Audi 90 Quattro 1990. Med 800hp som mål.

Audi 90 Quattro -90. 800hp+
  • 163 Följare
  • 171 721 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 mars 2018
Niklas_S2
25 augusti 2015 · 238 Inlägg

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:
Blir galet bra hörru!! cool
Nå, blev det någon uppstart????? big_smile

Ja, det tar sig som fan just nu!

Dock ville inte bilen starta... han tände och sköt lite men ville inte starta, så forskar lite i triggerinställningar just nu smile Men vi kommer göra ett nytt försök i helgen igen!

Du kör vems eller maxxecu vill jag minnas? Vad har du för triggerinställningar?

Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Rndersson
25 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:
Blir galet bra hörru!! cool
Nå, blev det någon uppstart????? big_smile

Ja, det tar sig som fan just nu!

Dock ville inte bilen starta... han tände och sköt lite men ville inte starta, så forskar lite i triggerinställningar just nu smile Men vi kommer göra ett nytt försök i helgen igen!

Du kör vems eller maxxecu vill jag minnas? Vad har du för triggerinställningar?

Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Jajamen, vi strobade in tändningen efter TDC osv, men det verkar som antingen camsyncen står fel eller om vi fått ett halvarv fel eller liknande.

Hur ser dina inställningar ut för 60-2 triggern bakom svänghjul?

Niklas_S2
26 augusti 2015 · 238 Inlägg

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:
Ja, det tar sig som fan just nu!

Dock ville inte bilen starta... han tände och sköt lite men ville inte starta, så forskar lite i triggerinställningar just nu smile Men vi kommer göra ett nytt försök i helgen igen!

Du kör vems eller maxxecu vill jag minnas? Vad har du för triggerinställningar?

Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Jajamen, vi strobade in tändningen efter TDC osv, men det verkar som antingen camsyncen står fel eller om vi fått ett halvarv fel eller liknande.

Hur ser dina inställningar ut för 60-2 triggern bakom svänghjul?

Okej, då bör den stå rätt om ni låst tändningen till 0 vid strobbning!
Jag minns att jag fick lossa och förskjuta själva "plattan" till kamsynken för mitt satt ett halvvarv fel och hamnade då för nära TDC.

Såhär kör jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-e9f95556f77cc493d3fb319f9c88288e.jpg

Melin82
27 augusti 2015 · 513 Inlägg

Hur ser din inställning ut nu?

Rndersson
27 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:

Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Jajamen, vi strobade in tändningen efter TDC osv, men det verkar som antingen camsyncen står fel eller om vi fått ett halvarv fel eller liknande.

Hur ser dina inställningar ut för 60-2 triggern bakom svänghjul?

Okej, då bör den stå rätt om ni låst tändningen till 0 vid strobbning!
Jag minns att jag fick lossa och förskjuta själva "plattan" till kamsynken för mitt satt ett halvvarv fel och hamnade då för nära TDC.

Såhär kör jag smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-e9f95556f77cc493d3fb319f9c88288e.jpg

Okej. Tack för bilden! Har du tommis billet kamdrev? För man kan ju vrida plattan en del inuti men inte 180 grader utan att lossa den helt? Jag behöver väl inte plocka ner kamdrevet? wink

Rndersson
27 augusti 2015 · 244 Inlägg

Melin82 skrev:
Hur ser din inställning ut nu?

Skall kika efter jobbet och ladda upp! smile

Rndersson
27 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:
Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Jajamen, vi strobade in tändningen efter TDC osv, men det verkar som antingen camsyncen står fel eller om vi fått ett halvarv fel eller liknande.

Hur ser dina inställningar ut för 60-2 triggern bakom svänghjul?

Okej, då bör den stå rätt om ni låst tändningen till 0 vid strobbning!
Jag minns att jag fick lossa och förskjuta själva "plattan" till kamsynken för mitt satt ett halvvarv fel och hamnade då för nära TDC.

Såhär kör jag smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-e9f95556f77cc493d3fb319f9c88288e.jpg

Förresten så skickade jag en triggerlog till mattias sandgren som jag köpte vemset av och han sa att impulsen från camtriggern låg väldigt nära vevtriggern, så kanske är kamsyncen det beror på då. Men kan som sagt bara vrida några grader i drevet. 180 går inte utan att plocka ner det?

Senast redigerat av Rndersson (27 augusti 2015)

Niklas_S2
28 augusti 2015 · 238 Inlägg

Förresten så skickade jag en triggerlog till mattias sandgren som jag köpte vemset av och han sa att impulsen från camtriggern låg väldigt nära vevtriggern, så kanske är kamsyncen det beror på då. Men kan som sagt bara vrida några grader i drevet. 180 går inte utan att plocka ner det?

Okej, men då räcker det nog att flytta drevet lite.
Jag tror jag fick skruva ur skruvarna helt och sedan flytta det, men var längesedan nu så minns inte exakt! smile

Rndersson
30 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Förresten så skickade jag en triggerlog till mattias sandgren som jag köpte vemset av och han sa att impulsen från camtriggern låg väldigt nära vevtriggern, så kanske är kamsyncen det beror på då. Men kan som sagt bara vrida några grader i drevet. 180 går inte utan att plocka ner det?

Okej, men då räcker det nog att flytta drevet lite.
Jag tror jag fick skruva ur skruvarna helt och sedan flytta det, men var längesedan nu så minns inte exakt! smile

Jag flyttade runt det 180 grader, så får vi utgå från det när vi testar igen. Men tack för hjälpen i vilket fall, som tack kommer jag bjuda på en donutfilm när det väl är dags wink

En kort uppdatering då.

Har grejat med småskit, fått upp kofångaren i bak, tätat läckage vid vattengrenröret under insuget. Dragit den mesta av elen i instrumentpanelen, förlängt jorden till Vemset, och försökt få i alla kontakter i instrumentpanelen och gömma dessa snyggt. Vemset och reläerna till denna får plats i handsfacket, riktigt cleant och lättåtkomligt!

Kommer fortsätta i veckan men dra vakuumslang osv, börjar även högskolan imorgon. Perfekt, nu är ju de stora utgifterna klara förutom mappning! (Hoppas jag). Väldigt mycket övertid på jobbet så har möjlighet att jobba extra, så det är gött!

Har även beställt turbomössa och bandage till downpipe.

I helgen gör vi ett nytt startförsök, håll ögonen öppna! lol

Senast redigerat av Rndersson (30 augusti 2015)

Phranz
7 september 2015 · 725 Inlägg

Utan att spoila allt för mycket för er andra kan jag säga att det börjar bli väldigt spännande! wink

Rndersson
10 september 2015 · 244 Inlägg

Tjena!

Bilen är uppstartad och går på tomgång! Vill inte lägga upp film ännu när lyftarna inte slutat knacka innan de fått in olja wink Dock har jag upptäckt läckage i tråget där jag svetsat, tog ner framvagnen igår och skulle svetsa detta, då upptäcktes stålspånor i tråget...

Kallsvetten kröp mig på, såg framför mig hela projektet rinna ut i sanden pga hur dyrt och omständligt det skulle kunna bli.. Dock efter ha hållit tillbaka tårarna och försökt analysera spånorna så är chansen väldigt stor att det är spånor från borrningen av blocket eller från när jag borrade hål och gängade för vevhusventilationen i blocket. Jag har ett gammalt block ståendes som jag testade och borra med borrmaskin för att kunna jämföra spånorna, och de är väldigt lika de spånor som jag hittade i blocket.

Så det är till 98% säkerhet gjutjärnspånor, dock har jag börjat plocka ner vevlager för att inspektera hur de ser ut, och lagret till cyl 1 såg bra ut. Tog av ventilkåpan för att se om det letat sig upp spånor eller kommer spånor därifrån och det såg jättefint ut. Skall gå över alla vevlager och kolla, sen får jag se om det är lönt och kolla in nåt ramlager. Jag misstänker att det gömt sig i någon ficka och har sedan spolats ner när oljan färdats runt. Så efter detta blir det ny olja igen och nytt filter, och något försök till rengöring, hur vet jag inte ännu.

Jag är väldigt mycket lugnare över att ha sovit på saken i vilket fall, men den känslan när jag hittade dom är inte härligt..

Vi hörs!

Senast redigerat av Rndersson (10 september 2015)

Mervolic Yawn...
10 september 2015 · 3 151 Inlägg

Vi håller tummarna! smile

Olsson40
10 september 2015 · 1 Inlägg

hoppas de löser sig!

Niklas_S2
11 september 2015 · 238 Inlägg

Rndersson skrev:
Tjena!

Bilen är uppstartad och går på tomgång! Vill inte lägga upp film ännu när lyftarna inte slutat knacka innan de fått in olja wink Dock har jag upptäckt läckage i tråget där jag svetsat, tog ner framvagnen igår och skulle svetsa detta, då upptäcktes stålspånor i tråget...

Kallsvetten kröp mig på, såg framför mig hela projektet rinna ut i sanden pga hur dyrt och omständligt det skulle kunna bli.. Dock efter ha hållit tillbaka tårarna och försökt analysera spånorna så är chansen väldigt stor att det är spånor från borrningen av blocket eller från när jag borrade hål och gängade för vevhusventilationen i blocket. Jag har ett gammalt block ståendes som jag testade och borra med borrmaskin för att kunna jämföra spånorna, och de är väldigt lika de spånor som jag hittade i blocket.

Så det är till 98% säkerhet gjutjärnspånor, dock har jag börjat plocka ner vevlager för att inspektera hur de ser ut, och lagret till cyl 1 såg bra ut. Tog av ventilkåpan för att se om det letat sig upp spånor eller kommer spånor därifrån och det såg jättefint ut. Skall gå över alla vevlager och kolla, sen får jag se om det är lönt och kolla in nåt ramlager. Jag misstänker att det gömt sig i någon ficka och har sedan spolats ner när oljan färdats runt. Så efter detta blir det ny olja igen och nytt filter, och något försök till rengöring, hur vet jag inte ännu.

Jag är väldigt mycket lugnare över att ha sovit på saken i vilket fall, men den känslan när jag hittade dom är inte härligt..

Vi hörs!

Härligt med en uppstart! smile
Minns att mina lyftare knackade med, fick även byta en av dem som inte rättade till sig.
Lät mindre kul med spån i tråget, får hoppas det beror på borrningen... Hade nog lite småspån vid mitt första oljebyte med.
Bytte olja efter ca 20min tomgång, därefter efterdragning av toppbultarna (ARP). Har varit helt ren olja efter det och har nu passerat 2000mils-gränsen smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:
Tjena!

Bilen är uppstartad och går på tomgång! Vill inte lägga upp film ännu när lyftarna inte slutat knacka innan de fått in olja wink Dock har jag upptäckt läckage i tråget där jag svetsat, tog ner framvagnen igår och skulle svetsa detta, då upptäcktes stålspånor i tråget...

Kallsvetten kröp mig på, såg framför mig hela projektet rinna ut i sanden pga hur dyrt och omständligt det skulle kunna bli.. Dock efter ha hållit tillbaka tårarna och försökt analysera spånorna så är chansen väldigt stor att det är spånor från borrningen av blocket eller från när jag borrade hål och gängade för vevhusventilationen i blocket. Jag har ett gammalt block ståendes som jag testade och borra med borrmaskin för att kunna jämföra spånorna, och de är väldigt lika de spånor som jag hittade i blocket.

Så det är till 98% säkerhet gjutjärnspånor, dock har jag börjat plocka ner vevlager för att inspektera hur de ser ut, och lagret till cyl 1 såg bra ut. Tog av ventilkåpan för att se om det letat sig upp spånor eller kommer spånor därifrån och det såg jättefint ut. Skall gå över alla vevlager och kolla, sen får jag se om det är lönt och kolla in nåt ramlager. Jag misstänker att det gömt sig i någon ficka och har sedan spolats ner när oljan färdats runt. Så efter detta blir det ny olja igen och nytt filter, och något försök till rengöring, hur vet jag inte ännu.

Jag är väldigt mycket lugnare över att ha sovit på saken i vilket fall, men den känslan när jag hittade dom är inte härligt..

Vi hörs!

Härligt med en uppstart! smile
Minns att mina lyftare knackade med, fick även byta en av dem som inte rättade till sig.
Lät mindre kul med spån i tråget, får hoppas det beror på borrningen... Hade nog lite småspån vid mitt första oljebyte med.
Bytte olja efter ca 20min tomgång, därefter efterdragning av toppbultarna (ARP). Har varit helt ren olja efter det och har nu passerat 2000mils-gränsen smile

Aha ja, min motor har ju stått en stund ihopsatt så den olja som fanns i har väl runnit ut. Hade du nya lyftare i?
Har fått lite tips på hur jag ska göra och det blir väl att köra motorn på 2000varv sen när oljan är varm så dom får jobba in lyftarna lite, borde fan tystna de flesta av dom! Har kikat innanför ventilkåpan för att leta spånor som sagt och det såg jättefint ut så hoppas bara att det är oljan som behöver leta sig in smile

Men en uppdatering gällande spånorna då, jag plockade ner 2 vevlager och kollade. Såg fint ut, det har följt med någon skit runt så det var små små fula spår i, men ingenting som kändes med nageln. Så kollade med en polare som grejat väldigt mycket med folkrace och en annan kompis som grejat mer med motorer med laddtryck och dom sa att det såg ok ut, så slängde upp lagren och överfallen igen. Passade även på att kontrolldra alla bultar med momentnyckeln, och alla satt så bra så!

Har även kikat på spånorna och det är mest troligt rester från borrning, de ser verkligen ut så. Så nu är jag 99% säker på att det är borrspånor, klippte även upp oljefiltret och kollade genom och där fanns inte en enda spåna såvitt vi kunde se. Så mest troligt har spånorna sköljts med ner vid uppstart. Rengjort tråget, bytt filter och slänger i ny olja igen. Jag är hoppfull på att det inte är någon fara.

Slängde upp tråget igårkväll, väntar med framvagnen för att se om tråget håller tätt när motorn är igång igen. Håller det tätt så är det dags att börja slänga på lyktor och skit, för då blir det förhoppningsvis lite cruisning nästa gång för att se om det lirar när man rullar lite smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Mervolic skrev:
Vi håller tummarna! smile

Det är nog OK! big_smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Olsson40 skrev:
hoppas de löser sig!

Det gör det alltid! Syns sen! smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Kunde inte hålla mig, drog och köpte lite mer olja, åkte till garaget, drog ur tändstiften och spridarkontakter och fylde i den nya oljan. Drog först runt veven med hylsnyckel i fram för att få fram litelite oljetryck. Sedan körde jag runt motorn med startmotorn, går runt så jävla fint utan tändstift i. Oljetryckslampan slocknade. I med tändstift, spolar och spridarkontakter.

Bilen startade direkt, mot min stora förvåning hade lyftarna tystnat ner sig som fan! Åh, ljudet ur mitt 4" system var sagolikt utan lyftarknackningar. Kunde höra det mytomspunna Audi 5ans ljud en första gång, typ.

Det läckte dock fortfarande i tråget som jag svetsat, dock mycket mindre, men det skiter jag i. Två steg framåt och ett bakåt. Bara riva ner tråget igen och svetsa skiten, denna gång ska jag spänna upp det mycket bättre så svetsningen blir bättre.

Nu ska jag strax iväg för min första presentation i skolan, kan ju bara gå bra efter en sånhär start av dagen!

Framtiden ser ljus ut! big_smile

Senast redigerat av Rndersson (11 september 2015)

Foorsgren skadad..
11 september 2015 · 32 Inlägg

Bra jobbat, ligg i nu förfan!

Forsgren.
Cyklar fortfarande...
Volvo 242 "M50B25" (1980)
Mervolic Yawn...
11 september 2015 · 3 151 Inlägg

Grymt! Blir filmklipp snart va?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang