2449
Sök

Vad tror ni om den nya prylen "Insugsspiral"?

The One & Only
31 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
#1
Genom att studera lite på sidan nedan, vars ämne för övrigt var aktuellt i slutet av 80-talet

http://www.freepatentsonline.com/4760821.html
----> Kolla på PDF-bilderna


och sedan kolla in prylen på sidan

http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArtId=ISK-76

så förstår man ju vad de är ute efter.


Men..
Vad får ni för uppfattning? Om det nu funkar kommer det antagligen att ge mycket spridda förbättringar när man börjar komma in på cylindervolym, ventiler, insugssvolym och form osv.

Någon som har köpt snurran och har något att säga om den?

MVH // Norman
Senast redigerat av cNorman (1 november 2006)

[-> The one And Only <-]

The One & Only
31 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
#2
Har jag verkat övertygad om att just denna "spiral" fungerar?

Jag frågade eftersom jag tänkte att det kunde vara bra att få någon annan vinkel på det hela.

Däremot finns det grymt avancerade tekniker för att få luften att gå i virvlar vilket ger mycket mer i motorn.

// Norman
Senast redigerat av cNorman (1 november 2006)

[-> The one And Only <-]

130 Inlägg
1 november 2006
#3
Har sett mängder av sånna produkter testas i dyno i USA av olika forum dock med samma resultat... inga billiga hästar eller effektskillnad. Den enda "adaptern" som faktiskt funkar på VISSA bilar är en sk throttle-spacer som är vanlig på amerikanska pickups och ger bättre vrid. Denna monteras mellan trottelhus och insuget så att man i princip ökar mängden luft insuget rymmer. Har inte sett nåt oberoende dynobevis att nån "innan-trottelhuset" tjobäng-mojäng faktiskt funkar.

Ett fåtal bilar kan lida av sk blind-spots i insuget däribland vissa Corvetter och åt dem finns en "vinge" som är speciellt utformad åt just den typen av insug och gör nån hästkraft. Men dessa är ingen "universalprodukt".

Att bara bulta på en mojäng på sin bil och ta en tur är också rätt missvisande då min egen bil tycks gå som fan bara jag tvättat, vaxat & rekondat den. smile

2 911 Inlägg
1 november 2006
#4
Om ni är lite logiska, om denna "spiral" nu är så pass bra uppfinning (patent.nr?) och ger bättre bränsleförbrukning och höjer effekten, så trust me, då skulle den inte säljas på Ridetech wink

Det jag menar är att de isåfall sedan länge skulle vara patenterad och sitta i bilarna, eller de motortyper som den ger bäst prestanda i.

Kan sätta vissa omtyckta kroppsdelar på att den enda effekten den prylen har är ett par mindre hunkor i plånboken.

645 Inlägg
1 november 2006
#5
Jag tror nog att den sätter luften i rörelse ( den har trots allt den konstruktionen ).
Men jag tror inte att det är tillräckligt effekthöjning eller bränsleförbruksminskning för att vara märkbar för dig.

//Marcus Saari

5 710 Inlägg
2 november 2006
#6
cNorman skrev:
Däremot finns det grymt avancerade tekniker för att få luften att gå i virvlar vilket ger mycket mer i motorn.

Visst är det så, motortillverkarna lägger ned MASSOR av tid för att räkna fram RÄTT virvlar som passar just en motortyp och dessa testas sedan fram i flödesbänkar och i "skarpt läge".

Att sedan tro att all rotation/väldigt mycket rotation är positivt är inte riktigt rätt....


Skräp i de allra flesta fall skulle jag säga...

MVH Jonas
..............

Evolution
1 627 Inlägg
2 november 2006
#7
tror det finns en tråd till om detta

Fäll ner pungen och landa

20 Inlägg
2 november 2006
#8
Har testat en såda i min BMW 328 och det är ju synd att säga att det blir någon märkbar skillnad. Så man klarar sig lugnt lika bra utan... bättre att köpa någon liter bensin.



Sök