Hejs
Var hos Fordhandlaren i Mölndal och fick väldigt bra hjälp denna gången med kunnigt folk.
Han berättade om det tidiga utförandet (innan -04 alltså), med nitade spjäll som kunde lossna och spjälleneller niten till portarna kunde följa med in i cylinden och skapa ett litet motorras...
Min -04, verkar vara av annan sort med spjällaxeln trädd på igenom spjällen utan nitar, och förhoppningsvis mindre (ingen??) risk.
Efter att visat det lilla glappet i ändan av axeln, (vid cylinder 1), kan antibngen , med Fordhatten på köpa ett kit ala' 6-12tusen eller mer...
- eller det sunda alternativ nummer 2: slita bort spjällhelvetet och plugga hålen. Tydligen så gör de inte så mycket nytta att det behövs på en gammel bil. Samtidigt måste givaren för spjällen vara kvar för att inte få felsignaler.
Det finns även ett kit med spjällaxel och ny lagring till min men för lyxigt för en gammal bil.
Även gummipluggen ingår där och går inte att köpa löst :-( .
Jag kommer försöka göra ett mellanting.
Köpa nya packningar mellan insug och topp från Tyskland (
http://www.autoteilemann.de/ Vevhusventilationsslangen och O-ringen mot toppen på Fård eller nåt.
Sedan försöka lägga dit en plastbricka som en liten lagring i ändan av den, innanför gummiploppen
Gummi-ploppen får jag göra ren och klistra fast med någon silikonlim.
"Mondeo Spareparts" hade inget insug hemma men rekomenderade det billigare utan "update kittet"
Slutligen hoppas på positva vibbar och soligt väder...då jag inte kommer in i garaget utan står ute....:-)