3327
Sök

Mild underredsrost

50 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej jag har en VW golf IV från 2000. Bilen har sedan innan min ägo stått på en gräsmatta och har fått en del ytrost under bilen. Besiktningskillen noterade det men sa att det inte var någonting att bry sig om, åtminstone inte än. Men det känns ändå som att man borde göra någonting åt det så att det inte blir mer. Han sa att det fanns risk att det rostade mer om man kapslade in det med underredsmassa och att man kunde pensla på typ motorolja för att hindra att mer fukt tränger in.

Så min fråga är då, vad kan man göra? Hade tänkt tvätta bort all fett och olja, borsta bort lös rost med metallborste och sedan köra rostborttagare. Jag har hört att http://www.smedjans.com/ 's rostborttagare skall vara bra och att man sen kan måla över med typ primer och sedan underredsmassa, funkar det eller kommer det att bli värre? Är det stor skillnad på typ Biltemas rostborttagare eller funkar den? Finns det någon som man inte behöver måla över som bildar en skyddande yta av sig själv?

Väldigt tacksam för svar.
Mvh
/Tobias

50 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#2
Räcker det sedan att köra epoxyprimer och underredsmassa eller måste det lackas innan massan?

50 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#3
Har jag lagt tråden på fel ställe? smile

Evildan
31 januari 2015
#4
Nej då, din tråd ligger helt rätt.

Pensla inte på använd motorolja, den innehåller frätande ämnen som förstör ditt övriga rostskydd.
Oanvänd motorolja är inte heller det en bra idé då den saknar bindemedel som gör att den inte stannar kvar där du applicerar den.

Gör rent som du föreslår med stålborste, lägg på roststopp eller liknande produkt och sedan spruta/pensla på underredsmassa. Du behöver inte någon grundfärg/primer innan, medlet fäster och skyddar ändå.
Dock måste bilen vara fullständigt torr annars binder du fukten under det applicerade lagret av skydd och rosten kommer äta upp delarna inifrån.
Det finns flertalet trådar gällande ämnet, kan vara därför du fått dåligt med svar.

(edit: felstavning! roll )
Senast redigerat av Evildan (1 februari 2015)

4 140 Inlägg
31 januari 2015
#5
Mer info om rostskydd i denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=2

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

50 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#6
Tack för svar! smile
Jo jag har bläddrat runt lite sen jag la upp tråden och det finns många trådar om rostskydd men jag hittade inget som var precis det jag undrade, men jag förstår precis.

Du skulle alltså inte lägga nån typ av lack innan underredsmassan heller? Jag har köpt pingens acid clean så det kommer att bli plåtrent under, borde man inte ha typ rostskyddsprimer i alla fall? smile

50 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#7
Med rostskyddsprimer menar jag någon typ av rostskyddande grundfärg*

4 140 Inlägg
1 februari 2015
#8
Rengör med med högtrycktvätten nogrannt, låt torka, sedan är det bara att ta det nämda tunnflytande rostskyddet först, att göra rent och använda rostskyddprimer är överkurs

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 163 Inlägg
1 februari 2015
#9
spillolja skrev:
Rengör med med högtrycktvätten nogrannt, låt torka, sedan är det bara att ta det nämda tunnflytande rostskyddet först, att göra rent och använda rostskyddprimer är överkurs

smile

Att få bort den rost som bildats och sedan lägga en bra rost skydande grundfärg för att hindra fortsatt rostbildning är ej överkurs det är det man ska göra såvida man inte tänkt fuska till det lite och hoppas det håller tills man säljer den.

När det gäller att få bort rost kan man inte vara för noggrann och det finns inget som heter överkurs.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 140 Inlägg
1 februari 2015
#10
Visst kan man ta bort all rost innan behandling som denna firma:
http://bilrost.com/s_02.htm
men en rostskyddsbehandling kostar då 25.000:- istället för 7-8000:- i vanliga fall

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 163 Inlägg
1 februari 2015
#11
spillolja skrev:
Visst kan man ta bort all rost innan behandling som denna firma:
http://bilrost.com/s_02.htm
men en rostskyddsbehandling kostar då 25.000:- istället för 7-8000:- i vanliga fall

25.000kr på Firma ja för det är mycket jobb det är det speciellt så seriösa som dom verkade vara.

Men gör man det själv kan man faktiskt kosta på att tvätta rent ta bort rost så gott man kan själv och sedan ha på en bra grund färg och sedan spruta in rostskydd och sedan underredsmassa.

kostar en slant att vara seriös men det lönar sig i längden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 140 Inlägg
1 februari 2015
#12
man måste göra rent mer nogrannt om man ta grundfärg först än om man tar tunnflytande rostkydd direkt på dom rengjorda och torkade ytorna

färgen torkar på några timmar medans det tunnflytande rostskyddet ej blir helt torrt och till viss del självläkande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 163 Inlägg
1 februari 2015
#13
spillolja skrev:
man måste göra rent mer nogrannt om man ta grundfärg först än om man tar tunnflytande rostkydd direkt på dom rengjorda och torkade ytorna

färgen torkar på några timmar medans det tunnflytande rostskyddet ej blir helt torrt och till viss del självläkande

Beroende på graden rost om det är grav rost så lär den avlägsnas helt.

Sen får man ju ha lite kunskap för att få detta bra så är det. svårt lära andra genom nätet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#14
Jag gillar att pyssla så seriöst var målet wink
Kör med syrabaserad rostborttagare så jag hoppas på att få det så gott som plåtrent. Behöver man välja om man kör rostskydd eller primer? Kan man inte köra rostskydd "utanpå" som ett extra skydd om man missat primer någonstans? Sedan hittade jag en burk med epoxyprimer så det lär väl vara att föredra framför rostskyddande grundfärg?

Antar dock att jag bör vänta till i sommar då det är lite torrare ute wink
Att bara köra på rostskydd nu kapslar väl in fukt?

PS. Tack så mycket för informativa svar.

6 738 Inlägg
2 februari 2015
#15
Är du seriös så blästrar du rosten o skyddar med en 2k rostskyddsfärg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

10 163 Inlägg
2 februari 2015
#16
Tobias123 skrev:
Jag gillar att pyssla så seriöst var målet wink
Kör med syrabaserad rostborttagare så jag hoppas på att få det så gott som plåtrent. Behöver man välja om man kör rostskydd eller primer? Kan man inte köra rostskydd "utanpå" som ett extra skydd om man missat primer någonstans? Sedan hittade jag en burk med epoxyprimer så det lär väl vara att föredra framför rostskyddande grundfärg?

Antar dock att jag bör vänta till i sommar då det är lite torrare ute wink
Att bara köra på rostskydd nu kapslar väl in fukt?

PS. Tack så mycket för informativa svar.

Få det helt plåtrent ha på 2komponents epoxi sedan när det torkat så har du på tjockt rostskydd typ underredsmassa och sprutar in tunt rostksydd i balkarna och övriga hålrum.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#17
Har tyvär inte möjlighet att blästra så syra får duga, men bra idé!

Okej, låter bra! Tack för  hjälpen smile

50 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#18
Insåg att syran inte riktigt var så snabb och effektiv som jag hade trott, är det här ett bättre alterativ? www.smedjans.com


Sök