Opel Vectra 2.5 V6 -98. Högt kontrollvärde

ewilized
22 februari 2014 · 15 Inlägg

Hejsan, är helt ny här och hoppas detta blir rätt.

Fick en superb farsdagpresent av min familj, En Opel Vectra 2.5 V6 -98 smile
Som jag nu gärna hade fått genom besiktning.
Det största problemet var "miljökontrollvärden"
Allt verkar OK förutom värdet som står efter "LAMBDA"
Godkänt är mellan 0,97-1,03. Men min lilla present ligger på 1.06.
Besiktningsmannen påstår att det borde hjälpa med att byta lambdasonden.
MEN jag hittar inte ens den i det trånga utrymmet.

fråga ett är,
Var hittar jag den på denna bil?

Jag har ganska ont om tid och skulle behöva få den genom besiktningen snarast, men hinner inte byta innan det är för sent.
Vet att det finns sätt att "fuska" sig igenom dessa mätningar men mins ej med vad?

Fråga två är,
Vad ska jag hälla i bensinen i så fall?
fråga tre är,
Går det att få ner värdet SÅ PASS mycket enbart med hjälp av detta?

Kommer givetvis att prova byta lambdan även om jag fått den genom besiktning utan att göra det.

Tips och svar från er kunniga är jättevälkommet smile

Mvh Emil

OttoM
22 februari 2014 · 323 Inlägg

Att tanka lite E85 är väl inte fusk, det är väl miljövänligt, och det är väl det som är målet med bilprovningens tester.

ewilized
23 februari 2014 · 15 Inlägg

sant, sant. men hur Mkt kan jag få ner värdet med hjälp av det?

keykey
23 februari 2014 · 163 Inlägg

ewilized skrev:
Besiktningsmannen påstår att det borde hjälpa med att byta lambdasonden.

Han är dum i huvudet som ens har mage att stå i sin hall och "gissa" vad han tror utan att ha en jävla aning om vad han snackar om, tänk bort helt vad han sagt och felsök själv så du inte slösar pengar i onödan.

Fan vad trött jag är på nollor till besiktningsmän som lurar i sina kunder att "det är bara justera handbromsen", "det är bara att byta lambdasonden".

Sen ska vi på verkstäderna försöka förklara för kunden att han måste byta backar, monteringssats, 2 hjulcylindrar och en vajer för tusentals kronor medan han är helt låst på "ja men besiktningsmannen sa att det bara var att justera lite snabbt"

Har du bara anmärkning på lambdavärdet, börja kolla avgassystemet och insugssystemet efter små hål. Om du själv misstänker lambdasonden, mät den. Enklast möjliga sätt är att köpa en multimeter på biltema för 89 kr och ställa den på likspänning, mät på signalkabeln från sonden, i 90% av fallen är det den svarta kabeln. Värdet skall röra sig mellan ca 0.1-0.8V eller 1-5V vid varm motor, beroende på sondtyp. Står det helt still är sonden troligen död och måste bytas.

Lita aldrig på vad en besiktningsman ställer för amatördiagnoser...

OttoM
23 februari 2014 · 323 Inlägg

Så sant. Jag hade själv tokiga värden på en Astra, och faktiskt en besiktningsman berättade samma sak, kan vara en liten läcka på avgassystemet, jag hittade en och bytte avgassystem, blev perfekta värden sen. Tror det är stor skilnad på besiktningspersonalen, det är både åck.
Men snabbaste sättet måste vara 10 liter etanol i 30 liter bensin. Jag körde min Vectra på 50/50 det gick ett tag sen började packningar läcka, gick att bota med wyhns oil-stop-leak. Blandar dock inte längre grogg, för riskabelt i längden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2014 · 13 806 Inlägg

som sagt borde vara läcka..som är efter lambdasonden..som du inte hittar ;-)


dom andra värdena kan vara bra att se oxå för det ger en liten hint om allt står rätt till eller ej. även om dom är "lagliga"

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang