keykey
23 februari 2014
· 163 Inlägg
ewilized skrev:
Besiktningsmannen påstår att det borde hjälpa med att byta lambdasonden.
Han är dum i huvudet som ens har mage att stå i sin hall och "gissa" vad han tror utan att ha en jävla aning om vad han snackar om, tänk bort helt vad han sagt och felsök själv så du inte slösar pengar i onödan.
Fan vad trött jag är på nollor till besiktningsmän som lurar i sina kunder att "det är bara justera handbromsen", "det är bara att byta lambdasonden".
Sen ska vi på verkstäderna försöka förklara för kunden att han måste byta backar, monteringssats, 2 hjulcylindrar och en vajer för tusentals kronor medan han är helt låst på "ja men besiktningsmannen sa att det bara var att justera lite snabbt"
Har du bara anmärkning på lambdavärdet, börja kolla avgassystemet och insugssystemet efter små hål. Om du själv misstänker lambdasonden, mät den. Enklast möjliga sätt är att köpa en multimeter på biltema för 89 kr och ställa den på likspänning, mät på signalkabeln från sonden, i 90% av fallen är det den svarta kabeln. Värdet skall röra sig mellan ca 0.1-0.8V eller 1-5V vid varm motor, beroende på sondtyp. Står det helt still är sonden troligen död och måste bytas.
Lita aldrig på vad en besiktningsman ställer för amatördiagnoser...