2572
Sök

hk/nm ???

Tiagirl
6 november 2006
Trådstartare
Hästkrafter är jag ju såklart med på! wink Men nm? Newton nåt eller?
Saken är den att jag inte vet sånt på bilen; i papprena står det 166 EG under maximal nettoeffekt kW.
Fattar ingenting och nu blir jag ju nyfiken ju! Om jag lyssnade rätt på försäljaren(så ointressant dravel *s*)så var det över 200 hk iaf för jag reagerade på att det var mer än på audin.

Nån som kan förklara för en novis som ändå bara kör (nästan)lagligt från a till b! big_smile

Tiagirl
6 november 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
Eller denna gamla tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=14374

Läste igenom det men det begrep jag inte ändån, är nöjd med att få veta hästkrafterna iaf! Alltid en början! *känner mig lite duktig*

Tiagirl
6 november 2006
Trådstartare
Izual skrev:
Detta kanske hjälper? http://www.sportbilen.se/konvertera.php

Tackar!!!! 226 hk är ju bra, mer än i sportbilen! big_smile big_smile

draminbil.nu
1 382 Inlägg
6 november 2006
Nm står för Newton meter.. Så vet du iaf det smile
Senast redigerat av ludde__mannen (6 november 2006)

1 453 Inlägg
6 november 2006
ludde__mannen skrev:

Antalet Newtonmeter beskriver hur pass mycket vridmoment din motor levererar, med andra ord hur stark den är. En dieselmotor exempelvis behöver inte ha många hästar under huven eftersom den är så stark.

Ett annat bra exempel på vad hk/Nm-förhållandet ger för olika effekt är att jämföra en Porsche med min bil. Eftersom Porschen har betydligt fler hästar så vinner den 0-100 (låga växlar) medan jag hänger av Porschen 80-120 (högre varvtal).

Tiagirl
6 november 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
ludde__mannen skrev:

Antalet Newtonmeter beskriver hur pass mycket vridmoment din motor levererar, med andra ord hur stark den är. En dieselmotor exempelvis behöver inte ha många hästar under huven eftersom den är så stark.

Ett annat bra exempel på vad hk/Nm-förhållandet ger för olika effekt är att jämföra en Porsche med min bil. Eftersom Porschen har betydligt fler hästar så vinner den 0-100 (låga växlar) medan jag hänger av Porschen 80-120 (högre varvtal).

??? Jösses. Jaså. Hm... Ja det säger mig verkligen ingenting!!! Men jag behöver inte mer info!!! Haha!!! Tack iaf! Nån annan blev säkert klokare!! wink

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2006
Effekten (hk = hästkrafter) är egentligen oviktigt. vridmomentet är det som du känner son acceleration när du kör om.

I stort sett kan man säga att dom flesta motorer med hög effekt (många hk eller kw) lever på höga varvtal. (det finns såklart undantag).

Vridmomentet beror mest på volymen på motorn och hur den e fördelad.

Vi tar extema exempel:
En lastbilsmotor på, säg 12 liter, har relativt lågt effektuttag för volymen eftersom den inte varvar så mycket, max ca 2500 varv per minut. men vridmomentet är ofta ganska extremt. exempel: 400 hästkrafter (hk) och 1000 - 1600 newtonmeter (nm)

En formel 1 motor på 2 liter har högt effektuttag för volymen, eftersom den varvar kanske 23000 varv per minut, men i förhållande till effekten lågt vridmoment. exempel: 800 - 1000 hk och ca 800 nm.

Förhållandet mellan effekt / vridmoment blir det omvända om man ökar varvtalet. Lastbilsmotorn slutar varva vid F1:ans tomgångsvarvtal.

Om jag tar min bil som exempel: motorn e konstruerad så den e relativt lågvarvig (rött vid 5500 varv) och ha bra vridmoment vid låga varv. En sportigare bil kan vara konstruerad så att motorn varvar t.ex 8000 varv, men kan vara klen på de varvtal där min e som piggast. Exempel: min bil är på 128 hästkrafter vid 5500 varv, men håller man över 1000 så går det nästan inte att få "kärringstopp". Detta är vridmomentet. Den sportigare bilen kan ha, säg 200 hk, men ändå vara klenare än min på varvtal upp till ett visst där den drar på. Då kommer den bilens vridmoment, som kan vara högre, men också kommer vid högre varvtal. föraren i den bilen måste alltså växla oftare, men accelererar också snabbare om varvet hålls över ett visst.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Tiagirl
12 november 2006
Trådstartare
Varit inne på den här sidan http://hem.passagen.se/suntool/utils/p2t_sv.html Men förstår inte riktigt vad jag ska skriva i rutan? Ska väl skriva antingen 226 hk eller 166 kw först men hur vet jag vilket varvtal jag ska skriva sen?

Örebroare i exil
970 Inlägg
12 november 2006
Om jag inte minns alldeles galet, ligger väl vridmomentet på 300 Nm i T5 motorn?

Förutsatt att det inte är en Italienare förstås...
Senast redigerat av 740GL (12 november 2006)

Hej FRA!

185 Inlägg
12 november 2006
Enligt BSR har du 300 Nm.
http://www.bsrab.se/products//t543/
Senast redigerat av micke777 (12 november 2006)

LillNaisarn
12 november 2006
Trådstartare
twin_cam skrev:
Effekten (hk = hästkrafter) är egentligen oviktigt. vridmomentet är det som du känner son acceleration när du kör om.

I stort sett kan man säga att dom flesta motorer med hög effekt (många hk eller kw) lever på höga varvtal. (det finns såklart undantag).

Vridmomentet beror mest på volymen på motorn och hur den e fördelad.

Vi tar extema exempel:
En lastbilsmotor på, säg 12 liter, har relativt lågt effektuttag för volymen eftersom den inte varvar så mycket, max ca 2500 varv per minut. men vridmomentet är ofta ganska extremt. exempel: 400 hästkrafter (hk) och 1000 - 1600 newtonmeter (nm)

En formel 1 motor på 2 liter har högt effektuttag för volymen, eftersom den varvar kanske 23000 varv per minut, men i förhållande till effekten lågt vridmoment. exempel: 800 - 1000 hk och ca 800 nm.

Förhållandet mellan effekt / vridmoment blir det omvända om man ökar varvtalet. Lastbilsmotorn slutar varva vid F1:ans tomgångsvarvtal.

Om jag tar min bil som exempel: motorn e konstruerad så den e relativt lågvarvig (rött vid 5500 varv) och ha bra vridmoment vid låga varv. En sportigare bil kan vara konstruerad så att motorn varvar t.ex 8000 varv, men kan vara klen på de varvtal där min e som piggast. Exempel: min bil är på 128 hästkrafter vid 5500 varv, men håller man över 1000 så går det nästan inte att få "kärringstopp". Detta är vridmomentet. Den sportigare bilen kan ha, säg 200 hk, men ändå vara klenare än min på varvtal upp till ett visst där den drar på. Då kommer den bilens vridmoment, som kan vara högre, men också kommer vid högre varvtal. föraren i den bilen måste alltså växla oftare, men accelererar också snabbare om varvet hålls över ett visst.

MYCKET bra förklarning ! nu vart man lite mera kunnig inom NM och hk smile mycket intressant läsning big_smile

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
12 november 2006
Vridmomentet bestämms oftast efter volymen som nämnt innan, men också utav vevslängens radie. dvs hur långt ut vevstaken sitter på vevaxlen. Som dock påverkas av volymen men också på verkar volymen själv. Med andra ord den påverkar slaglängden. Så slaglängden är en viktig faktor när det gäller vridmoment. Dvs desto längre slaglängd desto bättre vridmoment om man utgår med samma kraft mot kolven. Den enda faktorn som är variabel när det gäller vridmoment är just trycket mot kolven. Den kan justeras med tex chipptrim, spridar mm. Med andra ord desto kraftigare explosion i förbränings utrymmet desta högre tryck mot kolven vilket resulterar i högre vridmoment.
Det var den teroretiska förklaringen iaf på NM iaf

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Tiagirl
12 november 2006
Trådstartare
740GL skrev:
Om jag inte minns alldeles galet, ligger väl vridmomentet på 300 Nm i T5 motorn?

Förutsatt att det inte är en Italienare förstås...

Nä det ska vara en svensk bil, inte importerad eller så...
Ser att nån annan också svarat 300 Nm; men jag har sett runt här på andra T5:or och det är ju lite olika men dom kanske är tillfixade och det här är orginal?

Hatar min bil just nu så för min del kan den lika gärna ha noll i hk och nm och fan å hans moster. *skitsur* Det går troll i den, jag tror den har en förbannelse över sig.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 november 2006
Hej, ska man förklara väldigt enkelt så är effekten (häst eller KW) resultatet at vridmomentet och varvtalet... Effekt är måttet på hur mycket som händer, t.ex acceleration från 0-100... Inte vetenskapligt korrekt men det är nog lättare att förstå tongue

654 Inlägg
12 november 2006
Och så till detta vridmoment, som är i princip omöjlig att förklara...

Antalet Nm anger hur stark motorn är, dvs vilken massa den kan lyfta rakt upp.
Tänk dig att du har en axel rakt ut från motorn, och därpå en 1 meter lång pinne (el dyl hållbart) monterad i 90 graders vinkel ut från motoraxeln. "Pinnen" står vågrätt och den tyngden som denna pinne då kan lyfta rakt upp anger hur stark motorn är.

r=pinnens längd
m=massan som lyfts
g=gravitationen =9,82

...och till slut tror jag det ligger till såhär:

(m*9,82)/r = Nm

Sök