Opel Vectra c -04 / Batteriet laddas inte

bilerna
18 februari 2014 · 7 Inlägg

Hej,

Jag fick ett problem med min Opel Vectra C för 1 vecka sedan. Den tvärdog på en parkeringsplats, det gick inte att starta den alls. Den bara klickade, men vi lyckades putta igång bilen och köra hem den men det gick fortfarande inte att starta den alls. Utan den bara klicka, misstänkte först startmotor/solenoiden.
Men jag tog fram en multimeter och mätte batteriet, det låg på 11.7 V vilket är alldeles för lite. Jag testade med ett annat batteri men det var också dåligt.
Drog idag till biltema och köpte ett nytt som mätte upp till ca 12.7 vilket är perfekt. Bilen startade hur bra som helst, men så mätte jag när den var på tomgång. Till en början var det 13.6 vilket också är okej men sen helt plötsligt så börjar spänningen falla ner till 11.9 - 12.1 vilket är på tok för lågt. Trots att jag ökar varvtalet så genereras ingen spänning.
Så är det varje gång nu, såfort jag startar bilen så laddar den med ca. 13.6 V sen helt plötsligt inom loppet av 30 sekunder så är det nere på 11.9 - 12.2

Förstår mig inte på varför generatorn börjar ladda bra i början för att helt plötsligt sluta. Tänkte höra om någon känner till felet eller kan tipsa vad jag ska göra härnest. Hur ska jag gå vidare med felsökningen?

Ber om ursäkt om det ligger i fel del av forumet. Tack!

Drönirettab
18 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Mät även nere på generatorn om det är lika låg spänning där när det visar 11,9-12,1 uppe på batteriet. smile

bilerna
18 februari 2014 · 7 Inlägg

Hej tack för snabbt svar! smile
Ahh att jag inte kom och tänka på det. Testar imorgon i dagsljus, återkommer då! smile

bilerna
19 februari 2014 · 7 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät även nere på generatorn om det är lika låg spänning där när det visar 11,9-12,1 uppe på batteriet. smile

Hej igen,

Varit ute och testat nu, men jag kommer verkligen inte åt plus (kontakten) på generatorn då den sitter såpass lågt ner. Måste isådanafall montera ner en hel del saker som är i vägen.
Men en annan sak jag uppmärksammat som är värt att nämna är att på senaste tiden så har jag börjat höra att det gnisslar under motorhuven, kan det möjligtvis vara laddnings remen som är dålig?

OttoM
19 februari 2014 · 323 Inlägg

Eftersom det funkar de första 30 sek tror jag det är remmen som slirar. Det kan ju vara så att remmen är stom de första varven och sen när den mjuknat börjar slira.
Är det fel i generatorn, i så fall spänningsregulatorn, borde det väl varit samma fel hela tiden.
Jag hade fel i just den på en Astra men det var på andra hållet, den överladdade, gav ca 18v. Men jag har hört att den kan bråka på många konstiga sätt, verkar vara en känslig del i Opel.
Spänningsregulator finns att köpa på nätet för några hunda. Om man är händig och kan byta själv kan man spara 5-6 tusen.
Men kolla/byt remmen först, alternativt finns det remspray, men det ser jag bara som en tillfällig lösning.

bilerna
19 februari 2014 · 7 Inlägg

OttoM skrev:
Eftersom det funkar de första 30 sek tror jag det är remmen som slirar. Det kan ju vara så att remmen är stom de första varven och sen när den mjuknat börjar slira.
Är det fel i generatorn, i så fall spänningsregulatorn, borde det väl varit samma fel hela tiden.
Jag hade fel i just den på en Astra men det var på andra hållet, den överladdade, gav ca 18v. Men jag har hört att den kan bråka på många konstiga sätt, verkar vara en känslig del i Opel.
Spänningsregulator finns att köpa på nätet för några hunda. Om man är händig och kan byta själv kan man spara 5-6 tusen.
Men kolla/byt remmen först, alternativt finns det remspray, men det ser jag bara som en tillfällig lösning.

Hej, ja det låter väll kanske mest vettigt. Har testat och kollat så att remmen inte sitter för löst, den sitter bra när bilen är avstängd. Men som du säger kan det vara att den mjuknar vid varv. Ska testa och eventuellt byta remen, det är ju billigast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang