Hej
Det är jag som är Mikael Öberg, medlem i Evolution Garage.
Vi är ett gött gäng som mecka, kör på bilevenemang och har det sköj ihop.
Från början så byggdes bilen för Vallåkra utställningen i slutet på 80-talet. Den har varit med i bilsport och diverse tidningar. När jag köpte bilen var det ett tomt skal med endast en rattstång monterad. Sedan dess har bilen byggts om i omgångar men det störst ombyggnaden började 2012, då kapades bilen ner för att lättas och glasfiberbreddas.
Tänkte att det var dags att skapa en tråd då jag har grejat med bilen i 10 år
Motor:
B230FT block med oljesprut under kolvarna
H-profil stakar
Orginal Kolvar
Ståltoplockspackning
405-topp
36/48 rostfria ventiler
B20 ventilstyrningar i brons (RC special)
Mira-säten
Arjdén grenrör
Holset Wh1e som är ombyggt till HX40 av Turboservice.
Nuke kamdrev
Drivlina:
Omstiftat org svängjul till 768 tryckplatta
Sinter lamell
BMW ZF-låda
AGA diff
Bränsle:
10 mm tur och retur.
3 liter catch tank.
1 förpump
2 huvudpumpar
E85 + SI alcohol (smörjning)
Styrsystem:
Megasquirt 3.57
LC1-bredbandslambda
Chassi:
Myranés Coilovers fram.
Bilstein Racingdämpare fram/bak
Dubbla krängningshämnare bak.
Ombyggda länkarmar fram för mer camber (förlängda 2,5 cm)
Såhär såg det ut på Gatebil Mantorp 2010:
När jag hade monterart styrstags adapter för att få mer vinkel så tog däcken i skärmkanten. Så för att köra med mycket styrvinkel så behövdes framskärmarna breddas, och man kan inte bredda enbart fram för då kommer det ju se jäkligt tokigt ut så då behövdes även skärmarna bak breddas.
Jag hade inte hjärta att sätta kapen i bilen så det fick min flickvän göra istället
(notera inbrottslarmet på höger sida om dörren)
Efter en lite stund såg det ut såhär:
Nya inneskärmar. Notera bakdörren, endast ramen är kvar och den är svetsad i karossen för att styva upp.
Sedan kapades baljorna väck, på med plastskärmar och lite spackel.
Båda skärmarna monterade. Spana in vänster bakdäck, sulad med 265/40-18
Här är takluckan svetsad och har börjat lägga ingen alla hål i motorutrymmet. Tanken är att det ska vara så rent som möjligt när motorrummet är klart, dvs inga synliga kablar osv.