2649
Sök

Camaro -75 Gatbil för strippen

Gör iordning min Camaro för gata och stripp, dvs en gatbil man kan köra på strippendagar. Efekthöjning med bla E85 konvertering. Ombyggnation av drivlina. Övergång av chassi och kaross.

19 999 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2015
368 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#1
Tänkte starta en tråd om bygget i garaget.

Bilen i fråga är som sagt en Camaro (A.k.a Jet) från -75 jag impulsköpte bakfull på Powermeet 2013, bilen behöver en översyn av rost och motor. Inte bara pga skicket utan också för att bilen inte går fort nog roll

Uppdateringar kommer i den mån jag hinner med.

Kickstart från arbetet hittills

Bilen i fråga:

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-3980ac338ea30632593f834ce1c5a6aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-e333909e203b9f0dde22d0236127f06e.jpg

Ett enkelt steg för att få bilar snabba är att kasta bort kilon tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-b0bacabc1c459f4507b0b1e6aa0ccb91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-98d7652888ccc57f3074a252118e53bc.jpg

Första omgången delar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-62733fb100dc976dfecf4da87364f673.jpg

Sen va det bara att börja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-638c771cbc03851a68f40f9fbeedbf1d.jpg

Här borde det kommit vatten..
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-4ec1b0b5cb9be8294bb53fa2767ca260.jpg

20kg insug
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-55094defcd695f4006c1250788475277.jpg

Gammla grenrören har gjort sitt och fick ersättas. dock gick bilen med dom lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-01b996413cb50547e6375fcd8215a331.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-f0ecdef783736d8d6d22c7afe385faa2.jpg

Edelbrock aluinsug monterat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-246e99792ae3e44a2182683c81627e85.jpg

K&N
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-15c0f5a9cbdc4d31506c186a4c924778.jpg

Så här gick sen bilen med bara "luft & buller" en månad innan det blev kallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-fe790e57bee94cb1a2f951e47f583793.jpg

Sen började det komma delar igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-05de0502436cb9a182c7392c98d78664.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-38ca7e7def5a2d714d7e94a4e45b7ef8.jpg

Väl inne i garaget börjades det rivas
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-17f5dc6d5100489f25461b82370f193a.jpg

Fler kilon.. isolering och kablar som inte gör ett piss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-9c5b852a5ea74af5b7fa9cc4a29d0414.jpg

Lite idiotlösnngar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-95525c7c223947347f4b0be73f3d8f50.jpg
Kablage in i instrumentpanel, undrar varför bara h-mätarn me wire funka..
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-5dfea00135da238fd3b955bd3f9b6b59.jpg

Och så här hittar vi bilen idag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-3c45ca3c239e2514af0f9d6392ae1100.jpg

Detta var dock en besvikelse..
Hur kylaren ser ut från utsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-18e8df7a00493f3a4a553e5ef0cd1773.jpg
Hur den egentligen ser ut.. löjlig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-330c12effdd5b2c2760ba4cb22ad31a4.jpg
Senast redigerat av hemmafixarn (18 december 2013)


1 507 Inlägg
16 december 2013
#2
Härligt bygge! Är också sugen på att bygga en lagom muskelbil för gata och stripp någon gång i framtiden, tar och följer dig smile

Mvh
/T


115 Inlägg
16 december 2013
#3
Hej.
Vad har du för planer, för att anpassa chassit för kombinationen gata/stripp? Om du verkligen prioriterar prestanda på strippen så kan jag säkert ge dig en hel del goda råd, då jag tävlat på strippen med Bladfjädrad bil i snart 25 år. Jag vet vad som inte funkar och vad som funkar bra...även på kombinationen strippen/användbar på gatan.

3e generationens Nova och Camaron är nära släktingar.

Tänk på att mycket motoreffekt är kul...men det som avgör hur fort det går är hur väl du använder effekten.

Lycka till med projektet :-)


368 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#4
Tuggummimannen skrev:
Härligt bygge! Är också sugen på att bygga en lagom muskelbil för gata och stripp någon gång i framtiden, tar och följer dig smile

Mvh
/T

Tack & gött att du hänger på smile Följer dina "bmwbravader" och gillar. blir kul o se om du börjar köra jänk.

Nova-Jorgen skrev:
Hej.
Vad har du för planer, för att anpassa chassit för kombinationen gata/stripp? Om du verkligen prioriterar prestanda på strippen så kan jag säkert ge dig en hel del goda råd, då jag tävlat på strippen med Bladfjädrad bil i snart 25 år. Jag vet vad som inte funkar och vad som funkar bra...även på kombinationen strippen/användbar på gatan.

3e generationens Nova och Camaron är nära släktingar.

Tänk på att mycket motoreffekt är kul...men det som avgör hur fort det går är hur väl du använder effekten.

Lycka till med projektet :-)

Planerna för chassi då det kommer bli mkt gata är som det ser ut nu hyperflexbussnngar från summit med standardtyp av fjädrar och andra dämpare alt även "draggers"(om jag uttrycker mig rätt), även 10,5" sulor (mönstrade?).

Detta är ju mitt första mer seriösa projekt så var inte rädd att tycka smile

Tanken är ca 400hk sb med preppad th350.


Mvh smile


115 Inlägg
16 december 2013
#6
Okej, här kommer lite förslag.

Innan du lägger för mycket pengar på motorn ( jo jag vet att det brukar vara det som är roligast tongue ) Byt till Polyurethanbussningar i framvagnen. Byt ut bussningarna mellan subframen (ramhalvan i fram) och karossen mot solida bussningar i t.ex. aluminium dom kostar inte mycket. Montera gärna ett par subframe connectors för att styva upp chassit.

Viktigt att kolla, är vad du har för modell på bakaxel.

Kolla vad du har för utväxling i bakaxeln och om den har diffbroms. Många av mitten 70tals Camaros kom med en mycket tråkig 2.41 eller 2.56.1 utväxling ofta med diffbroms. Tyvärr är du tvungen att byta ut denna diffbroms till en sk. serie 3 diff om du ska byta till en roligare utväxling. Lämplig utväxling för en gata/stripp bil är någonstans 3.42-3.90 det beror lite på vad man står ut att åka med på vägen.

Vad som verkligen sätter fart på bilen och får den att bli mycket kvickare är en turbin med högre stallspeed. Minst ca 2500 varv gärna mer. Jag har åkt med minst 3000 i stallspeed i mina bilar som jag kör mycket med på vägen, det har aldrig varit något problem. Samt att du får ett underbart klipp i bitarna när du stampar ner gaspedalen.

Hårda sänkfjädrar, sportstötdämpare och lågprofilsdäck på stor fälgdiameter är totalt ODUGLIGT om du är ute efter bra grepp och acceleration.

Ett par tractionbars och riktiga dragracingstötdämpare till detta och du är på god väg att åka 11sekunderstider på strippen med en bil som går utmärkt att sladda runt på stan med också. Detta med en snäll 400hk smallblock.

Kämpa på med bilen.


368 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#7
TuZx skrev:
Ska följas:)

Tack, trevligt smile

Nova-Jorgen skrev:
Okej, här kommer lite förslag.

Innan du lägger för mycket pengar på motorn ( jo jag vet att det brukar vara det som är roligast tongue ) Byt till Polyurethanbussningar i framvagnen. Byt ut bussningarna mellan subframen (ramhalvan i fram) och karossen mot solida bussningar i t.ex. aluminium dom kostar inte mycket. Montera gärna ett par subframe connectors för att styva upp chassit.

Viktigt att kolla, är vad du har för modell på bakaxel.

Kolla vad du har för utväxling i bakaxeln och om den har diffbroms. Många av mitten 70tals Camaros kom med en mycket tråkig 2.41 eller 2.56.1 utväxling ofta med diffbroms. Tyvärr är du tvungen att byta ut denna diffbroms till en sk. serie 3 diff om du ska byta till en roligare utväxling. Lämplig utväxling för en gata/stripp bil är någonstans 3.42-3.90 det beror lite på vad man står ut att åka med på vägen.

Vad som verkligen sätter fart på bilen och får den att bli mycket kvickare är en turbin med högre stallspeed. Minst ca 2500 varv gärna mer. Jag har åkt med minst 3000 i stallspeed i mina bilar som jag kör mycket med på vägen, det har aldrig varit något problem. Samt att du får ett underbart klipp i bitarna när du stampar ner gaspedalen.

Hårda sänkfjädrar, sportstötdämpare och lågprofilsdäck på stor fälgdiameter är totalt ODUGLIGT om du är ute efter bra grepp och acceleration.

Ett par tractionbars och riktiga dragracingstötdämpare till detta och du är på god väg att åka 11sekunderstider på strippen med en bil som går utmärkt att sladda runt på stan med också. Detta med en snäll 400hk smallblock.

Kämpa på med bilen.

Waow. många goa tipps där, TACK smile

Min bakaxel är en 10 bult dock vet ja inte vilken.

Turbinväg har min plan vart en 2600 då ja sett det som mest användarvänligt.

lågprofilsdäck har ja inga tankar på att tävla med.
men om jag har standardfjädrar med amatör-värre dämpare, får jag en negativ effekt då ?



Mvh
Senast redigerat av hemmafixarn (16 december 2013)


302 Inlägg
17 december 2013
#8
Prem lagd! ska bli kul att följa detta smile

Spana gärna in mitt Chrysler Valiant projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288588

115 Inlägg
17 december 2013
#9
hemmafixarn skrev:
Waow. många goa tipps där, TACK smile

Min bakaxel är en 10 bult dock vet ja inte vilken.

Turbinväg har min plan vart en 2600 då ja sett det som mest användarvänligt.

lågprofilsdäck har ja inga tankar på att tävla med.
men om jag har standardfjädrar med amatör-värre dämpare, får jag en negativ effekt då ?



Mvh

Är det orginalbakaxeln som sitter där så är det en 8,5" 10 bult. Det är en utmärkt bakaxel till det du bygger. Med lite modifieringar klarar den rätt så mycket effekt. hissa up bilen ta bort bakaxelkåpan och titta efter vad som sitter där och i vilket skick det är...ta några bra bilder rakt bakifrån å lägg upp här.

Standardbladfjädrar kan funka riktigt bra, är det enkelblad eller flerbladiga fjädrar? Stötdämparna är en MYCKET viktig komponent i ett chassi så det är väldigt viktigt att man använder stötdämpare som är anpassade för uppgiften.


368 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#10
Nova-Jorgen skrev:
Är det orginalbakaxeln som sitter där så är det en 8,5" 10 bult. Det är en utmärkt bakaxel till det du bygger. Med lite modifieringar klarar den rätt så mycket effekt. hissa up bilen ta bort bakaxelkåpan och titta efter vad som sitter där och i vilket skick det är...ta några bra bilder rakt bakifrån å lägg upp här.

Standardbladfjädrar kan funka riktigt bra, är det enkelblad eller flerbladiga fjädrar? Stötdämparna är en MYCKET viktig komponent i ett chassi så det är väldigt viktigt att man använder stötdämpare som är anpassade för uppgiften.

Kan fixa bilder i helgen då det ska pillas på bilen smile

4 bladsfjädrar. ska kolla på dämparna.


368 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#11
Nu så har de hänt lite igen big_smile

Tittat lite på karossen och hittade en anledning till att det drog in luft och brusade vid körning på passagerarsidan.. Vart ju bara plast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-98fe5268d96477f76b95bd931bd2c202.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-f21dc22974d5ab90eb54de28f9d25ba3.jpg

Och efter det att min polare Zebbe hadde kommit så kunde han och jag sätta gång med lite roligare pill tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-66a4f51fc96612e75f68b38ea2135975.jpg
Lite knepigt va det då ingen av oss lyft ur en Sb maskin innan. men som tur va kom en Tobbe också förbi en sväng så han fick också hjälpa till en snabbis wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-433e410404cbc3a59495472364388e04.jpg

Växellådan fick för sig att pissa ner sig på vägen ur med tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-36980819f2c18d17173ad982e72866ce.jpg

Lite tur ska man ju ha. nu vet jag vad det va som lät när ja hadde motrn gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-2b090f2137717d5d1e6fcc949de54bf7.jpg

Och sist men inte minst fick man lära sig den hårda vägen att inte lyfta ur motor med låda genom att fästa lyften i ett aluinsug lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-0ed000bf6477e6726b292bc01dbe5f16.jpg
Senast redigerat av hemmafixarn (22 december 2013)


68 Inlägg
22 december 2013
#12
Preem lagd! smile hoppas det blir bra med motor samt chassi! smile


368 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#13
livebythedream skrev:
Preem lagd! smile hoppas det blir bra med motor samt chassi! smile

Trevligt smile
Hoppas jag med.


Tekniker
552 Inlägg
23 december 2013
#14
Visste inte att du lagt upp tråd smile har du funnit dig ett bra garage? smile säg till om du vill ha sällskap någon helg smile skruvar gärna lite extra smile

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

368 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#15
TL_Lifestyle skrev:
Visste inte att du lagt upp tråd smile har du funnit dig ett bra garage? smile säg till om du vill ha sällskap någon helg smile skruvar gärna lite extra smile

Asso du viste inte att ja hadde tråd. Trodde du hadde koll på de när ja Pm:ade dig om "bbc" koderna tongue
Fick tag i ett kanongarage där jag & 3 andra muppar står & meckar jänk smile
Ja säger till om jag behöver en hand wink

Mvh


Tekniker
552 Inlägg
25 december 2013
#16
Jag hänger inte med i svängarna känner jag, haha. Kanon att du fått dig hobbygarage smile lycka till!

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

368 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#17
Lite har man fått gjort under dagen så kastar upp detta här.

började med att kasta ut mer gamla hemdragna kablar och en kylfläkt som inte gjorde mycke..
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-1146a2ceff56651709c38f0f29996325.jpg

Mycke stilig fastsättning denna fläckt hadde...
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-d68f19c341f98844e3bbc4cec18e4d32.jpg

Sen har jag fått lite bättre hum om varför rpm-mätarn inte funkade. här e kabeln som läser av fördelarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-6565aba393c8c059d189c0ec10f7df4a.jpg

Så har man fått rivit bort skarvhylsorna som kablaget in i mätarhuset satt ihop med. nu e de lött och riktigt gjort. iallafall så nära man kommer utan att byta ut kablage m.m.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-d749fb071cb6ab622c2441bcfff37cec.jpg

Skruvar så stativet kan sitta i städet hadde man ju inte men när man väl fått tag i de så kunde motorn hängas i stativet och så vart de bara te och börja smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-34869590078e376c848e954b090928de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-32590adc1c4b577eb2178b74c5ecf31a.jpg
Tyvärr när man väl fått av tråget ser man vilken botten man har så då börjar jakten samt planer efter en ny motor. nått gott ska väll komma med otur tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153819/153819-2eda5ff311fbc91c4071b388a3856f70.jpg

Nu googlar man runt bland "crate" motorer samt "Ls" och "Bb" motorer.
Får se vad som händer. att bara hitta en random 4bults maskin e ju inte uteslutet heller. men när man ändå ska ha  en motor kan man ju tänka lite större lol


528 Inlägg
115 Inlägg
31 december 2013
#19
Det går bra att åka tvåbultat block upp emot 500 hk. Bara det är rätt byggt.


slappt&fint
376 Inlägg
31 december 2013
#20
Vad är skillnaden på 2 och 4 bultat block ? :o



Sök