Eftersom förra 940in fick en snabb och tvär död efter en dejt med en lyktstolpe så behövde jag en ny bil, och varför inte ta steget upp till en Turbo på en gång..?
vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
Är ingen betydelse bara att byta:) lite lättare att trimma nu:P.
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
hur det funkar om man sätter det fel vet jag inte exakt skulle tro att den kommer tända fel eller inte starta alls
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
Är ingen betydelse bara att byta:) lite lättare att trimma nu:P.
Ja men precis. Har en till guldbox liggandes ifall jag känner att jag vill chippa, blir förmodligen så senare..
Henkix skrev:
siiimooon skrev:
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
hur det funkar om man sätter det fel vet jag inte exakt skulle tro att den kommer tända fel eller inte starta alls
Aa det tror jag med, så rätt säker på att det sitter rätt.
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
Är ingen betydelse bara att byta:) lite lättare att trimma nu:P.
Ja men precis. Har en till guldbox liggandes ifall jag känner att jag vill chippa, blir förmodligen så senare..
Henkix skrev:
siiimooon skrev:
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
hur det funkar om man sätter det fel vet jag inte exakt skulle tro att den kommer tända fel eller inte starta alls
Aa det tror jag med, så rätt säker på att det sitter rätt.
Henkix skrev: vill du vara helt säker på att svänghjulet sitter rätt så ställ motorn i "noll" läge o kolla vart märkena på svänghjulet för impullsgivaren är. med motorn nollad ska det vara ett stort mellanrum mellan märkena vid startmotorn
Precis så jag gjorde! Men sätter man det fel, alltså ett steg bara, inte kan den starta lätt och gå bra då? Tycker den borde få tugga på starten och sen gå ojämnt i så fall..?
Förresten, satte i en guldbox i bilen när jag satte tillbaks pedalstället och de, original är de väl ingen skillnad men häftigare med det..
Är ingen betydelse bara att byta:) lite lättare att trimma nu:P.
Ja men precis. Har en till guldbox liggandes ifall jag känner att jag vill chippa, blir förmodligen så senare..
Henkix skrev:
hur det funkar om man sätter det fel vet jag inte exakt skulle tro att den kommer tända fel eller inte starta alls
Aa det tror jag med, så rätt säker på att det sitter rätt.
Var iväg till Volvo och köpte lite olja till lådan, fick bli original.
Sen har jag plockat ner tomat-kardanen, för det är väl inge bra att bara byta främre? Hört att man kan få massa vibrationer då och det vill jag inte.. Och idag tog jag hjälp av farsan, och vi lyckades efter ett tag få upp åbäket! Tror den väger 55kg, så det var lite halvkrångligt att få upp skiten..
Men nu sitter den där, hoppas jag hinner med resten imorgon! Får se om jag lyckas lufta kopplingen eller om det går åt helvete..
Nu går den! Fan så härligt, allt klart och det lirar perfekt utom kopplingen som tar lite långt ner.
Började i alla fall dagen med att plocka dit spaken, på med massa fett vid bussningarna och hoppas det blir bra.. Vilket det blev, inte mycket glapp alls och då är det ändå gamla bussningar, tror o-ringen där nere var välbehövd.
Sedan tog jag kardanen, det var inte heller några problem, lika med växellådsbalken.. Sen var det dags för luftning av kopplingen, så då fick jag vänta tills farsan kom hem.. Och sen tog det inte lång stund innan de funkade, kanske behöver luftas en aning till dock eftersom den tar lite långt ner. Backljuset kopplade jag inte in nu, men det ska gå lätt att göra det senare.. Startspärren är fixad åtminstone, rosa och blåa sladdarna skulle kopplas ihop bara.
Var tvungen att byta ratten också..
Provbörnade och lådan funkade bra! Ska fixa nåt drygt avgasläckage nu och plocka sista dämparen.
Kanon att allt lirade! Ser att du har ställbara strålkastare från kupen, det var ju inte standard förens slutet av modellserien, så det är en import, men det kanske du visste om? Har ju sina fördelar med avgasvärden om besiktningen skulle bli kinkig
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Bamzefan skrev: Kanon att allt lirade! Ser att du har ställbara strålkastare från kupen, det var ju inte standard förens slutet av modellserien, så det är en import, men det kanske du visste om? Har ju sina fördelar med avgasvärden om besiktningen skulle bli kinkig
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Jajamän, riktigt skönt att köra den nu! Ja den är importerad 97, det har jag vetat sen jag köpte den, men motorerna går inte, fast jag har inte felsökt något än. Verkade inte vara någon skillnad när jag besiktade, men det gick bra ändå.
Bamzefan skrev: Kanon att allt lirade! Ser att du har ställbara strålkastare från kupen, det var ju inte standard förens slutet av modellserien, så det är en import, men det kanske du visste om? Har ju sina fördelar med avgasvärden om besiktningen skulle bli kinkig
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Jajamän, riktigt skönt att köra den nu! Ja den är importerad 97, det har jag vetat sen jag köpte den, men motorerna går inte, fast jag har inte felsökt något än. Verkade inte vara någon skillnad när jag besiktade, men det gick bra ändå.
Den är nog flyttgods blir inte den texten vad det är för krav om det är import
Bamzefan skrev: Kanon att allt lirade! Ser att du har ställbara strålkastare från kupen, det var ju inte standard förens slutet av modellserien, så det är en import, men det kanske du visste om? Har ju sina fördelar med avgasvärden om besiktningen skulle bli kinkig
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Jajamän, riktigt skönt att köra den nu! Ja den är importerad 97, det har jag vetat sen jag köpte den, men motorerna går inte, fast jag har inte felsökt något än. Verkade inte vara någon skillnad när jag besiktade, men det gick bra ändå.
Den är nog flyttgods blir inte den texten vad det är för krav om det är import
Mycket möjligt.
Iaf luftat kopplingen nu igen, så nu är den som den ska!
Bilen tuffar på fortfarande! Växellägena blev sjukt bra! Tror till och med jag skippar nya bussningar, blev så bra ändå. Men ska testa göra en shortshift i alla fall, mest på skoj.
Har väl blivit några bilder med, kan ju vara kul och kolla på kanske..
Gubbkröken måste bort.. Ska köra på 3"-rör istället för sista dämparen, brukar bli mysigt ljud då!
Kletade på lite fuskmedel på kofångarna..
Kollade på dimljusen idag också, eftersom det vänstra har slutat fungera sen någon månad tillbaka.. Och jag konstaterade att ballasten dött, så nu har jag klickat hem en ny, och ett 55w-kit till helljuset med! Hoppas man ser något i vinter då..
Ser väldigt fin ut! Lägger du igen hålen under lyktorna så blir det riktigt nice! Och ja, den där gubbkröken.. Måste göra någonting åt den på min också. Varifrån tänkte du köra nytt 3"?
phortlund skrev: Ser väldigt fin ut! Lägger du igen hålen under lyktorna så blir det riktigt nice! Och ja, den där gubbkröken.. Måste göra någonting åt den på min också. Varifrån tänkte du köra nytt 3"?
Jo jag ska göra det, ska fixa färg bara. Börjar med att plocka sista dämparen bara och petar dit ett 3"-rör