Glyran
10 april 2014
· 109 Inlägg
OJ!!! Vilken stort avbrott de blev! 3 månader och jag har inte visat er någonting. Jag är är inte klok!
Kanske ska ta denna historian från början ni som nu orkar läsa, annars kan ni hoppa ner och titta på lite bilder
De börja med i januari att jag blev så jävla sugen på Piaggio ciao igen, de var mopeden jag höll på med sen jag var 12,5. Så kom jag på värsta idén som kan hjälpa mig med både bilen och lugna mitt Ciao beroende. Jag köpte in billiga risiga ciao från holland. min första tanke var hur många som helst men tänkte om jag ska kunna jobba på bilen lite i sommar också och dels lyckas tjäna nått på detta så får de räcka med 4st.
Så iallafall, 4st risiga ciaoar köptes in från holland och kom ner monterad i olika paket. Så jag väntade in alla paketen och tog upp dom i vår stuga där jag börja packa upp allt och sortera in delar m.m. Jag tog fram alla ram delar som ska blästras. Var klart lite delar kvar på alla ramdelar så de tog ett tag. när allt de var gjort så under tiden hade jag ett a4 papper på varje ciao där jag anteckna vilka delar som behövs bytas ut eller köpas till.
Där står jag nu. Ciaoarna står reda för blästring och delarna är antecknade. Och så klart ska man gå och bli sjuk mitt i allt!!!!
Och ingen vanlig liten 3 dagars sjukdom, utan förkylningsvirus som ska hålla i sig hela jäkla tiden!! Blir alltid så jäkla arg när jag är sjuk så päronen är lite trötta på mitt gnäll nu
men iallafall, när jag väl känner mig bättre blir de blästring av mopparna och hinna klar alla 4 st innan midsommarafton. De är deadlinen. för dom ska hinnas säljas innan alla drar iväg på semester och inte vill köpa nånting. Som jag brukar säga, innan försäljningssäsongen tar slut.
Av pengarna som jag får från försäljningen kommer gå direkt till färg, delar och allt möjligt till fiaten.
Bilder på hur dom ser ut när jag köpte dom. OBS! alla kommer ha 5 ekrade alu. fälgar OBS!
Såg ut så när jag hämta vissa grejer på posten.
Så här ska resultatet bli på alla.
NU TILL PLANERNA MED BILEN OCH VAD SOM HAR HÄNT
Nu till projektets syfte, Fiaten.
De som har hänt är att jag har börjat montera ner bilen totalt. Tyvärr var jag kanske lite för snabb då jag inte tänkte på att jag ska stå uppe i vår sommarstuga och slipa den. Vilket betyder att den ska transporteras upp ditt på ett släp, vilket betyder att den behöver iallafall ett par hjul att står på. Klart hade jag monterat ner hela upphängningen.
Och samtidigt halva fram upphängningen. Dock ska jag köpa nytt SKIVBROMSPAKET fram. Med röda ok och ventilerade bromsskivor o allt, fint ska de va Detta beställdes igår.
Men jag kolla lite på bak upphängningen och såg att jag behöver inte köra på allt för att få på ett hjul.
Så de som är kvar innan slipningsarbeten är att plocka bort all el. få på upphängningen fram och bak. Få av lite diverse små grejer som bälten m.m.
Så får jag ta resten av grejerna i stugan sen i sommar när jag håller på.
Under den här 3 månaders tiden har jag och fassan pratat mycket om fälgar, däck, spacer, breddningen på bilen m.m. Har varit mycket upp och ner men jag börja inse lite att allting måste passas in innan lackering.
Så jag började med breddningsskärmarna jag hade köpt, så jag tejpa på dom för att se hur dom passar o allt. Insåg att passformen på dom var fruktansvär ärlig talat! Jag måste kapa bort mycket på dom och ersätta med annat för att kunna få ett "ok" resultat på dom. Så det fick bli en diskussion med fassan om de.
Sluta med att jag la ner dom skärmarna p.g.a. den usla passformen och att vi tyckte den blev för mycket racing. Är mer ute efter shysst street style liksom. Så jag gick ut på nätet och beställde några andra där dessutom ska följa med en breddning för tröskeln så allt ser ut som en skön linje.
Bilder på bromspaketen och skärmbreddarna
Nästa stora punkt. Fälgar, däck och spacer.
som ni kanske vet så har jag pratat att jag ska ha 13 tums fälgar med 195 45 13 däck. Men de ändra sig lite efterhand. Börja med att dom 195 45 däcken jag vill ha har slutats tillverka och hittar dom på 2 av 15 ställen och i hela världen. ena stället är fälgkungen.se och andra stället var nån japansk affär men där ville dom inte sälja hit till sverige.
Men jag tycker de är konstigt om ett däck har slutat tillverka för ett tag sen och så har ett ställe dom, tyder inte de på att dom är gamla dom däcken isåfall, och hur är skicket på dom då. Så jag tyckte de var lite stor risk m.m.
Sen gick jag över till 14 tum. Lång historia kort. Hitta inga 14x7 fälgar under 3000:- STYCK!!! som jag gillade.
Så hoppade upp till 15 tum. Men där tyckte jag att jag kanske kör lite för mycket nu. Så jag snackade med fassan (har inget ögonmått) och förklarade hela storleks historian och visste inte riktigt hur jag ska göra. Visade en fiat 126 som hade 14 tum och vi tyckte till slut att de kommer nog bli jättebra ändå.
Så de kommer bli rota rb 15x8 med 215/45 däck på. VAD TYCKER NI OM DE? MAFFIT!
Sen har jag snackat med en sida som gör spacers och dom kan fixa vilka spacers som helst. Dom kan göra en spacer med 4x98 som jag har då till 4x114.3 som fälgen är med infrästa gängstavar. Helt underbart. Ska bara kolla vilket spacer mått jag lär behöva.
Bilder på däck och fälgarna
Hoppas ni orka läsa allt Mycket att berätta under så lång tid
Ha de gått sålänge!