Men hallå. Har bilen rullat 100 mil sen sista oliebytet och kanske stått stilla en längre tid innan du nu kollade oljestickan? Bra att kolla oljan, innan start, eller i vart fall varje gång du fyller bensin
Skulle tro att det som skett är att oljan och det som ev hamnat där (kondens o bensin) skiktat sig.
Längst ned lite vatten, sen mest olja och längst upp lite bensin.
När du sen drar upp stickan så vad hamnar sist på stickan? Jo, olja och lite ev bensin. Oljan var ju brun o fin på stickan, men kändes lite tunn, utspädd av det lilla längst upp på oljeytan i motorn (bensin mm).
Starta bilen och låt den gå 5 minuter på tomgång. Låt stå 5 minuter, så att olja hinner rinna ned från motorns alla utrymmen. Du kommer att se att oljan ser ut som du tänkt dig, ser normal ut.
Visst det är sant som övriga säger att det blir lite vatten o bensin i oljan! Lite mer bensin om man gör många kallstarter, därför att elektroniken känner av tempen på motorn och sprutat in mer bensin. Roade mig att kolla sonens C30. Datorn visade på 5 - 6 liter per mil, men bara under en kort tid.
Och med så mycket bensin smiter en del ned i oljetråget, förbi kovar - kolvringar.
Jag byter olja och oljefilter var 1000 mil på bensinare och 800 mil på dieselbilar. Men då går bilarna långt med mycket små problem. Senaste Passaten 59600 mil innan den ställdes av, fullt fungerar.
Moderna oljor består av mer än smörjande vätska. Bl a medel som förhindrar skumbildning och vattenabsorberande tillsatser, som har till uppgift att fördela allt i oljan, för att garantera smörjegenskaperna. Likväl förekommer skiktning.
Nåväl, motorns oljepump hämtar olja nästan längst ned i oljetråget. Suger alltså inte upp vatten, och inte heller alltför bensinblandad olja (längst upp), som det kan bli om motorn får stå längre tid.
Startas motorn oftare så piskas oljan runt ordentligt och allt blandas till en väl smörjande emulsion, specifierad enligt producentens data.