Neka bra bild från fartkamera?

it_mutt Avstängd
26 november 2014 · 10 388 Inlägg

J3n5 skrev:

it_mutt skrev:

J3n5 skrev:
Ska se om jag kan leta fram videon på ett verkligt exempel där de först hade sänkt hastigheten på en väg i usa, då hade dödsolykorna ökat med en viss procent, sen hade de höjt hastigheten och då hade den minskat märkbart.

Säger ju verkligen inget alls egentligen.

De har sänkt hastigheten på en väg här i närheten från 90 till 80. Folk kör fortfarande i 100km/h där, och det händer -minst- lika mycket olyckor där som tidigare.

Lämnar den här tillsvidare: http://brandongaille.com/17-fascinating … tatistics/

Letar fortfarande den utförliga videon om min föregående post.

Ja...där var ju massa saker som stämmer bra;

Why is the Autobahn Safer Than Other Highways?

Vehicles that drive on the Autobahn are required to have scheduled vehicle checks every two years, something that isn’t required in other countries.

Vi besiktigar, vanligtvis, bilarna -varje år- i Sverige?

Men, det är trevligt att du förespråkar höga böter iaf (vilket också är en av huvudanledningarna till att Autobahn är säker enligt artikeln).

En annan anledning, också enligt artikeln, är att den största delen av folket håller rekommenderad hastighet (130km/h har jag för mig?)

Så, hur nu detta motsäger att det skulle vara bra att hålla rekommenderad hastighet vet jag inte.

Vidare har vi väl iofs inte heller pratat i tråden om att sänka hastigheten, utan bara att köra fortare än rekommenderad hastighet ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång.

Finland, Schweiz, Frankrike och Danmark har ju alla lägre dödssiffror än Tyskland på sina motorvägar. Finland har det dessutom även sett på alla vägar i hela landet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
26 november 2014 · 10 388 Inlägg

J3n5 skrev:
www.youtube.com/watch?v=2BKdbxX1pDw

Här har vi den, flertal exempel. Det dödar bara plånboken, inget annat.

Du hänvisar till ett filmklipp som i princip inleder med "Vissa hastighetsbegränsningar är satt onödigt lågt". Har vi ens sagt något om det eller att så inte skulle vara fallet?

Han påpekar också att många hastighetsbegränsningar är fullt rimligt satta.

Vidare;

"Vägarna är som säkrast när alla håller samma hastighet, på väg åt samma håll och alla är uppmärksamma" (på körningen)

"Ju längre (i hastighet) från genomsnittet någon färdas, ju farligare är det" - Är inte det precis vad vi redan sagt?

Man påpekar också att där (Inte i Sverige alltså) har många hastighetsbegränsningar satts "förr i tiden". I Sverige justeras hastighetsbegränsningarna "hela tiden" och jo, både upp och ner.

"Hastighetsbegränsningarna bör vara satta så att de flesta håller dessa frivilligt" - Ptja, alla kör inte för fort överallt, hela tiden. Sen vad som görs "i valfritt annat land", är ganska ointressant.

Så...med videon vill du ha sagt att...? 50km/h som hastighetsbegränsning på en landsväg är trams? Ja det behövs väl inte en video från tuben för att påpeka. Att media inte har koll på all fakta alltid? Ptja, det var inte heller något nytt.

Eller så ville du ha sagt att "höjer man hastigheten på vissa vägar minskar olyckorna". Skulle det vara något konstigt? Om det är 50km som gräns på en väg som "borde" vara, låt säga, en 80-väg(varför det "borde" låter vi vara osagt) så är det klart att färre som kommer hålla 50 där, än som hade hållit 80 där om det nu hade varit 80 som det "borde". Jag kan utan problem slänga fram ett exempel där olyckorna ökar; utfarter. Om det är 50, men folk kör fortare, och någon ska köra ut, räknar med att bilarna håller 50, men håller 80, så ökar risken för en olycka ganska ordentligt. Är det istället en 80-väg, kanske folket helt enkelt mer gärna väntar "en bil till" innan de kör ut.

Så vad har vi då kommit fram till? Jo, att kör man fortare än rekommenderad hastighet, så ökar olyckorna.

Men, du kanske också menar att ex.vis reaktionssträckan, eller för den sakens skull; bromssträckan, inte heller ökar ju högre hastigheten är?

Igen; att vissa vägar är knepiga när det gäller till vilken hastighet man får hålla, är inte mycket att diskutera. Men, när du använder en video på tuben för att motbevisa det vi senast pratat om i tråden (att köra fortare ökar risken att vara inblandad i en dödlig olycka), och denna video faktiskt själv påpekar det, så faller det ganska platt.


Så..du ville ha sagt...vad (med videon då, då den inte sa något som vi inte redan sagt, eller för sakens skull motbevisar vad vi sagt)

- - Edit - -

Nog med OT från min sida nu iaf.

Senast redigerat av it_mutt (26 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
J3n5
26 november 2014 · 792 Inlägg

Jag ville försöka föra en diskussion/debatt utan att försöka låta nedlåtande, som jag tycker att jag lyckats med hitills, kan tyvärr inte tycka att du gjort det.

Jag ville ha sagt att hastighets begränsningarna är ofta åt helvete fel, förespråkar inte alls fortkörning som du verkar tro att jag gör.

Forum är till för att diskutera och debattera. Sen i vilken ton man gör är väl valfritt antar jag.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Glesmark
26 november 2014 · 1 938 Inlägg

it_mutt skrev:

Glesmark skrev:
Öka 25% med 25%, nästa 75%? Fattar inte riktigt, hur som helst så var det inte allvarligt menat.
Ökar man farten med 5% och får 25% dödsrisk så lär 10% högre fart ge 50% högre dödsrisk, annars vet jag inte hur mina matematiska kunskaper står till, ibland tvivlar jag på dom.

Vi kan inte räkna ut hur stor risk det är, utan att faktiskt veta hur stor risken det är när du håller hastigheten.

Men nej, det stämmer inte heller i längden, då förhållandet inte är linjärt.

Det man däremot kan säga är att det finns europeiska siffror som säger; Kör du 25% fortare än dina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%

Förstår, men som sagt, inte direkt allvarligt.

it_mutt Avstängd
26 november 2014 · 10 388 Inlägg

Glesmark skrev:

it_mutt skrev:

Glesmark skrev:
Öka 25% med 25%, nästa 75%? Fattar inte riktigt, hur som helst så var det inte allvarligt menat.
Ökar man farten med 5% och får 25% dödsrisk så lär 10% högre fart ge 50% högre dödsrisk, annars vet jag inte hur mina matematiska kunskaper står till, ibland tvivlar jag på dom.

Vi kan inte räkna ut hur stor risk det är, utan att faktiskt veta hur stor risken det är när du håller hastigheten.

Men nej, det stämmer inte heller i längden, då förhållandet inte är linjärt.

Det man däremot kan säga är att det finns europeiska siffror som säger; Kör du 25% fortare än dina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%

Förstår, men som sagt, inte direkt allvarligt.

Förstod det, ville mest klargöra det om någon hoppade in. Just då att det egentligen inte säger så mycket mer än att man ökar risken smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
26 november 2014 · 10 388 Inlägg

J3n5 skrev:
Jag ville försöka föra en diskussion/debatt utan att försöka låta nedlåtande, som jag tycker att jag lyckats med hitills, kan tyvärr inte tycka att du gjort det.

Jag ville ha sagt att hastighets begränsningarna är ofta åt helvete fel, förespråkar inte alls fortkörning som du verkar tro att jag gör.

Forum är till för att diskutera och debattera. Sen i vilken ton man gör är väl valfritt antar jag.

Jag fick bilden av att du, generellt, ansåg att "de flesta" vägarna hade för lågt satt hastighetsgräns och borde höjas. Om så inte var fallet, så var det givetvis fel från min sida.

Och som sagt; jag håller absolut med om att det finns mängder med vägar där hastigheten är knepigt satt. På båda hållen. Infallsvinkeln i videon var ju just detta "Denna väg är helt galet hastighetsbestämd". Och igen; jag säger inte emot det som sak för väldigt många vägar.

Vägen som jag nämnde tidigare blev sänkt från 90 till 80 som resultat av att det skedde ofantligt mycket viltolyckor där. Vilket faktiskt verkar ha nästintill upphört (sen om det är för att det mesta i viltväg blivit ihjälkört eller inte låter jag vara osagt wink )

Senast redigerat av it_mutt (26 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andromeda Rumpmas
26 november 2014 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

J3n5 skrev:
Jag ville försöka föra en diskussion/debatt utan att försöka låta nedlåtande, som jag tycker att jag lyckats med hitills, kan tyvärr inte tycka att du gjort det.

Jag ville ha sagt att hastighets begränsningarna är ofta åt helvete fel, förespråkar inte alls fortkörning som du verkar tro att jag gör.

Forum är till för att diskutera och debattera. Sen i vilken ton man gör är väl valfritt antar jag.

Jag fick bilden av att du, generellt, ansåg att "de flesta" vägarna hade för lågt satt hastighetsgräns och borde höjas. Om så inte var fallet, så var det givetvis fel från min sida.

Och som sagt; jag håller absolut med om att det finns mängder med vägar där hastigheten är knepigt satt. På båda hållen. Infallsvinkeln i videon var ju just detta "Denna väg är helt galet hastighetsbestämd". Och igen; jag säger inte emot det som sak för väldigt många vägar.

Vägen som jag nämnde tidigare blev sänkt från 90 till 80 som resultat av att det skedde ofantligt mycket viltolyckor där. Vilket faktiskt verkar ha nästintill upphört (sen om det är för att det mesta i viltväg blivit ihjälkört eller inte låter jag vara osagt wink )

Vargens fel, garanterat. Förbannade gråben som äter upp alla våra älgar mad

(fö'låt, kunde int låta bli, vi har så mycket jägare härhemma tongue)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang