Tjena!
Mitt namn är Pontus Mörner, även kallad Barre. Jobbar med datorer till vardags, men är helt såld på bilhobby i övrigt!
Jag kom fram till att nu är det dags att skapa en tråd om min gamla Volvo 242. Dels för att dokumentera byggperioden, men även för att få massa pepp att bli klar. Mitt mål är att köra på Nürburgring i Maj!
Resan är redan bokad och vi är ett gäng polare från Evolution Garage som ska åka ner med våra bilar!
Den ska även köras flitigt på bredden på så många träffar som däckkontot tillåter!
Den har varit i min ägo sedan 2009 och har varit ett konstant bygge med diverse avbrott för körning sen dess! Men nu är siktet inställt på att köra mer än att mecka!
Och det är även med anledning av det som kastar jag ut min gamla B23!
En 2JZ-GTE är beställd och ankommer om cirka en månad till Sverige.
Den ska till en början endast köras med BPU, men som ni vet så är det ju ganska enkelt att få mer pulver när behovet uppstår!
Bilen har historia som vass gatbil ända sedan 1985 då den taksänktes och har med åren även haft en äkta Grupp A motor monterad. Ni som var med på 90-talets streetrace i Västra Götaland har säkert sett bilen nån gång! (den var gul på den tiden)
Kort info om bilen:
- Volvo 242 -75. Taksänkt. Breddad fram och bak i plåt på klassiskt 80-talsvis.
- Halvbur (ska ersättas med fullbur när tid finns)
- 2JZ-GTE (på väg)
- 320D (6spd) ZF låda omsvetsad till 2JZ från Bakaxeldelar
- 2 skivig koppling och superlätt svänghjul
- Ombyggd framvagn för mer caster, camber och massa rattutslag
+ massa massa mer