Saab 9-5 2,3 T Aero 230 hp rycker på låga varv

krimag
4 juni 2014 · 61 Inlägg

Min saab 9-5 aero 2,3 liters 230 hp rycker på låga varv oavsett växel samt ryckig på tomgång, Har precis bytt olja filter, tändstift Ngk platina. Tändstift på cylider 1 var väldigt sönderbränt medans de andra 3 var fina. Misstänker att tändkassett är dålig, Någon saab ägare som har upplevt likande fel ? Tacksam för alla svar

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Ostlundarn
4 juni 2014 · 18 Inlägg

Jag har haft samma problem tidigare, och för mig berodde det på en felaktig backventil på bränslereturledningen (hade ungefär dubbelt så högt bränsletryck) och kamaxlar som satt en kugg fel. Men prova att kontrollera allt annat först, kolla alla vakuumslangar och spridarna, kan vara en spridare som kärvar också, och prova att byta tändkassetten till en början i alla fall.

Mvh // Marcus

Senast redigerat av Ostlundarn (4 juni 2014)

krimag
4 juni 2014 · 61 Inlägg

Ostlundarn skrev:
Jag har haft samma problem tidigare, och för mig berodde det på en felaktig backventil på bränslereturledningen (hade ungefär dubbelt så högt bränsletryck) och kamaxlar som satt en kugg fel. Men prova att kontrollera allt annat först, kolla alla vakuumslangar och spridarna, kan vara en spridare som kärvar också, och prova att byta tändkassetten till en början i alla fall.

Mvh // Marcus

Kollade gnistan på tändkassetten gnistan var blå och fin samt det nya stiftet på samma cylinder är svart och blöt, har kört cirka 20 mil sedan byttet. vid fullt gaspådrag ryker den svart. Bränsleförbrukningen ligger runt litern. går mkt bra annars som sagt men oroligt på låga varv, tomgång. Tänkte ta ett komp prov imorgon och se hur mycket cylindern ligger på.

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Funkiee Saab älskare!
4 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Testa o byt TK, den kan ge upphov till de mest underliga felen wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
krimag
4 juni 2014 · 61 Inlägg

Funkiee skrev:
Testa o byt TK, den kan ge upphov till de mest underliga felen wink

Tror du det kan vara den ändå hmm tänkte komptesta så man kan utesluta en kass ventil eller någon form av läckage. Eftersom den ryker svart vid gaspådrag, men men kanske inte är jämn gnista ändå.

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Gizmojohan
4 juni 2014 · 3 295 Inlägg

Ngk BCPR7ES-11 tändstift ska du ha. Inga platina stift, dom kostar bara massa pengar och strular.

krimag
4 juni 2014 · 61 Inlägg

Slave_joe skrev:
Ngk BCPR7ES-11 tändstift ska du ha. Inga platina stift, dom kostar bara massa pengar och strular.

Jaha jag fick höra att jag skulle ha dem men inte bosch stift, Platina stiften är av märket Ngk fick upp att jag skulle ha dem på Autoexperten när de sökte på Reg nummert.hmm

Tråkigt när det strular.

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
krimag
5 juni 2014 · 61 Inlägg

krimag skrev:

Ostlundarn skrev:
Jag har haft samma problem tidigare, och för mig berodde det på en felaktig backventil på bränslereturledningen (hade ungefär dubbelt så högt bränsletryck) och kamaxlar som satt en kugg fel. Men prova att kontrollera allt annat först, kolla alla vakuumslangar och spridarna, kan vara en spridare som kärvar också, och prova att byta tändkassetten till en början i alla fall.

Mvh // Marcus

Kollade gnistan på tändkassetten gnistan var blå och fin samt det nya stiftet på samma cylinder är svart och blöt, har kört cirka 20 mil sedan byttet. vid fullt gaspådrag ryker den svart. Bränsleförbrukningen ligger runt litern. går mkt bra annars som sagt men oroligt på låga varv, tomgång. Tänkte ta ett komp prov imorgon och se hur mycket cylindern ligger på.

Hittat problemet troligen kass ventil på 4 cylindern komp test visar strax över 7kg medans de andra 3 cylindrar visar 14kg, altså läcker den igenom där av lite oljetörst. Klena motorer på saab sad

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang