2430
Sök

Köpa ny Fiat, Jeep, Mazda eller Suzuki? Seriösa och oseriösa kommentarer valkomnas.

7 441 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#1
Räknar upp bilarna jag väljer mellan åt min livsledsakare:
Fiat 500X
Jeep Renegade
Mazda CX-5
Suzuki S-Cross
Suzuki Vitara

Som ni märker så har jag bara valt ut 4x4-Suvvar. Detta för att de är lättare att gå i och ur, medger en bättre översikt över de andra trafikanterna samt bör ha fördel när backen uppför från fritidshuset nere vid sjön ska besegras vintertid(ingen allmän väg som underhålles) samt marfrigången på nämnda väg kan ställa till det.

500X, Renegade, S-Cross och CX-5 går bort direkt p g a dålig sikt runt om.

Ha, lätt som en plätt, blir bara Vitaran kvar.

Fiat 500X och Jeep Renegade är i princip samma bil.

Likaså delar Suzuki S-Cross och Vitara  mycket, men S-crossen har för dålig runtomsikt, därför går den bort.

Gemensamt för alla är att de är lätta kliva i och ur fram.
Bak däremot är det endast de båda Suzukina som tillåter 43:or att passera dörröppningarna utan problem.
Bäst utrymme "bakom sig själv" erbjuder Vitaran.
När det gäller fria takhöjden bak är Vitaran bäst - om man inte tar glastak - för då är den i paritet med övriga.

Vilken skulle du välja - motivera!

Of World
3 369 Inlägg
24 april 2015
#2
Opel Mokka?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 april 2015
#4
Hyundai Santa Fe alla dagar i veckan. En trevlig pjäs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 april 2015
#5
Trots att jag aldrig hört talas om någon person som kallas livsledsakare så råder jag er att kika på Lada Niva, enkel teknik som är beprövad sedan 1970talet.
En ny sådan kostar cirka 100000kr.

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 april 2015
#6
Evildan skrev:
Trots att jag aldrig hört talas om någon person som kallas livsledsakare så råder jag er att kika på Lada Niva, enkel teknik som är beprövad sedan 1970talet.
En ny sådan kostar cirka 100000kr.

En Suv som utklassar de flesta fordon när det kommer till klättring! Inget snack om det. Dessutom ritad med linjal och säkerligen god sikt runtom då TS inte klarar av att hantera en S-cross.

Men lite väl Basic kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 april 2015
#7
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Trots att jag aldrig hört talas om någon person som kallas livsledsakare så råder jag er att kika på Lada Niva, enkel teknik som är beprövad sedan 1970talet.
En ny sådan kostar cirka 100000kr.

En Suv som utklassar de flesta fordon när det kommer till klättring! Inget snack om det. Dessutom ritad med linjal och säkerligen god sikt runtom då TS inte klarar av att hantera en S-cross.

Men lite väl Basic kanske?

Då håller den ihop och TS är som vi läser i forumet inte någon mekaniker av hävd.
Eftersom S-Crossen, SX4 går bort, gör så även mitt nästa förslag FIAT 16.

Vidhåller denna som ett bra köp.
http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Niv … 12&w=3

Niva och Samurajen är ofta segrare i sina klasser när terrängfolket skrubbar barken i för tätväxande skogar.
Discojeepen Vitara gör inte bort sig vid sidan av den heller men är dock lite för bred enligt skogsmullarna.

6 632 Inlägg
24 april 2015
#8
Ford Kuga..?

De/Dem

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 april 2015
#9
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Trots att jag aldrig hört talas om någon person som kallas livsledsakare så råder jag er att kika på Lada Niva, enkel teknik som är beprövad sedan 1970talet.
En ny sådan kostar cirka 100000kr.

En Suv som utklassar de flesta fordon när det kommer till klättring! Inget snack om det. Dessutom ritad med linjal och säkerligen god sikt runtom då TS inte klarar av att hantera en S-cross.

Men lite väl Basic kanske?

Då håller den ihop och TS är som vi läser i forumet inte någon mekaniker av hävd.
Eftersom S-Crossen, SX4 går bort, gör så även mitt nästa förslag FIAT 16.

Vidhåller denna som ett bra köp.
http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Niv … 12&w=3

Niva och Samurajen är ofta segrare i sina klasser när terrängfolket skrubbar barken i för tätväxande skogar.
Discojeepen Vitara gör inte bort sig vid sidan av den heller men är dock lite för bred enligt skogsmullarna.

Tror Discojeepen kan var ett bra alterrnativ! Jag har sålt Suzuki en kortare tid i mitt liv. Det var ett tag sedan men då var de bra bilar. Komforten är jag lite tveksam emot dock. Tänk dig en sköldpadda på en skateboard i 110 km/h så får du väl en hyfsad bild.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 april 2015
#10
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

En Suv som utklassar de flesta fordon när det kommer till klättring! Inget snack om det. Dessutom ritad med linjal och säkerligen god sikt runtom då TS inte klarar av att hantera en S-cross.

Men lite väl Basic kanske?

Då håller den ihop och TS är som vi läser i forumet inte någon mekaniker av hävd.
Eftersom S-Crossen, SX4 går bort, gör så även mitt nästa förslag FIAT 16.

Vidhåller denna som ett bra köp.
http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Niv … 12&w=3

Niva och Samurajen är ofta segrare i sina klasser när terrängfolket skrubbar barken i för tätväxande skogar.
Discojeepen Vitara gör inte bort sig vid sidan av den heller men är dock lite för bred enligt skogsmullarna.

Tror Discojeepen kan var ett bra alterrnativ! Jag har sålt Suzuki en kortare tid i mitt liv. Det var ett tag sedan men då var de bra bilar. Komforten är jag lite tveksam emot dock. Tänk dig en sköldpadda på en skateboard i 110 km/h så får du väl en hyfsad bild.

Den och Nivan är väldigt likvärdiga gällande väghållning, eller snarare vad bristen på densamma kallas.
Vingelpellar bägge tu men på väg upp från sommarhuset körs det säkerligen inte så fort.
HAHA, bra liknelse, på pricken den känslan utav spänning.

7 441 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#11
Kompletterande upplysningar.
Transportsträckan till fritidshuset är cirka 70 mil.
En drygt 2 år gammal Niva försöker vi byta bort.
Samuraierna, av vilka vi ägt 3 st, tillverkas inte längre och efterföljaren Jimny är bra, men inte för 70 mil enkel resa.
Mokka är för liten.
Santa fjärt för bla ha, bla ha.
Qashqai har jag inte funderat på. Har dock enbart positiva minnen från 2 år med en nyinköpt Terrano II. Men är det inte denna som är så djävla ful?roll

Of World
3 369 Inlägg
24 april 2015
#12
Opel Antara finns med

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Evildan
24 april 2015
#13
En Land Rover Defender?

Eller vad jag skulle köpt:
Lexus NX 300h.
Eller om jag kan vänta ett litet tag på bilen:
RAV4 HSD.
Senast redigerat av Evildan (24 april 2015)

7 441 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#14
Har vi redan en Puma 90 och den pallar inte jag 70 mil i.sad

7 441 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#15
Vad som är bra med Defender och Niva, till skillnad från Jeep Wrangler m fl, är de har riktig fördelningslåda.
D v s med spärrbar mellandiffrential, förutom lågväxel.
"För många växelspakar är inte nog".big_smile

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 april 2015
#16
torsen skrev:
Vad som är bra med Defender och Niva, till skillnad från Jeep Wrangler m fl, är de har riktig fördelningslåda.
D v s med spärrbar mellandiffrential, förutom lågväxel.
"För många växelspakar är inte nog".big_smile

Trollar du med mig? HAR NI på riktigt en Niva och en Defender? Du säger att Jimny är bra? Sedan när? Den sålde jag inte ens till kunder då den välter innan kurvan kommer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 april 2015
#17
torsen skrev:
Kompletterande upplysningar.
Transportsträckan till fritidshuset är cirka 70 mil.
En drygt 2 år gammal Niva försöker vi byta bort.
Samuraierna, av vilka vi ägt 3 st, tillverkas inte längre och efterföljaren Jimny är bra, men inte för 70 mil enkel resa.
Mokka är för liten.
Santa fjärt för bla ha, bla ha.
Qashqai har jag inte funderat på. Har dock enbart positiva minnen från 2 år med en nyinköpt Terrano II. Men är det inte denna som är så djävla ful?roll

Du kanske blandar ihop Qashqai med Juke? DEN är ful :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 april 2015
#18
Hybridsmurfen skrev:
torsen skrev:
Kompletterande upplysningar.
Transportsträckan till fritidshuset är cirka 70 mil.
En drygt 2 år gammal Niva försöker vi byta bort.
Samuraierna, av vilka vi ägt 3 st, tillverkas inte längre och efterföljaren Jimny är bra, men inte för 70 mil enkel resa.
Mokka är för liten.
Santa fjärt för bla ha, bla ha.
Qashqai har jag inte funderat på. Har dock enbart positiva minnen från 2 år med en nyinköpt Terrano II. Men är det inte denna som är så djävla ful?roll

Du kanske blandar ihop Qashqai med Juke? DEN är ful :-)

Näe, den är inte ful, bara annorlunda.

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 april 2015
#19
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
torsen skrev:
Kompletterande upplysningar.
Transportsträckan till fritidshuset är cirka 70 mil.
En drygt 2 år gammal Niva försöker vi byta bort.
Samuraierna, av vilka vi ägt 3 st, tillverkas inte längre och efterföljaren Jimny är bra, men inte för 70 mil enkel resa.
Mokka är för liten.
Santa fjärt för bla ha, bla ha.
Qashqai har jag inte funderat på. Har dock enbart positiva minnen från 2 år med en nyinköpt Terrano II. Men är det inte denna som är så djävla ful?roll

Du kanske blandar ihop Qashqai med Juke? DEN är ful :-)

Näe, den är inte ful, bara annorlunda.

Väl talat broder! Poäng där! Vi kör ju Prius till vardags...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 117 Inlägg
24 april 2015
#20
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Du kanske blandar ihop Qashqai med Juke? DEN är ful :-)

Näe, den är inte ful, bara annorlunda.

Väl talat broder! Poäng där! Vi kör ju Prius till vardags...

Hehe, ja det är frågan vilken av bilarna som har störst chans att få ett designpris! tongue



Sök