Hallå!
När mina föräldrar skaffade sin 855R blev jag helt såld på Volvos R-modeller. Så jag blev bara tvungen att skaffa en egen, så det blev en saffran Volvo V70R AWD -98 som jag fick till ett riktigt bra pris! Där finns såklart en del småfix med bilen, men det var precis det jag ville med.
Kort faktaDen började sitt liv i Tyskland och importerades till Sverige år 2000. Många kvitton och fullstämplad servicebok är några av de grejer som tyder på att bilen är bra skött genom åren. Och den har rullat i Stockholm den största delen av tiden den har varit i Sverige.
När jag stod och kollade på bilen så såg jag de ställbara Öhlins-stötdämparna, Volvos original fjäderbensstag och de rätt så stora bromsskivorna (320mm). Allt detta betyder att bilen är utrustad med Performance Line paketet som fanns som tillval när bilen var ny. Detta ska vara ett rätt så ovanligt tillval om jag förstått det rätt, och i så fall är jag lyckligt lottad
* 11 Ägare
* 25 300 Mil
* 2.3L Turbofemma med manuell låda
* 250hk / 350Nm
Framtisplaner* Byta fjädersäten och topplagringar fram, sedan lämna in Öhlins-dämparna på fyllning hos Öhlins (Ev. 60mm sänkning fram)
* Byta bromsslang vänster bak (Byta till stålomspunna bromsslangar runt om så småning om)
* Laga dörrlås höger fram, förnsterhiss vänster fram och torkarmotor bak
* Lackera frontspoiler, framskärmar, motorhuv, backspeglar, bakspoiler, stänkskärmar (x4), V70N torkararm och ev. motorkåpan eller fjäderbensstaget
* Nya reg-plåtar och reg-plåtshållare
* Nya däck runt om (Hankook eller Michelin)
* Ev. 18" R-Fälgar
* LED-nummerskyltsbelysning, LED-dimljus och LED-parkeringsljus (Ev. Xenon i helljuset)
* C70 Klarglas strålkastare med USA-blinkers
* Renovera de främre Öhlins-stötdämparna
* Renovera och trimma motorn till cirka 350hk. Värre koppling samt renoverad och förstärkt vinkelväxel men mera
* Får se hur mycket jag gör med fram- och bakvagn. Blir ev. blästring och pulverlackning av de flesta delar samt nya bussningar
* Ev. S60R/V70R Bromsar runt om med slitsade och borrade bromsskivor och sportbelägg
* Ev. S60R/V70R Servicebokhållare
* Eftermontera delbar dragkrok
* Komplett Ferrita sportavgassystem - 3" downpipe med racekatalysator, 2.5" efter kat med dubbla utblås
* Laga elhissen på förarsidan, dörrlåset på passagerarsidan fram, torkarmotorn bak och lite annat smått och gott
* Ev. Nordic R-dekal i framrutan
Jag kan ha glömt att nämna något men detta är i alla fall vad jag kan komma på för tillfället. Sen kommer det säkert ändras något under projektets gång. Då jag även har en E36a att hålla igång så går en del pengar till den. Och eftersom jag tar studenten om tre veckor så är ekonomin inte på topp, men jag prioriterar och tar det efter hand som jag har pengar
Kommer fler bilder!
Tack och hej!