 liters.

Om man skall gå efter denna annons: http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_mot … 522308.htm

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 juni 2013
b234t äår ganska ointressant då denna "basmotorn" sitter i väldigt mkt, det är den sissta siffran som är intressant B5234T(3) tex...

själv intresserad av vilkn modell som är skottsäkrast av alla dessa 2.3 vitmotorer som finns...

B5234T finns tex ända upp till -04 (vilket skiljer ganska mkt från B5234T som satt i volvo 850... (andra stakar topp turbo mm)

Sök