Golf 3 -97 Ojämn tomgång samt motorn dör.

Antec902
17 januari 2014 · 7 Inlägg

Hej!
Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag har problem med tjejens bil. Jag har testat lite olika saker utan någon som helst framgång..

Golf 3 1.6L 1997.
Tomgången är ojämn ibland och ibland helt perfekt. Men detta är inte det allvarligaste.
Det är att motorn dör vid:
Hård och nästintill normal inbromsing + frikoppla. Då stendör den. Bromsar jag väldigt lugnt och sedan frikopplar när jag är på 1000 varv eller mindre då dör den oftast inte. När jag växlar upp eller ner över ca 1700 varv dör den oftast, men när jag släpper upp koppling igen rullar den igång utan problem.

Det är endast motorn som dör, ingen el så som lysen, stero osv.

När den har dött brukar den ibland vara lite tjurig att starta, kan ibland få ge lite gas också.
Problemet inträffar när motorn är både varv och kall.

Luftfiltret var i stort sett helt igensatt, så då trodde jag detta var felet och bytte det, men absolut ingen skillnad..

För övrigt går bilen bra, accelerar som den ska vid gaspådrag osv.

Vi har haft felet i ca 4månader nu och har verkligen tröttnat på att den dör och utgör fara osv när man inte kan styra lika enkelt utan servo osv.

Uppskattar enormt alla svar och tips på vad man kan göra!

zekezeke Vila i frid, pappa..
17 januari 2014 · 517 Inlägg

Kan vara en hel drös med orsaker..

Några gissningar;
Brist på service (dåliga tänddelar framför allt)
Drar tjyvluft någonstans
Luftmassemätaren trasig
annat luft/Bränslerelaterat
Skitigt spjällhus
Tomgångsmotorn skitig/pajj

Börja med att kolla det enklaste - stift och alla tänddelar. Gå sedan vidare mot insug och LMM. Vidare till spjällhus och tomgångsmotor - rengör dessa.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Antec902
18 januari 2014 · 7 Inlägg

Tack för ditt svar!
Jag ska kontrollera stift och tänddelar idag och sedan eventuellt insug. Både insug till luft burk och insugsrören?
LMM vet jag ej hur man kontrollerar ifall den är trasig. Jag har tidigare tänkt köpa en LMM för att se om det blir bättre, men hittar ingenstans med öppet köp. Tråkigt att köpa om det ej är felet.
Sedan spjällhus och tomgångsmotor låter jag nog va, ingen bra erfarenhet av dessa.

zekezeke Vila i frid, pappa..
18 januari 2014 · 517 Inlägg

LMM kontrollerar du enkelt genom att rycka ur kontakten till just LMM. Går bilen precis som innan så är LMM trasig.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Antec902
21 januari 2014 · 7 Inlägg

Okej. Jag gick ut för att göra det. Men.. det satt ingen LMM på. Letade som en idiot men hittade ingen. Såg på en bild att LMM är fastskruvad på luftburken. Luftburken är ersatt med sportluftfilter. Så kollade på luftburken som ligger i förrådet, och LMM var där också.
Så något är gjort med motorn då det inte finns någon LMM på, vilket det gör original.
"Forskade" runt lite och märkte att ingen lampa i instrumentpanelen fungerar och dem är omkopplade. ABS och Airbaglampan är dragna till instrumentpanelen.
Så antagligen har abs/airbag lampan börjat lysa och någon har gjort en fuling och kopplat om dem. Vet dock ej om detta påverkar bilens tomgång och att den dör?
Sedan har jag ingen aning om vad som är gjort med motorn då den fungerar utan LMM.
Tjejen minns att förra ägaren sa att motorn var "uppgraderad" och ska gå bättre. Ca 115hk istället för ca 100, men vet ej vad.

zekezeke Vila i frid, pappa..
22 januari 2014 · 517 Inlägg

..Sätt dit luftburken + LMM omgående!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
22 januari 2014 · 517 Inlägg

Antec902 skrev:
Tjejen minns att förra ägaren sa att motorn var "uppgraderad" och ska gå bättre. Ca 115hk istället för ca 100, men vet ej vad.

Han syftade förmodligen på sportfiltret, vilket inte bara är en lögn att det ger 15 häst, faktum är att det ger knappa 1, men desto värre har han kopplat bort LMM vilket gör att bilen går på nödsystem - drar mer bränsle, går allmänt dåligt, tar sönder katten mm..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Antec902
22 januari 2014 · 7 Inlägg

zekezeke skrev:

Antec902 skrev:
Tjejen minns att förra ägaren sa att motorn var "uppgraderad" och ska gå bättre. Ca 115hk istället för ca 100, men vet ej vad.

Han syftade förmodligen på sportfiltret, vilket inte bara är en lögn att det ger 15 häst, faktum är att det ger knappa 1, men desto värre har han kopplat bort LMM vilket gör att bilen går på nödsystem - drar mer bränsle, går allmänt dåligt, tar sönder katten mm..

Okej, aa jo är det endast sportluft så är det definitivt en lögn. Men tjejen hade en 1,8L innan och denna går bättre än den. Sen grejen är att bilen går inte dåligt. LMM gick på min ford och den vart jätte trött, men denna går som den ska tycker jag.
Jag tänkte att jag skulle koppla in luftburk och LMM, men jag hittar ingen kontakt till LMM..

Antec902
18 mars 2014 · 7 Inlägg

Har fortfarande problem med denna skitbil..
Någon som har en aning?

Curse
18 mars 2014 · 688 Inlägg

Hur mår tändsystemet?

Mazda 6 "MPS" (2006)
Maffia
18 mars 2014 · 383 Inlägg

Har du monterat lmm?

OttoM
19 mars 2014 · 323 Inlägg

Har inte den modellen ett sånt där gummimellanlägg mellan spjällhus och insugningsgrenrör? De brukar gå sönder och sen stämmer ingenting.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang