3849
Sök

Volvo b5234t vilket är bästa valet?

8 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#1
tjena! vilken b5234t motor är bästa valet om man vill ha en motor som har gått under 20.000 mil
men också som jag kan slänga i en volvo 740. ska man satsa på b5234t3 de håller ju sig inom hk/nm gränserna?
om det nu stämmer....

Vilken bilmodell ska jag ta motorn ifrån har kollat runt på motorer men alla har gått runt 35-40.000 mil vilket inte är så lockande för mig.

4 670 Inlägg
22 juni 2013
#2
Ifrån en r skulle jag satsat på. Läst lite om att det ska vara handplockade motorblock i dessa. Och att dom är exakt lika i alla cylindrar ifrån fabrik.


8 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#3
nja man skulle ju vilja det men det går ju inte eftersom jag ska ha i den i en 740 t5r har för mycket hk/nm...

8 255 Inlägg
22 juni 2013
#4
mattias53 skrev:
men också som jag kan slänga i en volvo 740. ska man satsa på b5234t3 de håller ju sig inom hk/nm gränserna?

T3 ger för mycket effekt.

mattias53 skrev:
Vilken bilmodell ska jag ta motorn ifrån har kollat runt på motorer men alla har gått runt 35-40.000 mil vilket inte är så lockande för mig.

850 Turbo.


8 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#5
Är det bara 850 jag kan ta en motor ifrån har kollat runt på de modellerna och de motorerna har gått runt 30.000/40.000 mil... vilket inte lockar direkt... men har du nått råd där jag kan få tag på en låg milare? eller finns det nån annan modell jag kan använda?

8 255 Inlägg
22 juni 2013
#6
Ska man gå helt efter reglerna så är det 850 Turbo som gäller. Visst kan man chansa och ta en nyare motor, men det kan ge bekymmer vid registreringen. Vid det här laget är 850T en gammal modell och chansen att hitta en lågmilare är i princip 0. Det man kan göra är att leta på en hel bil, vilket kan vara enklare om man vill ha tag i en motor som gått lite.


8 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#7
hmm ok. Men då undrar jag en sak till hade först tänkt att bygga en d5 740 men blev skrotad ide då letade jag fakta och hittade en projekt tråd här från garaget med en 945 d5 vilket hade 185 hk och 400 vrid vilket är över gränserna hur fick han igenom den är min fråga?

8 255 Inlägg
22 juni 2013
#8
Det går ju att gå runt gränsen om man typar om till ombyggt fordon, sen finns det möjlighet att ha högre vridmoment med rätt utväxling/ar. Men bästa svaret lär du få om du frågar den som byggde den bilen.



Sök