4280
Sök

Volvo 855 startmotorn går bara runt, varför?

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
skulle starta bilen imorse men den tände till och dog,sen går startmotorn bara runt, inte ett tändande, nåt bra förslag, cyndeloiden kanske, hur lokaliserar man om det är den?

6 655 Inlägg
6 januari 2014
Försäkra dig om att bara startmotorn inte slår till, annars finns det risk att kamremmen har gått av

De/Dem

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
har du nåt enkelt sätt att kolla om det är kamrem eller startmotor,

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
om kamremmen gått driver väl inte nåt runt, fläktrem till generator och allt står väl still då, eller tänker jag galet?

6 655 Inlägg
6 januari 2014
Lägg i 1an och försök starta, om bilen inte försöker röra på sig är det startmotorn.

De/Dem

6 655 Inlägg
6 januari 2014
klisse skrev:
om kamremmen gått driver väl inte nåt runt, fläktrem till generator och allt står väl still då, eller tänker jag galet?

Aggregatremmen drivs via vevaxeln så även om kamremmen är av kommer det snurra
Senast redigerat av Malheus (6 januari 2014)

De/Dem

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
den hoppar framåt när jag startar på ettan, mn tänder inte alls, när jag startade imorse så startade den men nån sekund bara sen stendöd,inte ett ljud

6 655 Inlägg
6 januari 2014
Kasst batteri?

De/Dem

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
nej batteriet är ok, men tänder inte, kanske skulle dra igång, men det tänder väl inte för det, har kamremmen med tändningen att göra på nåt sätt, kan den påverka det?

1 354 Inlägg
6 januari 2014
Dum fråga kanske men.. Olja i maskinen? Hände samma sak på min 855a att den starta och dog en halv sekund senare men jag vred om nyckeln och lät startmotorn gå till bilen gick igång.

6 655 Inlägg
6 januari 2014
klisse skrev:
nej batteriet är ok, men tänder inte, kanske skulle dra igång, men det tänder väl inte för det, har kamremmen med tändningen att göra på nåt sätt, kan den påverka det?

Hör du något surrande ljud i bak från bränslepumpen?

De/Dem

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Mack855 skrev:
Dum fråga kanske men.. Olja i maskinen? Hände samma sak på min 855a att den starta och dog en halv sekund senare men jag vred om nyckeln och lät startmotorn gå till bilen gick igång.

kan ju vara det förstås, skall testa men kommer inte nåt mer en att det går runt utan att tända

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
klisse skrev:

Hör du något surrande ljud i bak från bränslepumpen?

är lite svårt höra då motorn surrar, får släppa på bränsleslangen och kolla kanske, tycker det borde finnas nån tändning även om den inte startar

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
6 januari 2014
börja med att TOKMALA på startmotorn med full gas
nu snackar vi minst 5minuter innan du ger upp smile
skulle inte förvåna mig ett dugg om den startar.. smile

kan nästan gissa att du starten innan bara starta motorn en kort stund och sen stängde av..  ett standard fel på vissa 850.. mina har alltid fungerat oavsätt hur man gjort men vissa blir helt dumma i huvudet om man gör så. och antingen är det bogsering eller mala på starten som en idiot så hoppar dom igång...

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
TACK ALLIHOP nu fick jag igång den, kopplade en annan med startkablar, körde nog fan en kvart så börja den spotta och fräsa, fattar inte vad det berodde på, om det låg nån skit eller vatten som hindrade bränslet eller vad, men nu går den som en dröm igen, så tack för era råd:D

6 655 Inlägg
6 januari 2014
Minns inte om 850 har bränslefilter, men byt det så minskar du risken för detta problem igen. wink

De/Dem

2 251 Inlägg
6 januari 2014
855 är inte unik. Den har bränslefilter som alla andra bilar.

2 266 Inlägg
6 januari 2014
Är oftast ventiltryckarna som gör detta fel, vissa fastnar så ventilerna är stängda eller lite öppna. Och motorn vill inte starta, och då får man mala på startmotorn till den hoppar igång.

svetsdiff !!!

6 655 Inlägg
6 januari 2014
Meaganeowner skrev:
855 är inte unik. Den har bränslefilter som alla andra bilar.

Alfa har inte
Ford har inte

Finns säkert fler.

wink

De/Dem

9 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Haha blev lite tjafs tillslut med, är ju kul, jättenöjd med era svar, och bra veta vad det beror på, är ju alltid jobbigt när det inte startar och vet batteriet inte håller i evighet, men nu vet jag hur det skall fixas så tack igen

Sök