3882
Sök

VW Passat Variant 1,8T -98 Startar inte.

5 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
#1
Hej.

Började installera extraljus på min Passat i dag.
Då jag kopplat allt utom själva ljusen (som jag tänkte sätta på plats till veckan då jag fixat fästen) och skulle flytta bilen startar den inte.

På första vridet går startmotorn några varv för att sen stanna, vid upprepade försök klickar enbart solenoiden.

Kollar alla el-anslutningar jag möjligtvis varit på, kan inte hitta något fel.

Koppar på en annan bil på batteriet (trodde inte batteriet var tomt, ville bara kolla) och startmoton börjar gå runt, dock utan att bilen tänder.

Där står jag nu, startmoton går runt, bilen tänder inte. Batteriet har gott om kräm.

Efter att ha läst lite här på forumet om startspärrar (har min bil det?) har jag testat att lägga av minuspolen från batteriet en god stund, dock utan resultat.
Inga säkringar är trasiga, så bensinpumpen borde ha el så långt iaf...

Relät för extraljusen har jag kopplat direkt på batteriet, styrspänning har jag stulit från vänster helljus +kabel, det verkar funka som det ska.

Nån som har en idé om vad som kan vara mitt problem?
Bilen gick utmärkt tidigare i dag...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 november 2006
#2
Hej, ja din bil har startspärr men om den går in så startar bilen i 1 sek och sen lyser en nyckel på instrumentpanelen... Det är bara till att kolla fördelare, spole och sne vidare... Kan även vara så att systemet har låst sig pga nåt du gjort och då är det bara VAG verkstad som kan låsa upp det...


21 761 Inlägg
12 november 2006
#3
Sverker_S skrev:
På första vridet går startmotorn några varv för att sen stanna, vid upprepade försök klickar enbart solenoiden.

Koppar på en annan bil på batteriet (trodde inte batteriet var tomt, ville bara kolla) och startmoton börjar gå runt, dock utan att bilen tänder.

Där står jag nu, startmoton går runt, bilen tänder inte. Batteriet har gott om kräm.

Nu blir jag lite förvirrad. Först skriver du att solenoiden bara klickar men att startmotorn går runt när du får starthjälp av en annan bil, sedan skriver du att startmotorn går runt och batteriet har bra kräm.

Menar du att den hjälpande bilen har bra kräm eller?

Om startmotorn inte går runt med ditt eget batteri men fungerar med starthjälp så är det ju något knas med antingen ditt batteri eller någon kabel från batteriet.

Vet inte om jag har missförstått något kanske.

5 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
#4
Tackar för snabba svar.
Det är alltså inte startspärren.
Får nog passera bibblan och låna en Haynes i morrn, hur man kollar fördelare mm har jag ingen koll på...

@Drönirettab
Mitt batteri har gott om kräm och startmotorn går runt, även då jag inte får starthjälp.

...dock så gjorde den det inte först...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 november 2006
#5
det absolut enklaste är väl att börja med felkoderna? kolla felkoder först sedan kan du börja byta delar....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 november 2006
#6
TS_quattro skrev:
det absolut enklaste är väl att börja med felkoderna? kolla felkoder först sedan kan du börja byta delar....

Om man nu har tillgång till AUDI:s dator vilket inte ligger o skräpar i alla "bonnagarage"...


Administratör
2 980 Inlägg
15 november 2006
#7
Gör såhär ladda batteriet så den klarar ett långt pass på startmotorn alt startkablar från en anna bil sen trycker du gaspedalen i botten o så kör du på starten tills bilen går igång.......den är med all säkerhet sur håll gaspedalen i botten till bilen har 5k varv nånting......

En kopp av den svarta såsen...

5 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
#8
Tackar för fler bra råd, felkoderna var nog det bästa...

Bogserade bilen till verkstad i går, fick domen i dag.
Vevaxeldrevet har släppt från vevaxeln, följaktligen har kamremmen slutat rotera och startmotorn har slagit upp kolvarna i okänt antal ventiler. ...Snyft...

Till saken hör att jag köpte skrothögen i torsdags, har hunnit använda den i tre dagar.
...den blev plötsligt nästan dubbelt så dyr...

Verkstadskillen nämde att detta tydligen var ett vanligt fel på 1,8t -motorerna. Skruven som håller drevet måste tydligen dras med ett humungust moment, nånting som inte alla verkstäder gör.

Hoppas att verkstaden som bytte kamrem för lite drygt ett år sedan tar sitt ansvar!

Man kan visserligen tycka att det verkar dumt att enbart ha ett kläm/friktions -förband på en så kritisk punkt i en motor, men endå...

@Goffen
Låter riskabelt, medför inte ett sådant förfarande risk för brand i katalysatorn?

21 761 Inlägg
15 november 2006
#9
Det var trist att höra. Hoppas också att verkstaden tar ansvar.

1 Inlägg
15 november 2006
#10
Det som är vanligt på dom är att spännaren till kamremmen hoppar isär och då händer de så, man bytte system på spännare 00-01 så dom äldre måste man bygga om det va säkert inte gjort på din utan bara bytt kamrem

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
16 november 2006
#11
bumpe skrev:
TS_quattro skrev:
det absolut enklaste är väl att börja med felkoderna? kolla felkoder först sedan kan du börja byta delar....

Om man nu har tillgång till AUDI:s dator vilket inte ligger o skräpar i alla "bonnagarage"...

nej, VAG's diagnosinstrument finns såklart inte i varje bonnagarage, det har jag heller aldrig påstått. det jag dock kan påstå är att det i de flesta fall är billigare att kolla felkoder och sedan byta den trasiga delen direkt istället för att köpa del efter del tills man till slut lyckas byta ut den som är defekt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Administratör
2 980 Inlägg
16 november 2006
#12
Sverker_S det är väldigt vanligt att dom surar ner sig när man ex får slut på batteri eller bara startar och flyttar bilen en riktigt kort sträcka och då finns det ingen annan lösning att göra som jag sa för när du trycker ner gaspedalen i botten på en nyare bil och kör på starten så stänger spridarna helt och hållet därför gör man så på en nyare bil... Drevet som sitter på vevaxeln lossar man inte när man byter kamrem om man vet vad man gör.....räcker att lossa dom fyra insektsskruvarna som håller medbringaren "jag har bytt på kanske 100st passat 1.8t.... Vilket fall så tycker jag synd om dig för det blir dyrt.....

En kopp av den svarta såsen...

5 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
#13
Goffen skrev:
Sverker_S det är väldigt vanligt att dom surar ner sig när man ex får slut på batteri eller bara startar och flyttar bilen en riktigt kort sträcka och då finns det ingen annan lösning att göra som jag sa för när du trycker ner gaspedalen i botten på en nyare bil och kör på starten så stänger spridarna helt och hållet därför gör man så på en nyare bil... Drevet som sitter på vevaxeln lossar man inte när man byter kamrem om man vet vad man gör.....räcker att lossa dom fyra insektsskruvarna som håller medbringaren "jag har bytt på kanske 100st passat 1.8t.... Vilket fall så tycker jag synd om dig för det blir dyrt.....

Ah, ok. -Bra att veta (spridarna).

Kamremmen var bytt av en Toyotaverkstad, så de visste antagligen inte vad de gjorde, bulten gick nämligen att lossa med fingrarna...

Har sån tur att jag har kamrater med välutrustade garage så vi har spenderat helgen med att plocka isär bilen.
Var enbart en insugs- och två avgasventiler som gått, toppen och kolvarna verkar ha klarat sig. Vevaxeln är visserligen något deformerad vid kilen, men ska nog fortfarande funka.

Reservdelsnotan slutar på cirka 7000, men då har jag fått in service (ola, stift, mm) samt lite framvagnsdetaljer som vi upptäckte att det var dags att byta.


Sök