3367
Sök

EVO 8 / xenon VS besiktning.

45 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#1
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas
Senast redigerat av Östlund (19 februari 2014)


1 679 Inlägg
19 februari 2014
#2
Åk kanske till dom som är märkesverkstad för din bil och kolla vad du har för saker smile
Har du rätt saker borde dom kunna fixa intyg eller nåt smile


Avstängd
1 031 Inlägg
19 februari 2014
#3
Enklast är ju att köpa rätt lyktor så att ljusbilden blir "svensk".


45 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#4
Runn WS7 skrev:
Enklast är ju att köpa rätt lyktor så att ljusbilden blir "svensk".

A det är löst, men xenonet är ju problemet hmm


Avstängd
10 388 Inlägg
19 februari 2014
#5
Östlund skrev:
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas

Det där stämmer inte. Dock ska nivåregleringen vara godkänd enligt en massa direktiv och så vidare. Men det är fullt möjligt att lösa det (om de inte kommit helt nya regler i det absolut senaste). MEN, det är inte kostnadseffektivt för fem öre.

"Enklast" är väl att skaffa strålkastare med halogen, sen hur enkelt det de facto är att få tag i, kan jag ju iofs inte säga något om.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Östlund skrev:
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas

Det där stämmer inte. Dock ska nivåregleringen vara godkänd enligt en massa direktiv och så vidare. Men det är fullt möjligt att lösa det (om de inte kommit helt nya regler i det absolut senaste). MEN, det är inte kostnadseffektivt för fem öre.

"Enklast" är väl att skaffa strålkastare med halogen, sen hur enkelt det de facto är att få tag i, kan jag ju iofs inte säga något om.

Frågade när jag fick 2an på besiktningen och fick det svart då iallafall hmm


Avstängd
10 388 Inlägg
19 februari 2014
#7
Östlund skrev:
it_mutt skrev:
Östlund skrev:
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas

Det där stämmer inte. Dock ska nivåregleringen vara godkänd enligt en massa direktiv och så vidare. Men det är fullt möjligt att lösa det (om de inte kommit helt nya regler i det absolut senaste). MEN, det är inte kostnadseffektivt för fem öre.

"Enklast" är väl att skaffa strålkastare med halogen, sen hur enkelt det de facto är att få tag i, kan jag ju iofs inte säga något om.

Frågade när jag fick 2an på besiktningen och fick det svart då iallafall hmm

Ah, jo som sagt, det går, men det är ju regbes. på det och "hela köret", det kostar som sagt alldeles för mycket att "få det rätt" i förhållande till vad det smakar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

8 Inlägg
19 februari 2014
#8
Östlund skrev:
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas

Fråga då besiktningen om din bil inte omfattas som sportig/styv ?
Har för mig dom fick nya direktiv föra året om jag inte mins fel om att där inte
behöver sitta automatisk nivå reglering på importerade som är styva och hårda i chassit.
Tycker nästan att en Evo VIII borde räknas in där?!
Senast redigerat av Rebuilt (19 februari 2014)

45 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#9
Rebuilt skrev:
Östlund skrev:
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas

Fråga då besiktningen om din bil inte omfattas som sportig/styv ?
Har för mig dom fick nya direktiv föra året om jag inte mins fel om att där inte
behöver sitta automatisk nivå reglering på importerade som är styva och hårda i chassit.
Tycker nästan att en Evo VIII borde räknas in där?!

Tål och ta reda på!
tack för infon! smile


Finraggare
2 381 Inlägg
22 februari 2014
#10
Vad det handlar om är att du inte får hamna utanför godkänd ljusbild med maxlast i bakluckan. Klarar du det är du home safe. Ställ dem lågt och prova med maxlast - är du innanför så är du okej enligt uppgift.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

4 Inlägg
12 juni 2014
#11
Östlund skrev:
Tjena!
köpte mej en evo 8 häromdagen, vilket kändes roligt med tanke på att de kändes som en bra affär!
besikta åket idag och då får jag höra att de fortfarande är Englands lyktor på den fortfarande vilket förra ägaren påstod att det är in reggad med.
Där slutar ju inte problemet, sitter xenon original på bilen men inte nivåreglering så vart ju 2a på besiktningen.

Nu till frågan, hur löser jag detta med xenon utan att göra av med hela årslönen på det?
Och köpa till nivåreglering är inte godkänt på besiktningen heller...
/ Andreas

Tjena! fick även en 2:a på min evo 9 På grund av att där sitter xenonljus i halvljuset.. Men enligt dem nya reglerna som föregående talare skrev om så behöver du enbart tejpa fast 2 st spolare som kan spruta lite spolarvätska på dina lampor!
Polare som är besiktningsman förklarade detta underbar knep för mig! ska dit nu i veckan & ombesiktiga & hoppas på att köra därifrån utan problem smile



Sök