3398
Sök

Volvo 850 -96 Problem med ACn

881 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej! Jag har just köpt en 850 kombi där ACn inte fungerar.

Enligt förra ägaren är det Expansionsventilen som sa poff. Kompressorn fungerar. Han rådde mig även byta torkfilter när jag ändå höll på.

Vad kan det vara för fel på min AC? Varför har ventilen löst ut?

Jag är helt borta när det gäller detta. Kan någon vänlig själv förklara? roll

Mvh


Forummoderator
18 009 Inlägg
9 mars 2014
#2
PlumCrazy skrev:
Hej! Jag har just köpt en 850 kombi där ACn inte fungerar.

Enligt förra ägaren är det Expansionsventilen som sa poff. Kompressorn fungerar. Han rådde mig även byta torkfilter när jag ändå höll på.

Vad kan det vara för fel på min AC? Varför har ventilen löst ut?

Jag är helt borta när det gäller detta. Kan någon vänlig själv förklara? roll

Mvh

Jaha? Kompressorn slår inte till om det inte är tryck i systemet. Gör den det? Annars kan det vara i princip vad som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

881 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
PlumCrazy skrev:
Hej! Jag har just köpt en 850 kombi där ACn inte fungerar.

Enligt förra ägaren är det Expansionsventilen som sa poff. Kompressorn fungerar. Han rådde mig även byta torkfilter när jag ändå höll på.

Vad kan det vara för fel på min AC? Varför har ventilen löst ut?

Jag är helt borta när det gäller detta. Kan någon vänlig själv förklara? roll

Mvh

Jaha? Kompressorn slår inte till om det inte är tryck i systemet. Gör den det? Annars kan det vara i princip vad som helst.

Kompressorn slår till när jag slår på ACn med strömbrytaren.


German Engineering
9 083 Inlägg
9 mars 2014
#4
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

881 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#5
Kompressorn slår till dvs magnetkopplingen slår till. smile Om någon kunde förklara varför ventilen löst ut, eller vad den är bra för, så skulle det underlätta. smile

Säkringar är hela.

Ska jag kanske ta och fara till en verstad och se om dom kan provtrycka systemet / fylla på det?
Senast redigerat av PlumCrazy (11 mars 2014)


German Engineering
9 083 Inlägg
16 mars 2014
#6
Kommer det in kall luft i kupén?
Om det slutar kyla så räcker det inte med att fylla på, det tyder ju på att det finns ett läckage.
Man kan fylla på men det löser problemet temporärt.

Åk till närmaste verkstad och be dom att göra en provtryckning av systemet/sök efter felkoder med datorn.

Uppdatera gärna hur det gick sen smile
Senast redigerat av CarpeDiem (16 mars 2014)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 mars 2014
#7
brukar vara torrfiltret som smäller på dom där kolla det underifrån så är det nog hål i det..

problemet du kommer märka efter du bytt den är att du säkert behöver chimsa om pumpen oxå. inget ovanligt.

oftast är det bara torrfiltret och pumpen som är problemet på 850  annars brukar dom hålla riktigt bra

Kör fort så hinner inget hända...

881 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#8
CarpeDiem skrev:
Kommer det in kall luft i kupén?
Om det slutar kyla så räcker det inte med att fylla på, det tyder ju på att det finns ett läckage.
Man kan fylla på men det löser problemet temporärt.

Åk till närmaste verkstad och be dom att göra en provtryckning av systemet/sök efter felkoder med datorn.

Uppdatera gärna hur det gick sen smile

Nä det kommer inte in någon kall luft i kupén. Kompressorn slår till i max 2-3 sekunder sen slår den av igen.

Ska fara till en verkstad så snart som möligt och låta dom provtrycka systemet. Uppdaterar efter det.  smile

Growe skrev:
brukar vara torrfiltret som smäller på dom där kolla det underifrån så är det nog hål i det..

problemet du kommer märka efter du bytt den är att du säkert behöver chimsa om pumpen oxå. inget ovanligt.

oftast är det bara torrfiltret och pumpen som är problemet på 850  annars brukar dom hålla riktigt bra

Ska ta en titt på det, för det är nämligen så att förra ägaren sa att jag skulle byta expasionsventilen, och även torkfiltret när jag ändå höll på, så vem vet, kanske visste han vad felet var. tongue

Ursäkta frågan men, Pumpen = Kompressorn? smile

Tackar för svaren! wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 mars 2014
#9
PlumCrazy skrev:
CarpeDiem skrev:
Kommer det in kall luft i kupén?
Om det slutar kyla så räcker det inte med att fylla på, det tyder ju på att det finns ett läckage.
Man kan fylla på men det löser problemet temporärt.

Åk till närmaste verkstad och be dom att göra en provtryckning av systemet/sök efter felkoder med datorn.

Uppdatera gärna hur det gick sen smile

Nä det kommer inte in någon kall luft i kupén. Kompressorn slår till i max 2-3 sekunder sen slår den av igen.

Ska fara till en verkstad så snart som möligt och låta dom provtrycka systemet. Uppdaterar efter det.  smile

Growe skrev:
brukar vara torrfiltret som smäller på dom där kolla det underifrån så är det nog hål i det..

problemet du kommer märka efter du bytt den är att du säkert behöver chimsa om pumpen oxå. inget ovanligt.

oftast är det bara torrfiltret och pumpen som är problemet på 850  annars brukar dom hålla riktigt bra

Ska ta en titt på det, för det är nämligen så att förra ägaren sa att jag skulle byta expasionsventilen, och även torkfiltret när jag ändå höll på, så vem vet, kanske visste han vad felet var. tongue

Ursäkta frågan men, Pumpen = Kompressorn? smile

Tackar för svaren! wink

japp kompressorn. den kan du mäta direkt med ett bladmått  vet dock inte vilket avstånd den bör ha men det ska inte vara omöjligt att hitta info om

Kör fort så hinner inget hända...


Sök