2605
Sök

Mondeo -04 Tomgång 1500rpm vid stillastående och 3-5000rpm vid körning

11 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#1
HEJ:O
Mondeo O4, (efter faceliften), bensin 2,0 155hp

Tomgången ligger på 1500 vid stillastående och väldigt högt, ibland 5000rpm vid körning.
(har provat med bilen på pallbockar och efter att den oroliga tomgången, bestämt sig för 1500rpm rusade den upp till 5000rpm när jag lade i växel och lät hjulen rulla i ca. 20km/h)

Jag har bytt tändstift, tändkablar, tändspole och nu senast även spjällägesgivaren.
-Har även sprutat startgas på alla tänkbara ställen....utan resultat.

Är det mjukvaran eller annan givare som kan stöka till det då den påverkas av körning och (verkar det som) även om jag trycker ner kopplingen?????

sadhmm
Senast redigerat av mondeo_04a (26 april 2014)

6 632 Inlägg
26 april 2014
#2
Vevhusslangen som sitter bakom/under insuget brukar torka och spricka.

Om du lägger i 4ans växel i 30 och ger fullgas, rasslar det under huven då?
Senast redigerat av Malheus (26 april 2014)

De/Dem

11 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#3
Skall prova det idag.
Har kikat där nere men verkar svårt att komma åt...

Tycker att det låter ett "kluckande" ljud i det området, men det kan även varit förut..
Frågor: sitter insugningsröret limmat eller går det att lossa och återmontera?
Om det är en vakumslang, varför reagerar den då på hastighet??

6 632 Inlägg
27 april 2014
#4
Om det kluckar, rasslar etc. vid belastning så finns det risk att ditt insug är på väg att haverera.

Så här är det, din bil styrs via lambdan, beroende på avgaserna så justerar bilen gasspjället. (Det gör ju du också såklart.) Kommer det in tjuvluft efter gasspjället på blir bränsleblandingen fel och motorn kan börja varva i onödan.

Du har även ett variabelt insug så det finns spjäll i det (Som kan börja glappa, därför frågade jag) som reglerar luftflödet in i cylindrarna. För att få optimal effekt vid vissa varvtal.

Bild på ett trasigt insug och slangen jag pratade om
http://www.robertjenkins.co.uk/images/mondeo-manifold-1.jpg
Senast redigerat av Malheus (27 april 2014)

De/Dem

11 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#5
Guldstjärna !!!

Har sprutat ytterligare startgas vid spjället till höger i bild och kan ana en varvtalsökning...
Gott att kunna se hur många var skruvarna sitter, samt att det är (var?) gummitätningar.

Samtidigt lite svårt att förstå att varvtalet går upp när hjulen snurrar i 20km/h på pallbockar...motorn  eller lambdasonden borde inte påverkas sååå mycket.

Ljupt tacksam för hjälpen.

Skall ut och kolla men river nog inte det idag då jag behöver använda bilen på måndag till att lämna in hjulen till motorcykeln för nya däck.

6 632 Inlägg
27 april 2014
#6
Så lite så. Känn bara på spjällen innan du monterar tillbaka insuget så slipper du göra om jobbet senare. smile

Ta bort gasspjället, vakuumslangarna i närområdet och oljestickan så är det bara att bråka lite med utrymmet sen så får du bort insuget.

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
27 april 2014
#7
Eftersom du har en bil som är gjord efter faceliften så skulle jag i huvudsak kolla på vevhusventilationsslangen som sitter bakom insuget.
Tyvärr så måste man ta av insuget för att komma åt, men det är absolut görbart om man är någorlunda van hobbymekare.

På en del onlineforum har jag sett man rekommenderar folk att ta ur spjällen och kör endå, men jag skulle inte göra det då bilen beter sig ryckigt på låga varvtal. Tydligen så krävs en mappning för att köra utan spjäll. (har provat)

11 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#8
Efter mycket bråk med div. kablar, kontakter och annat som stjäl utrymme, har jag fått loss insugsröret.

Ja det är glapp i spjällaxeln men inte såå mycket tycker jag då det känns som om de stänger ganska bra.
Men i motorrummet hittade jag en liten gummiplopp, som skulle passa utmärkt i hålet i ändan där spjällaxeln sitter och kanske täta insugningsröret.
Funderingar på detta???

Sedan har den korta lilla svängda slangen till vevhusventilationen en rejäl spricka längs halva längden.
Undrar hur mycket detta påverkar tomgången..?

Skulle uppskatta "de kunnigas" funderinger/erfarenheter om detta.
Planen nu är att släpa iväg det till Fordverkstan och hör om hur sliten axellagringen till spjällen är, samt köpa nya tätningar mellan insug och toppen, ny gummiplopp och en ny vevhusventilationsslang.

En erfarenhet och kanske tips till andra är nog att kolla att gummiploppen inte trillat ur, samtidigt kom jag på att den sitter väldigt tajt mot servopumpen...

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2210318

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2210327

Lyckades inte lägga upp bilder men kolla länkarna så ligger de i "mitt album"

/Claes
Senast redigerat av mondeo_04a (4 maj 2014)

11 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#9
Hej igen.
Nu har jag uppdaterat "mitt album" se länk, men en bild över hålet i plasten/laggringen för spjällaxeln.
O'yes, det är slitet.

Funderingen är att även om axeln glappar och kanske inte stänger helt...så borde en ny gummiplugg göra att det ändå blir tätt.
((Jag menar att skillnaden borde endast vara att insugningsluften får en lite mer okontrollerad väg men ändå ingen tjuvluft utifrån...)(???)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Funderinng två är att om nu lagringen är så viktig kanske det skulle gå att knö in en liten plastbricka/o-ring som styr lite bättre.
Samtidigt borde ett sådan fel bli gradvis och inte "bara sådar snabbt"..som det blev för mig.
Senast redigerat av mondeo_04a (4 maj 2014)

6 632 Inlägg
4 maj 2014
#10
Jag skulle byta hela insuget innan du monterar tillbaka allt, kan fixa reservdelsnummer åt dig för slangen, vevhusventilationen och insuget.

Hela axeln själv i insuget är av plast och har plast lager av någon mystisk (billig) anledning. Har det börjar glappa har det börja slita på axeln så risken att den går av och du får in ett spjäll plus plastflisor i motorn finns.

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
4 maj 2014
#11
Det är med allra största garantier att den trasiga vakuumslangen som orsaker tomgångs problemen.

När det gäller axeln så är det svårt att säga exakt hur pass allvarligt glappet är, men du gör bäst i att installera ett nyare insug. Var själv i samma situation med min pre-facelift, men löste det enkelt med ett insug från Mondeospares för 1000kr, då ingår också en ny oljefälla.
Fast det kan ju också vara så att glappet du känner i axeln kommer från det faktum att det är något fel med den yttre lagringen som du säger, och åtgärdar du den så är insuget både tätt och glappfritt?

Men som sagt, viktigast just nu är att du ersätter den trasiga vakuumslangen så att du får tillbaka tomgången! Men helst ett nytt insug.
Senast redigerat av -matte (4 maj 2014)

11 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#12
Hej,
Uppskattar artikelnumret för slangen.

Kollade "mondeo spares" (intressant hur efter vi är här upp i norr..) och de hade 2 olika en med "UPGRADE KIT INCLUDES" för 69,99£ och ett utan "upgrade kittet" för 49,99£
.
Vad innebär kittet, då enligt texten skulle bägge passa min -04.

Samtidigt åter ett begagnat.

Hittade inget nytt på min lilla korta sökning

mvh Claes

En Medlem
405 Inlägg
4 maj 2014
#13
mondeo_04a skrev:
Hej,
Uppskattar artikelnumret för slangen.

Kollade "mondeo spares" (intressant hur efter vi är här upp i norr..) och de hade 2 olika en med "UPGRADE KIT INCLUDES" för 69,99£ och ett utan "upgrade kittet" för 49,99£
.
Vad innebär kittet, då enligt texten skulle bägge passa min -04.

Samtidigt åter ett begagnat.

Hittade inget nytt på min lilla korta sökning

mvh Claes

Då jag antar att din var facelift, så ska den även ha den nya oljefällan också. Uppgraderingskittet är bara till för bilar som var pre-facelift och som vill ha ett nytt insug (efter-facelift). Förstår du?
Det var alltså ett sådant som jag köpte då jag hade både det gamla insuget och den gamla oljefällan, ett verkligt lyft då man slipper hålla på att strula med halvglappiga axlar och smygande tjuvluft överallt. I ditt fall så har du troligtvis den nya oljefällan och behöver då enbart ett insug så du kommer undan lite billigare. Vakuumslangen kan du lätt fixa på tex Mekonomen om du visar upp din gamla där.

Jo, kan tillägga att jag köpte även en pcv-ventil (ca 150kr) hos lokala Ford handlaren då den sitter i oljefällan under insuget och är väldigt lättbytt när insuget väl är av. Anledningen till att jag bytte den var att bilen drog lite olja vilket trevligt nog löste sig efter ventilbytet. smile
Senast redigerat av -matte (4 maj 2014)

6 632 Inlägg
5 maj 2014
#14
Hellu

Behöver ditt regnunmer då det finns 4 olika motorer att välja på

De/Dem

11 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#15
Hejs

Var hos Fordhandlaren i Mölndal och fick väldigt bra hjälp denna gången med kunnigt folk.
Han berättade om det tidiga utförandet (innan -04 alltså), med nitade spjäll som kunde lossna och spjälleneller niten  till portarna kunde följa med in i cylinden och skapa ett litet motorras...
Min -04, verkar vara av annan sort med spjällaxeln trädd på igenom spjällen utan nitar, och förhoppningsvis mindre (ingen??) risk.
Efter att visat det lilla glappet i ändan av axeln, (vid cylinder 1), kan antibngen , med Fordhatten på köpa ett kit ala' 6-12tusen eller mer...
- eller det sunda alternativ nummer 2: slita bort spjällhelvetet och plugga hålen. Tydligen så gör de inte så mycket nytta att det behövs på en gammel bil. Samtidigt måste givaren för spjällen vara kvar för att inte få felsignaler.
Det finns även ett kit med spjällaxel och ny lagring till min men för lyxigt för en gammal bil.
Även gummipluggen ingår där och går inte att köpa löst :-( .

Jag kommer försöka göra ett mellanting.
Köpa nya packningar mellan insug och topp från Tyskland ( http://www.autoteilemann.de/
Vevhusventilationsslangen och O-ringen mot toppen på Fård eller nåt.
Sedan försöka lägga dit en plastbricka som en liten lagring i ändan av den, innanför gummiploppen
Gummi-ploppen får jag göra ren och klistra fast med någon silikonlim.

"Mondeo Spareparts" hade inget insug hemma men rekomenderade det billigare utan "update kittet"

Slutligen hoppas på positva vibbar och soligt väder...då jag inte kommer in i garaget utan står ute....:-)
Senast redigerat av mondeo_04a (6 maj 2014)


Sök