Så här ser han ut, motorn går skitdåligt, tomgången är helt åt pipsvängen, varvar upp lite hur som helst då och då. Första överraskningen redan på hemfärden direkt efter köpet, tanken läcker.. (Syns på bilden under förardörren)
Med nytaget körkort så blir detta min första långa bilresa i denna pärla.
___________________________________________________________________________________
Av med kjolarna, riktigt ren och fin under...
___________________________________________________________________________________
Bort med gamla ratten!
___________________________________________________________________________________
Tänkte slänga ihop en låda lite snabbt så man har något under sommaren.
12"
Lanzar OPTI1233D.
Gjorde ett nytt golv i MDF också.
Prövar med batteri, blir trångt.
Klädd baslåda och på med monoblocket,
Lanzar OPTI3201D.
Självklart ska dom andra högtalarna få lite ström också.
Som sagt tidigare, trångt.
Slängde dit några sidor också.
___________________________________________________________________________________
Bytte bakljus, har ägt bilen i ca 2 månader och fortfarande inte ens tvättat den.
___________________________________________________________________________________
Började med att ta bort underredsbehandling och diverse skit som samlats under stötfångaren i sina 25 år..
Blev ju skapligt blankt efter lite polering!
___________________________________________________________________________________
Installerar centrallås. Är man lat så är man.
___________________________________________________________________________________
Coilovers och borranifälgar, (inte någon sketen hemmabreddning)
Tyvärr gick dom bara en säsong då jag struntade i framvagnsinställningen.. 2 däck totalförstörda på en sommar. Man lär sig av sina misstag.. Verkar även som att bromsdamm eller nåt skit har bränt fast på fälgarna nu så dom ser inte lika fräscha ut längre. Får försöka polera bort det när det blir lite varmare ute. Men har köpt nya MIM-fälgar, dessa kommer det bild på vid senare tillfälle.
___________________________________________________________________________________
Ser hyffsat ut nu, dög för sommaren 2013 i alla fall.
___________________________________________________________________________________
Bakaxelfästet var sönderrostat, kunde gått illa.
___________________________________________________________________________________
Polerade farsgubbens fälgar, skaplig skillnad i storlek. Har tagit av mina fälgar inför besiktning.
___________________________________________________________________________________
Inte så konstigt att det gnissla...
___________________________________________________________________________________
Finare motorrum har man ju skådat..
___________________________________________________________________________________
Blästrat.
Samma färg som karossen, LK3A.
Börjar riva ur motorn.
___________________________________________________________________________________
Motorn från en caddy som får offra livet för mitt projekt.
usch.... Tro det eller ej men motorrummet var nystädat när han kördes in i garaget. Såg riktigt fräscht ut då.. Men ack så mycket skit som gömmer sig under allt!
___________________________________________________________________________________
Om man ska renovera en motor så måste man ha en bläster... Sagt och gjort! Köpte lådan på ikea (märkte sedan att det fanns likadana på biltema) och sedan en pistol och handskar från biltema. Borra ett hål för dammsugaren, och ett hål för insug, belysningen består av ett 12v batteri på 6ah timmar om jag inte minns fel och 24w LED-arbetsbelysning.
Det är även viktigt att läsa instruktionerna ordentligt. Speciellt när det är passande bilder till texten!
Fick denna idén på nätet för länge sedan. Har nu använt den i 2 månader och det funkar finfint, väldigt viktigt att ha någon utbytbar plast inuti bara, det blir matt ganska fort.
Här har vi behållare med olika kemikalier till elförzinkning.
___________________________________________________________________________________
Drog ur hela elsystemet från caddyn för o skaffa lite reservkabel, passade även på att undersöka hur jordledningarna gick. Inte så jävla konstigt att mk1orna är kända för dålig jord. Sitter 2 av dessa klämmor i motorrummet.
___________________________________________________________________________________
Motorn ute.
___________________________________________________________________________________
1.8L, 95hk, JH.
Prövar på att försinka lite saker. Var mycket svårare än jag trodde, har tagit mig några månader nu innan jag fått in snitsen...
Tändspole
Nytvättat
Eftersom generatorns remskiva är försinkat så tänkte jag att det är lika bra att förzinka alla. Mer enhetligt om alla är likadana.
___________________________________________________________________________________
Dags att gå på växellådan då..
Länkaget var inget vidare, glappade massor och det var riktigt svårt att få i första växeln..
Ut o blästra i minusgrader, skönt!
Sen på med grundfärg.
Silver.
fixat länkaget.
Förzinkade även locket som egentligen är grönt.
Helt ny "pinne" på plats.
___________________________________________________________________________________
Generatorn klar!
___________________________________________________________________________________
Bränslefördelaren börjar ta form också..
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Lite nya märkesprylar som ska dit.
Planad topp, det tackar jag Johan (
Jkarlsson202) och Finspångs finmekaniska för!
Denna slipar och spacklar jag lite på just nu, hade tyvärr börjat rosta lite högst upp. Men än går den att rädda!
Såhär ska
inte en o-ring se ut... Tänkte uppdatera första inlägget med alla andra fel som jag hittills hittat.