Tänkte att jag gör en projekttråd åt denna bilen då jag har en till övriga två bilar.. ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274358 & http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917 )
Köpte en BMW 325i 2006 april 2014. Tanken var egentligen att jag skulle köpa en BMW 125 Coupé (E82) med 3l-sexan, men då dessa är ganska ovanliga och säljarna är relativt knepiga så blev det ett nödköp av en E90 till lite överpris.
325:an hade endast gått 8000mil och var inte vinterkörd sedan 2008 då tidigare ägaren (2:a brukaren) tog över bilen och hade den sommarbil. Jag hade tänkt ha en sommarbil så att den inte var särskilt mycket vinterkörd var ju ett plus.
Utrustningsmässigt så har den M Sportpaket och komfortpaketet, har hifi-paket (åtminstone sub:ar under framsätena) men har lustigt nog inte någon rattstyrning till stereon. Känns som att någon satt en budget och sedan valt bort det mest "onödiga"
Data & utrustningslista:
Daten für die Fahrgestellnummer: XXXXXXXXXXXXXX
Modellbezeichnung: 325i
Ausführung: Europa
Typschlüssel: VB11
E-Code: E90
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: N52B30O0 - 2,50l (160kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: manuell
Außenfarbe: Le-mans-blau Metallic (381)
Innenraum: Stoff Blue Shadow/alcant./anthrazit (ANAT)
Produktionsdatum: 12.01.2006
Werk: Regensburg
Code Serienausstattung Standard Equipment
S321A Exterieurumfänge in Wagenfarbe Exterior parts in vehicle color
S497A Mittelarmlehne im Fond Centre armrest, rear
S520A Nebelscheinwerfer Fog lights
S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S851A Sprachversion deutsch Language version German
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles
S2MEA BMW LM Rad M Doppelspeiche 194 BMW alloy wheel, M double spoke 194
S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
P337A M Sportpaket M Sports package
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip
S465A Durchladesystem Through-loading system
S481A Sportsitz Sports seat
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S4ADA Interieurleisten Alu Längsschliff fein Interior trim strips, alu, brushed, fine
S4AEA Armauflage vorn verschiebbar Armrest front, retractable
S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system
S507A Park Distance Control hinten (PDC) Park Distance Control (PDC), rear
S521A Regensensor Rain sensor
S522A Xenon-Licht Xenon Light
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function
S663A Radio BMW Professional Radio BMW Professional
S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system
S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension
S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel
S715A M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package
S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line
S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite
P7RSA Paket Comfort Package Comfort
S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version
S850A Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling
S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish
S896A Tagfahrlichtschaltung Daytime driving light switch
S8SPA Steuerung COP Control unit COP
S9AAA Aussenhautschutz Outer skin protection
Detta hade tidigare ägaren gjort när jag tog över bilen:
* AC Schnitzer Type IV Racing-replikor, 8,5x19" ET33 med 15mm H&R spacers bak.
* Kumho Ecsta SPT 235/35R19 fram och 265/30R19 bak.
* Bytt till mattsvarta njurar
* Toning av rutor utom vindruta
* Byte bakljus BMW Blackline art. no. 63-21-0-406-678
* Byte angel eyes-lampor - "vita"
* Skyddsfilm på strålkastare fram, ev 6% röktoning, "tint"
* AC Schnitzer-logo på skuffen
* LED-lampor i dimljusen
Bilder på bilen strax efter hemkomst till Falun:
Blev lite småpill sedan under sommaren 2014 med röktonade sidoblinkers, demontering av toningen på framrutorna ( dumt att köpa en bil som precis ska besiktas ), demonterat AC Schnitzer-emblemet på bakluckan och monterat nytt BMW (en kollega trodde att jag hade kirrat en Peugeot.. ??), inköp av nya mattor ( http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e90/19 … =SCM90EXRR ), LED regskyltsbelysning, bytt regskylt & hållare bak, och ett inköp av en liten 12V-kompressor och punkteringsspray om olyckan skulle vara framme (hehe).
Hann även med 7timmar lackvård..
Först tvätt med random Mekonomen-schampo, behandling med Arcticlean Mini Clay Block, tvätt, polering med Optipad Twisted Wool & Menzerna PF2500, följt av polering med Nordic Pad Pro (medium) och ArcticSeal Polish & Sealant. Sedan tvätt med Meguiar's Ultimate Wash & Wax.
Under 2015, vilket är i skrivande stund så har jag monterat nya fälgar och nya däck. Blev efter långt övervägande ett köp av lågtrycksgjutna Ocean Caribien (AKA Alufelgen SF-71) i guld, tanken var att jag skulle köpa 18" men dessa var slut vid köptillfället hos SC Styling så jag fick köpa 19" för samma pris Huvudtanken var att sänka vikten på hjulen då bilen kändes lite "tung" över ojämnheter osv men sedan har jag även en fallenhet för CSL och CSL-liknande fälgar. Tyckte att bilen passade bra på AC-replikorna men jag var ändå inte helt övertygad om fälgarna..
Var även till 90% inställd på att köpa Dunlop Sport Maxx RT till fälgarna för att de har fått skapliga recensioner och har ett relativt lågt pris - men det blev Michelin Pilot Super Sport ändå till slut.
Fälgarna fick även en förebyggande handpolering med Menzerna PF2500 samt behandling med Arctic Clean Arctic Seal 2,0. I badrummet.. hehe
Givetvis BMW original centrumkåpor, kirrade från denna säljaren: http://www.ebay.de/usr/penz-v (skapligt pris)
Inför hjulbytet vägde jag upp hjulen:
AC Schnitzer Type IV Racing replikor 8,5x19" ET33 & Kumho Ecsta SPT 265/30ZR19 93Y XL. 25,22kg
AC Schnitzer Type IV Racing replikor 8,5x19" ET33 & Kumho Ecsta SPT 235/35ZR19 91Y. 23,58kg
Michelin Pilot Super Sport 235/35R19 91Y XL + Ocean Caribien / Alufelgen SF-71 8,5x19" ET35. 20,97kg
Sparade dvs nästan 14kg ofjädrad vikt på detta bytet och jag vill påstå att det märktes, bilen känns mer OK i väguppträdandet nu. Men lockar ändå att byta stötdämpare i framtiden, dock inte allt för snart.
Passade även på att byta till blanksvarta njurar som lirar bättre till shadowline-listerna på bilen:
Här är lite prylar jag tänkte ordna till framöver:
* Lackera diffusor bak i blanksvart
* Montera splitters i fronten i blanksvart
* Byta ut eller byta ut delar av avgassystemet för trevligare ljud
* Chassiuppgradering (Performance-kitet?), dock längre fram i tiden
* Byta ut toningsfilmen på strålkastarna fram till ny lika röktonad film + film till bakljusen
Synpunkter & tips är välkomna.
Köpte en BMW 325i 2006 april 2014. Tanken var egentligen att jag skulle köpa en BMW 125 Coupé (E82) med 3l-sexan, men då dessa är ganska ovanliga och säljarna är relativt knepiga så blev det ett nödköp av en E90 till lite överpris.
325:an hade endast gått 8000mil och var inte vinterkörd sedan 2008 då tidigare ägaren (2:a brukaren) tog över bilen och hade den sommarbil. Jag hade tänkt ha en sommarbil så att den inte var särskilt mycket vinterkörd var ju ett plus.
Utrustningsmässigt så har den M Sportpaket och komfortpaketet, har hifi-paket (åtminstone sub:ar under framsätena) men har lustigt nog inte någon rattstyrning till stereon. Känns som att någon satt en budget och sedan valt bort det mest "onödiga"
Data & utrustningslista:
Daten für die Fahrgestellnummer: XXXXXXXXXXXXXX
Modellbezeichnung: 325i
Ausführung: Europa
Typschlüssel: VB11
E-Code: E90
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: N52B30O0 - 2,50l (160kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: manuell
Außenfarbe: Le-mans-blau Metallic (381)
Innenraum: Stoff Blue Shadow/alcant./anthrazit (ANAT)
Produktionsdatum: 12.01.2006
Werk: Regensburg
Code Serienausstattung Standard Equipment
S321A Exterieurumfänge in Wagenfarbe Exterior parts in vehicle color
S497A Mittelarmlehne im Fond Centre armrest, rear
S520A Nebelscheinwerfer Fog lights
S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S851A Sprachversion deutsch Language version German
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles
S2MEA BMW LM Rad M Doppelspeiche 194 BMW alloy wheel, M double spoke 194
S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
P337A M Sportpaket M Sports package
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip
S465A Durchladesystem Through-loading system
S481A Sportsitz Sports seat
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S4ADA Interieurleisten Alu Längsschliff fein Interior trim strips, alu, brushed, fine
S4AEA Armauflage vorn verschiebbar Armrest front, retractable
S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system
S507A Park Distance Control hinten (PDC) Park Distance Control (PDC), rear
S521A Regensensor Rain sensor
S522A Xenon-Licht Xenon Light
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function
S663A Radio BMW Professional Radio BMW Professional
S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system
S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension
S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel
S715A M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package
S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line
S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite
P7RSA Paket Comfort Package Comfort
S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version
S850A Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling
S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish
S896A Tagfahrlichtschaltung Daytime driving light switch
S8SPA Steuerung COP Control unit COP
S9AAA Aussenhautschutz Outer skin protection
Detta hade tidigare ägaren gjort när jag tog över bilen:
* AC Schnitzer Type IV Racing-replikor, 8,5x19" ET33 med 15mm H&R spacers bak.
* Kumho Ecsta SPT 235/35R19 fram och 265/30R19 bak.
* Bytt till mattsvarta njurar
* Toning av rutor utom vindruta
* Byte bakljus BMW Blackline art. no. 63-21-0-406-678
* Byte angel eyes-lampor - "vita"
* Skyddsfilm på strålkastare fram, ev 6% röktoning, "tint"
* AC Schnitzer-logo på skuffen
* LED-lampor i dimljusen
Bilder på bilen strax efter hemkomst till Falun:
Blev lite småpill sedan under sommaren 2014 med röktonade sidoblinkers, demontering av toningen på framrutorna ( dumt att köpa en bil som precis ska besiktas ), demonterat AC Schnitzer-emblemet på bakluckan och monterat nytt BMW (en kollega trodde att jag hade kirrat en Peugeot.. ??), inköp av nya mattor ( http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e90/19 … =SCM90EXRR ), LED regskyltsbelysning, bytt regskylt & hållare bak, och ett inköp av en liten 12V-kompressor och punkteringsspray om olyckan skulle vara framme (hehe).
Hann även med 7timmar lackvård..
Först tvätt med random Mekonomen-schampo, behandling med Arcticlean Mini Clay Block, tvätt, polering med Optipad Twisted Wool & Menzerna PF2500, följt av polering med Nordic Pad Pro (medium) och ArcticSeal Polish & Sealant. Sedan tvätt med Meguiar's Ultimate Wash & Wax.
Under 2015, vilket är i skrivande stund så har jag monterat nya fälgar och nya däck. Blev efter långt övervägande ett köp av lågtrycksgjutna Ocean Caribien (AKA Alufelgen SF-71) i guld, tanken var att jag skulle köpa 18" men dessa var slut vid köptillfället hos SC Styling så jag fick köpa 19" för samma pris Huvudtanken var att sänka vikten på hjulen då bilen kändes lite "tung" över ojämnheter osv men sedan har jag även en fallenhet för CSL och CSL-liknande fälgar. Tyckte att bilen passade bra på AC-replikorna men jag var ändå inte helt övertygad om fälgarna..
Var även till 90% inställd på att köpa Dunlop Sport Maxx RT till fälgarna för att de har fått skapliga recensioner och har ett relativt lågt pris - men det blev Michelin Pilot Super Sport ändå till slut.
Fälgarna fick även en förebyggande handpolering med Menzerna PF2500 samt behandling med Arctic Clean Arctic Seal 2,0. I badrummet.. hehe
Givetvis BMW original centrumkåpor, kirrade från denna säljaren: http://www.ebay.de/usr/penz-v (skapligt pris)
Inför hjulbytet vägde jag upp hjulen:
AC Schnitzer Type IV Racing replikor 8,5x19" ET33 & Kumho Ecsta SPT 265/30ZR19 93Y XL. 25,22kg
AC Schnitzer Type IV Racing replikor 8,5x19" ET33 & Kumho Ecsta SPT 235/35ZR19 91Y. 23,58kg
Michelin Pilot Super Sport 235/35R19 91Y XL + Ocean Caribien / Alufelgen SF-71 8,5x19" ET35. 20,97kg
Sparade dvs nästan 14kg ofjädrad vikt på detta bytet och jag vill påstå att det märktes, bilen känns mer OK i väguppträdandet nu. Men lockar ändå att byta stötdämpare i framtiden, dock inte allt för snart.
Passade även på att byta till blanksvarta njurar som lirar bättre till shadowline-listerna på bilen:
Här är lite prylar jag tänkte ordna till framöver:
* Lackera diffusor bak i blanksvart
* Montera splitters i fronten i blanksvart
* Byta ut eller byta ut delar av avgassystemet för trevligare ljud
* Chassiuppgradering (Performance-kitet?), dock längre fram i tiden
* Byta ut toningsfilmen på strålkastarna fram till ny lika röktonad film + film till bakljusen
Synpunkter & tips är välkomna.
Senast redigerat av steifan (29 april 2018)
0
0
0
0