Låt oss gå in i lite mer detalj om vad som är planerat och varför jag valde att göra så.Jag tänkte att vi börjar med lite lätt backstory och en kort överblick på donatorbilen, och efter det så tänkte jag gå in lite mer i detalj över vad som ska göras och varför. Vi hoppar in på en gång!
CoupéVanlig 2.3E, har rullat ca 22,5k mil.
FWD utan någon fräsig extra-utrusting. Fick inte ens elhissar.
Köptes första gången 2009
Såldes under 2011 då jag precis flyttat hemifrån och förlorade jobbet strax efter att ha spenderat besparingarna på möbler. (Sist in, först ut!)
Våren 2013 dök den upp på Blocket igen, läget var lite stabilare och jag saknade henne så pass att jag kunde inte låta bli.
Trots att bilen inte är något speciellt eller ovanligt så är det sentimentala värdet desto högre.
Det var min första bil, med allt vad det innebär. Många minnen och upplevelser som varit omöjligt utan den. Jag har 2 canvas-tavlor utav den hemma. Varav det ena är ett utav mina bröllopsfoton.
Satt, inte direkt något att skryta med, men näst intill ovärdelig för mej.
DonatornAudi 100 turbo ifrån 1989, 17,5k klockade mil. Detta är en "MC2", vilket är en lätt uppdaterad 10vt, skillnaderna gentemot en "MC1" nämnde jag i första posten.
Har spenderat dom 3 sista åren så gott som stillastående, men motorn verkar vara i gott skick innombords. Packad med extrautrustning så som; farthållare, färddator, autocheck, bensinvärmare, halvskinn och ett extra säte som man viker ner i bagaget, vilket jag aldrig sett förut. Får se hur mycket man kan flytta över, men jag skulle åtminstonde vilja ha färddatorn att funka.
DÄRFÖR!Här tänkte jag att vi skulle ta en lite närmare titt på varför jag gjorde dessa val.
Motor&LådaMC2 (Audi 100 turbo -88>)Jag ville ha en 10vt utav flera anledningar. Först och främst för att jag tycker dom är så mycket coolare än dom uttjatade 20vt. Självklart är en 20vt bättre inom de flesta områdena, men den trampar lite på tårna när det kommer till "OEM+." Jag ser ingen värld där 20vt skulle vara ett alternativ på en standard FWD. En 10vt därimot skulle passa som handen i handsken, och jag förstår inte riktigt varför det inte var en möjlighet ifrån fabrik.
MC2-lådaMer eller mindre endast pga svenska byggregler, men det känns ändå bättre med rätt utväxling och att slippa böka med svänghjul och koppling.
Framvagn20v navhusJag ville ha 5x112 och svenska byggregler kräver att man uppdaterar bromsar och lite annat, så ifrån början tänkte jag köra på S2 hus inkl nav. Men det var oväntat svårt att få tag i. Hittade dessa därimot, och enligt ETKA ska det vara samma. Så det är upp till bevis.
A100t navTänkte som sagt använda S2 här med, men efter att jag inte fick tag i navhus inkl nav sökte jag efter alternativ som var lättare att hitta. ETKA säger att dessa har samma dimension som S2, och ska därför passa i 20v navhusen. Och jag hade ju redan tillgång till ett par pga donatorbilen, så ännu en gång, upp till bevis.
A100t bromsarÄnnu en gång så bara litar jag på ETKA. Och ännu en gång har jag redan tillgång till sakerna, så jag kan likväl testa
A6 (-94-97) [Y]drivknut (38Y,30i,59,5Ø)
Var tvungen att hitta något som passade både på org drivaxel och i de nya turbo-naven.
BakvagnA100t navDet var antingen detta eller A4B5 nav som gäller för 5x112 på dessa modeller. Och om ni någonsin sett ett par baknav till en A4 så förstår ni varför jag inte ville använda dom, och såklart hade jag ju redan tillgång till turbo nav, så det är bara dumt att inte använda dom.
Org skivorStandard skivorna bak är samma dimension som på turbon, med samma hållare och OK enligt ETKA, så det är ingen mening att byta.
HjulAvus 17x8”5x112, Ser bra ut, kommer ifrån Audi, 17" känns som rätt storlek.
225/45Är helt enkelt den dimension som kommer närmast orginal.
Allt detta är saker jag måste ändra pga byggregler eller pga konsekvenser utav någon annan ändring.ÄNDRINGARDetta är dom saker jag vill ändra på utöver det obligatoriska.
Drivlina1Bar WG-fjäder + ChipLiiiite mer effekt än standard 165hk vill vi ändå ha! Detta är en extremt vanlig ändring, och lägger effekten på rätt sida 200 iaf.
2.5" AvgassystemDetta måste vänta till efter registreringen, men när man har en 10-ventils turbo så måste man väll få skryta lite med det
ChassieHårdare bussningarInte alla, men ett par få utvalda
40mm sänkningDet sitter en H&R sats på som jag monterade första gången jag ägde den, dom gör sej bra och sitter redan på bilen.
ExteriörTa bort lyktspolningSer ut som 2 vårtor på kofångaren, aldrig gillat det och dom gör ingen nytta, så dom ska bort!
InteriörS-rattEn uppgradering som går extremt bra ihop med den nya sportiga effekten
Ljudet ska bytas ut oxå, men det är ingen intresserad utav.FRAMTIDNär allting är 100% klart så ska inte bara dessa ändringar genomföras, utan bilen ska ha gått igenom så gott som en helrenovering. Detta innebär att allt ifrån lack till saknade skruvar kommer att ersättas.
Men detta är såklart ett enormt projekt, så för att inte tappa motivationen, och för att undvika onödig huvudbry, så tas projektet stegvis.
Steg 1 = Planering
Steg 2 = Få bilen att rulla och registreras med dom nya delarna
Steg 3 = Renovering
På detta sett får jag lite tid till att faktiskt njuta utav mitt hårda arbete samtidigt som jag kan ordentligt testköra alla delar för att se ifall något måste ändras tills nästa säsong
AVSLUTJag tänkte avsluta med att besvara kommentarer, men det fanns inga riktiga frågor, och denna post har blivigt rätt lång, så vi hoppar det denna gång.
Nu när jag berättat lite mer ingående om vad, hur och varför så är det nog dags att börja göra framsteg. Och jag har som sagt en liten backlog utav saker att visa upp, så de närmsta veckorna kommer jag uppdatera regelbundet tills dess att ni är ikapp, och efter det kommer uppdateringarna rullande allt eftersom jag arbetar.