Köpte en begagnad bil i veckan, gick bra att köra hem den 15 mil, bromsarna tog väldigt bra.
Idag bytte jag till sommardäck. Det var väldigt tjockt lager lera och skit i hjulhusen, så jag sopade och skrapade (lätt och försiktigt) bort det värsta. Gräver fram ett tunt, smalt rör, som jag förmodar är bromsröret?
Det var väldigt rostigt runt röret och rätt vad det är börjar det "blöda fram" olja. Gör ett desperat försök att täta med isoleringstejp (som syns på bilden). Ser hjälpligt ut, kollar bromsvätskebehållaren som inte verkar ha tappat speciellt mycket. Tänkte jag kan klara mig ett par dagar med att fylla på vätska i värsta fall, tills jag får en tid hos verkstan.
Så ska jag iväg och fylla luft i sommardäcken. Då har jag inga bromsar alls. Pedalen går i botten och får köra 1:an och 2:an och bromsa med handbromsen. Som tur ingen trafik den tiden.
Känns ju inte lite surt att behöva börja "nybils"-köpet med bromsfail. Antar det var rosten och det en cm tjocka lagret lera/smuts runt rören som höll dem täta och när jag tog bort skiten så föll de sönder.
Köpte bilen från en bilaffär, där han sa att "det inte ges någon garanti". Kostade drygt 10k så... Finns det någon möjlighet att få rätt till ersättning för lagning i ett sånt här fall? På ett sätt har jag ingen lust att tjafsa heller. Vet att bilen inte är ny. Men ska den kunna rasa sönder *så* fort? Kommer ändå kosta en del att fixa det här.