2459
Sök

Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?

Lat Perfektionist
222 592 Visningar
Uppdaterades senast 13 december 2019
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#1
INTRO
Detta projekt har jag grunnat på sedan jag var 15, men tills nyligen har plats och pengar aldrig varit tillgängliga samtidigt. Vill skriva flera noveller om detta, men det känns bäst att hålla det kort, så jag tänkte köra lite snabbt om projektet, och slänga in nå bilder så ni får se vad vi har att göra med, sen får ni väll se vart vi hamnar helt enkelt.

VAD?
I grund och botten är det inte mer avancerat än att stoppa en 10vt i en B3 Coupé. Men eftersom det ska registreras så tillkommer det en del kringutrustning, samt så finns det ju en hel del man själv vill göra.
Och jag vill att denna bilen ska rulla med mej i 20år till, så när vi väl är registrerade och klara så är det dags för en helrenovering.

VARFÖR?
Det kommer finnas många aspekter med detta projekt som folk nog rynkar på näsan över.

"Varför bygger du på en FWD?"
"Varför köper du inte bara en S2?"
"Varför använder du inte en annan motor?"
"Bork! Bork!"


Det kan hända att jag faktiskt gör en mer detaljerad video om detta, för det är helt enkelt för långt att skriva alla anledningar, men de flesta frågor kan enkelt besvara med; "För att det är såhär jag VILL bygga."

HUR?
Så, hur får vi ner en Audi 100 turbo motor i en Coupé? Det är lite pussel! Och det finns säkert saker jag inte ens tänkt på, men i grova tag så ser det ut såhär.

Motor&Låda
MC2 (Audi 100 turbo -88>)
”Mac14” ECU
8,4:1 Kompression
K24 turbo
Knacksensor (x2)
Annan IC
MC2-låda (pga avgasregler)

Framvagn
20v navhus (Samma som S2 enligt ETKA)
A100t nav (5x112 ET45, samma dimension som S2 enligt ETKA)
A100t bromsar (276x25mm, samma OK och hållare som S2 enligt ETKA)
A6 (-94-97) [Y]drivknut (38Y,30i,59,5Ø)

Bakvagn
A100t nav (5x112 ET45, samma axeltapp som coupé enligt ETKA)
Org skivor (245x10mm, samma dimension som A100t och samma hållare/OK enligt ETKA)

Hjul
Avus 17x8” (5x112 ET35, Audi S6 V8 (-98 -04), +8mm spacers?)
225/45 (-1,15% omkrets)   


ÖVRIGT
Den kan komma att bli mycket blandat med Bild/Text och Video, ibland är det helt enkelt lättare med video's. Så det kan komma att se ut lite som en slags dokumentär antar jag? Får se, jag har redan massor med video som jag skulle vilja göra något roligt utav

BILDER

Projektbil
I sin högtid!
http://i.imgur.com/enwMO1X.jpg

Redo för sommaren
http://i.imgur.com/IH0fk8e.jpg

Donatorbil
En ordentlig fyrkant!
http://i.imgur.com/8Z6sn5f.jpg

Relativt låga mil
http://i.imgur.com/yA25RWf.jpg
Senast redigerat av LeafBox (13 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

310 Inlägg
6 oktober 2014
#2
Kommer följas smile gått om plats att meka i . Den möjligheten saknar ja.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
6 oktober 2014
#3
Ska givetvis följas smile Blir bra detta!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

197 Inlägg
6 oktober 2014
#4
Fett! Lycka till smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#5
Det verkar finnas lite intresse iaf.

Jag tittar förbi imorrn med lite mer specifik info om projektet och mina planer, och sen igen i slutet av veckan med en "riktig" uppdatering. Som ni ser under min profil är gamla motorn redan ur, så det finns en liten backlog att ta igen. wink

Sen får vi se ifall projektet förhoppningsvis plockar upp ett par extra tittare efter vägen.
Om ni har frågor, lämna gärna en kommentar så ser jag till att svara imorrn.
Senast redigerat av LeafBox (6 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Audiskadad
1 287 Inlägg
6 oktober 2014
#6
gött projekt! udda med 10vt det gillar jag:)

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)

84 Inlägg
6 oktober 2014
#7
Har en komplett topp om du är sugen wink


28 Inlägg
6 oktober 2014
#8
Nice! Du slängde upp en tråd ändå smile Kommer att följas! Har faktiskt planer på att köpa en GT Coupé å slänga i en sådan motor! Men vet inte riktigt hur mycke jobb de är än :p


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#9
Låt oss gå in i lite mer detalj om vad som är planerat och varför jag valde att göra så.

Jag tänkte att vi börjar med lite lätt backstory och en kort överblick på donatorbilen, och efter det så tänkte jag gå in lite mer i detalj över vad som ska göras och varför. Vi hoppar in på en gång!

Coupé
Vanlig 2.3E, har rullat ca 22,5k mil.
FWD utan någon fräsig extra-utrusting. Fick inte ens elhissar.

Köptes första gången 2009
http://i.imgur.com/R7Jnbub.jpg

Såldes under 2011 då jag precis flyttat hemifrån och förlorade jobbet strax efter att ha spenderat besparingarna på möbler. (Sist in, först ut!)
Våren 2013 dök den upp på Blocket igen, läget var lite stabilare och jag saknade henne så pass att jag kunde inte låta bli.
http://i.imgur.com/XgEprGH.jpg

Trots att bilen inte är något speciellt eller ovanligt så är det sentimentala värdet desto högre.
Det var min första bil, med allt vad det innebär. Många minnen och upplevelser som varit omöjligt utan den. Jag har 2 canvas-tavlor utav den hemma. Varav det ena är ett utav mina bröllopsfoton.
Satt, inte direkt något att skryta med, men näst intill ovärdelig för mej.

Donatorn
Audi 100 turbo ifrån 1989, 17,5k klockade mil. Detta är en "MC2", vilket är en lätt uppdaterad 10vt, skillnaderna gentemot en "MC1" nämnde jag i första posten.
Har spenderat dom 3 sista åren så gott som stillastående, men motorn verkar vara i gott skick innombords. Packad med extrautrustning så som; farthållare, färddator, autocheck, bensinvärmare, halvskinn och ett extra säte som man viker ner i bagaget, vilket jag aldrig sett förut. Får se hur mycket man kan flytta över, men jag skulle åtminstonde vilja ha färddatorn att funka.
http://i.imgur.com/CCWmqmd.jpg

DÄRFÖR!
Här tänkte jag att vi skulle ta en lite närmare titt på varför jag gjorde dessa val.

Motor&Låda
MC2 (Audi 100 turbo -88>)
Jag ville ha en 10vt utav flera anledningar. Först och främst för att jag tycker dom är så mycket coolare än dom uttjatade 20vt. Självklart är en 20vt bättre inom de flesta områdena, men den trampar lite på tårna när det kommer till "OEM+." Jag ser ingen värld där 20vt skulle vara ett alternativ på en standard FWD. En 10vt därimot skulle passa som handen i handsken, och jag förstår inte riktigt varför det inte var en möjlighet ifrån fabrik.

MC2-låda
Mer eller mindre endast pga svenska byggregler, men det känns ändå bättre med rätt utväxling och att slippa böka med svänghjul och koppling.

Framvagn
20v navhus
Jag ville ha 5x112 och svenska byggregler kräver att man uppdaterar bromsar och lite annat, så ifrån början tänkte jag köra på S2 hus inkl nav. Men det var oväntat svårt att få tag i. Hittade dessa därimot, och enligt ETKA ska det vara samma. Så det är upp till bevis.

A100t nav
Tänkte som sagt använda S2 här med, men efter att jag inte fick tag i navhus inkl nav sökte jag efter alternativ som var lättare att hitta. ETKA säger att dessa har samma dimension som S2, och ska därför passa i 20v navhusen. Och jag hade ju redan tillgång till ett par pga donatorbilen, så ännu en gång, upp till bevis.

A100t bromsar
Ännu en gång så bara litar jag på ETKA. Och ännu en gång har jag redan tillgång till sakerna, så jag kan likväl testa

A6 (-94-97) [Y]drivknut (38Y,30i,59,5Ø)
Var tvungen att hitta något som passade både på org drivaxel och i de nya turbo-naven.

Bakvagn
A100t nav
Det var antingen detta eller A4B5 nav som gäller för 5x112 på dessa modeller. Och om ni någonsin sett ett par baknav till en A4 så förstår ni varför jag inte ville använda dom, och såklart hade jag ju redan tillgång till turbo nav, så det är bara dumt att inte använda dom.

Org skivor
Standard skivorna bak är samma dimension som på turbon, med samma hållare och OK enligt ETKA, så det är ingen mening att byta.

Hjul
Avus 17x8”
5x112, Ser bra ut, kommer ifrån Audi, 17" känns som rätt storlek.

225/45
Är helt enkelt den dimension som kommer närmast orginal.

Allt detta är saker jag måste ändra pga byggregler eller pga konsekvenser utav någon annan ändring.

ÄNDRINGAR
Detta är dom saker jag vill ändra på utöver det obligatoriska.

Drivlina
1Bar WG-fjäder + Chip
Liiiite mer effekt än standard 165hk vill vi ändå ha! Detta är en extremt vanlig ändring, och lägger effekten på rätt sida 200 iaf.

2.5" Avgassystem
Detta måste vänta till efter registreringen, men när man har en 10-ventils turbo så måste man väll få skryta lite med det wink

Chassie
Hårdare bussningar
Inte alla, men ett par få utvalda

40mm sänkning
Det sitter en H&R sats på som jag monterade första gången jag ägde den, dom gör sej bra och sitter redan på bilen.

Exteriör
Ta bort lyktspolning
Ser ut som 2 vårtor på kofångaren, aldrig gillat det och dom gör ingen nytta, så dom ska bort!

Interiör
S-ratt
En uppgradering som går extremt bra ihop med den nya sportiga effekten

Ljudet ska bytas ut oxå, men det är ingen intresserad utav.

FRAMTID
När allting är 100% klart så ska inte bara dessa ändringar genomföras, utan bilen ska ha gått igenom så gott som en helrenovering. Detta innebär att allt ifrån lack till saknade skruvar kommer att ersättas.
Men detta är såklart ett enormt projekt, så för att inte tappa motivationen, och för att undvika onödig huvudbry, så tas projektet stegvis.

Steg 1 = Planering

Steg 2 = Få bilen att rulla och registreras med dom nya delarna

Steg 3 = Renovering

På detta sett får jag lite tid till att faktiskt njuta utav mitt hårda arbete samtidigt som jag kan ordentligt testköra alla delar för att se ifall något måste ändras tills nästa säsong

AVSLUT
Jag tänkte avsluta med att besvara kommentarer, men det fanns inga riktiga frågor, och denna post har blivigt rätt lång, så vi hoppar det denna gång.

Nu när jag berättat lite mer ingående om vad, hur och varför så är det nog dags att börja göra framsteg. Och jag har som sagt en liten backlog utav saker att visa upp, så de närmsta veckorna kommer jag uppdatera regelbundet tills dess att ni är ikapp, och efter det kommer uppdateringarna rullande allt eftersom jag arbetar.
Senast redigerat av LeafBox (7 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 oktober 2014
#10
När du beskriver varför du vill hålla på med just denna bil så för det tankarna rakt mot filmen Love the beast! Aldrig hittat en bättre förklaring av en bilmänniskas relation till en bil än i den filmen. Har du inte sett den så gör det smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#11
PHrnfeldt skrev:
När du beskriver varför du vill hålla på med just denna bil så för det tankarna rakt mot filmen Love the beast! Aldrig hittat en bättre förklaring av en bilmänniskas relation till en bil än i den filmen. Har du inte sett den så gör det smile

Jag har sett den! Riktigt trevlig rulle, och han verkar som en cool snubbe satt.
Skulle defenetivt rekommendera för den bilintresserade.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
#12
Video-uppdatering

Jag hade en massa material ifrån när jag och en kompis var och köpte tillbaka Coupén som jag ville göra något utav.
Det är i princip 10min utav oss två när vi klagar på det mesta blandat med allsång.

(Det är textat på engelska för våra internationella tittare på ett annat forum)



Om ni gillar den här typen av uppdateringar, säg till, så ska jag försöka filma mer än fota i framtiden!
Senast redigerat av LeafBox (21 maj 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Byfåne
189 Inlägg
10 oktober 2014
#13
Spännande projekt på en snygg bil, ska följas smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
#14
Pekkapower skrev:
Spännande projekt på en snygg bil, ska följas smile

Trevligt, välkommen!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 373 Inlägg
10 oktober 2014
#15
Klart man måste följa detta projekt!! Prem lagd.

Häls. Hervas

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
#16
Hervas skrev:
Klart man måste följa detta projekt!! Prem lagd.

Hejdu! Hoppas dom andra Audi-nördarna oxå tittar förbi! roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 373 Inlägg
11 oktober 2014
#17
Tjena! Det tror jag säkert att dom kommer att göra smile

Häls. Hervas

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
12 oktober 2014
#18
Väl upplagd projekt tråd. Kommer helt klart följas smile lycka till

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

67 Inlägg
13 oktober 2014
#19
Pren lagd! Detta kan bli intressant, hade dock gärna sett lite 4-kraffs wink Men det är inte mitt beslut. Ha så kul!

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#20
Nu när projektbilen var tillbaka...

...Så var det dags att hitta en donator att ta motorn ifrån!

Bevakade blocket LÄNGE, men det dök aldrig upp något som var riktigt intressant, mestadels för att alla objekt låg så långt borta. Men sen en kväll fick jag ett SMS utav ett okänt nummer som frågade om jag var intresserad utav en A100t.
Lång historia kort så hade jag köpt en Audi utav honom förut, quattron under min profil, så han hade mitt nummer sedan tidigare och hade sett online att jag sökte efter en turbo.

Svårt att säga nej när det var precis vad jag letade efter alldeles runt hörnet! När jag köpte bilen så hade jag ingen plats för den, så för stunden fick den stå under en presenning halvt ute i skogen (övre bilden) tills dess att jag hittade ett garage.

Vilket tog lite tid, men även det var mestadels en slump att jag kom över.
Ifrån början var det en lada som någon isolerat väggar och tak i. http://i.imgur.com/BrNW9d7.jpg

Men ett glest trägolv med cm-tjocka dörrar kunde ju förbättras...
Så vi spenderade en helg med att bättra på situationen så gott det gick.
http://i.imgur.com/S5Kd7Qy.jpg


Vid detta laget hade vi allt vi behövde, så då var det dags att flytta in!
http://i.imgur.com/ckhAkn6.jpg

http://i.imgur.com/WwMu9CZ.jpg

http://i.imgur.com/rM5My8R.jpg

Det stog stilla ett litet tag i väntan på att jag skulle flytta på alla verktyg, så vi tog en närmare titt på turbomotorn.
Ett kompprov och snabb översyn på tänddelarna indikerar att motorn verkar vara i gott skick!
http://i.imgur.com/SjD01zN.jpg

(Jag försöker komprimera saker och ting lite så att ni kommer ikapp någon gång wink)
Vid nästa uppdatering börjar vi nog plocka ner saker och ting! cool
Senast redigerat av LeafBox (13 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök