Toyota Celica GT-four ST205, WRC TTE.

Har införskaffat mig drömbilen, en ST205 GT-four. Nu ska den bara förvandlas till den fetaste i Sverige!
  • 157 Följare
  • 238 933 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 augusti 2021
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
4 augusti 2015 · 862 Inlägg

macattac skrev:
prem lagd på denna....duktigt snygg bil smile

Kul att höra! Tack och välkommen smile

Administratör för JDM Life Sweden
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
detejagde
4 augusti 2015 · 7 Inlägg

Även jag prenumererar på denna tråd! Lycka till nu lilleman! Jag kommer förbi någon dag och kollar hur det går! Kanske till och med lortar ner mina händer wink

Audi A6 3.0 BiTDI "Mr Bank" (2013)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
4 augusti 2015 · 862 Inlägg

detejagde skrev:
Även jag prenumererar på denna tråd! Lycka till nu lilleman! Jag kommer förbi någon dag och kollar hur det går! Kanske till och med lortar ner mina händer wink

Haha snyggt! Tack så mycket, de tycker jag absolut att du ska göra! skitig kommer du bli vare sig du vill eller inte wink

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
4 augusti 2015 · 862 Inlägg

Behöver er hjälp folket!

Söker fälgar till bygget som stämmer överrens med WRC bilarna.
De som användes under WRC var Compomotive MO6, replica fälgarna heter: Millenium Revolution.

Då dessa kostar 3500-4000 styck nya, så tänkte jag bara slänga ut och kika ifall ni vet av några? 18'' med 5/100 bultcirkel.

Lånad bild på hur dem ser ut, eller hur målbilden är iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-e6c36e13e8d9c6f4a71499db2553497e.jpg

Administratör för JDM Life Sweden
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Rikard_Persson NISMO <3
4 augusti 2015 · 1 077 Inlägg

Rota GTR 45 eller Katana 102 (Volk TE37 kopia) rekomenderar jag! HAde gjort sig riktigt snyggt på din bil!

Tror dom är en lite slant billigare än dom du har på bilden, som förövrigt är sjukligt fina också!

Annars har du ju OZ SUPERTURISMO WRC. Dock så är dom hiskligt dyra.

Senast redigerat av cat_fish_1 (4 augusti 2015)

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
4 augusti 2015 · 862 Inlägg

cat_fish_1 skrev:
Rota GTR 45 eller Katana 102 (Volk TE37 kopia) rekomenderar jag! HAde gjort sig riktigt snyggt på din bil!

Tror dom är en lite slant billigare än dom du har på bilden, som förövrigt är sjukligt fina också!

Annars har du ju OZ SUPERTURISMO WRC. Dock så är dom hiskligt dyra.

Har kikat en hel del på Rota fälgarna, absolut någonting jag kan tänka mig.. hmm, kanske ska få bilen att gå först innan jag tar mig vatten över huvudet wink

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Bierstube
4 augusti 2015 · 616 Inlägg

cat_fish_1 skrev:
Rota GTR 45 eller Katana 102 (Volk TE37 kopia) rekomenderar jag! HAde gjort sig riktigt snyggt på din bil!

Tror dom är en lite slant billigare än dom du har på bilden, som förövrigt är sjukligt fina också!

Annars har du ju OZ SUPERTURISMO WRC. Dock så är dom hiskligt dyra.

Snygga fälgar, tycker jag, men det spelar ingen roll. En replica är en replica, så enkelt tycker jag det är. Vore synd om bilen "förstördes" med något så grundläggande som fel (i det här fallet icke-WRC-reglemente) fälgval när resten är enligt WRC-specifikationer. Här är en trovärdig källa till information:

http://www.rallycars.com/Cars/Toyota_GT … ST205.html

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
4 augusti 2015 · 862 Inlägg

Bierstube skrev:

cat_fish_1 skrev:
Rota GTR 45 eller Katana 102 (Volk TE37 kopia) rekomenderar jag! HAde gjort sig riktigt snyggt på din bil!

Tror dom är en lite slant billigare än dom du har på bilden, som förövrigt är sjukligt fina också!

Annars har du ju OZ SUPERTURISMO WRC. Dock så är dom hiskligt dyra.

Snygga fälgar, tycker jag, men det spelar ingen roll. En replica är en replica, så enkelt tycker jag det är. Vore synd om bilen "förstördes" med något så grundläggande som fel (i det här fallet icke-WRC-reglemente) fälgval när resten är enligt WRC-specifikationer. Här är en trovärdig källa till information:

http://www.rallycars.com/Cars/Toyota_GT … ST205.html

Länken du har där är för en basic GT4, ingen WRC producerad TTE bil.

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Bierstube
4 augusti 2015 · 616 Inlägg

Renjaegarn skrev:
Länken du har där är för en basic GT4, ingen WRC producerad TTE bil.

Det är möjligt och i så fall gjorde jag ett misstag, vilket jag beklagar. Men mitt huvudbudskap var att icke-WRC-fälgar inte har att göra på din bil (enligt mig, då jag uppfattat att du tänkt så långt möjligt efterlikna originalet). Hur snyggt någon del än må vara så är varje avsteg från WRC-specifikationerna en försämring, menar jag. Din utgångspunkt verkade dock vettig - att försöka hitta en fälg som liknar originalet så nära som möjligt. Sedan föreslog en annan följare ett par andra fälgar som jag som sagt tycker är snygga men verkligen hade sett konstiga ut på en WRC-replica.

Nu kom jag i och för sig på en annan idé, att göra en utpräglad stance-bil fast med WRC-dekaler och liknande. Men det var ju inte det som var tanken här, utan en så snarlik Kankkunens bil som möjligt.

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
5 augusti 2015 · 862 Inlägg

Bierstube skrev:

Renjaegarn skrev:
Länken du har där är för en basic GT4, ingen WRC producerad TTE bil.

Det är möjligt och i så fall gjorde jag ett misstag, vilket jag beklagar. Men mitt huvudbudskap var att icke-WRC-fälgar inte har att göra på din bil (enligt mig, då jag uppfattat att du tänkt så långt möjligt efterlikna originalet). Hur snyggt någon del än må vara så är varje avsteg från WRC-specifikationerna en försämring, menar jag. Din utgångspunkt verkade dock vettig - att försöka hitta en fälg som liknar originalet så nära som möjligt. Sedan föreslog en annan följare ett par andra fälgar som jag som sagt tycker är snygga men verkligen hade sett konstiga ut på en WRC-replica.

Nu kom jag i och för sig på en annan idé, att göra en utpräglad stance-bil fast med WRC-dekaler och liknande. Men det var ju inte det som var tanken här, utan en så snarlik Kankkunens bil som möjligt.

Vi begår alla misstag, inte för att det var ett jätte snekliv du tog direkt!

Stance + WRC har faktiskt varit på tapeten väldigt länge och det var den ursprungliga idén i och med att bygga en WRC replica kostar sinnessjuka mängder pengar.

Men absolut har det varit någonting jag velat göra!

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
5 augusti 2015 · 862 Inlägg

Efter lite mailande, tjatande och någon liten vitlögn så har jag fått loss en ny liten regplåt jag kan ha fram istället för den stora som varit förut! lite stilrenare och kommer nog passa bättre till stuket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-7feed45a6d31e7a1ac0eb75cf5da9cc5.jpg

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Rikard_Persson NISMO <3
5 augusti 2015 · 1 077 Inlägg

Grattis! Är inte de lättaste att få till!

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
5 augusti 2015 · 862 Inlägg

cat_fish_1 skrev:
Grattis! Är inte de lättaste att få till!

haha tackar! nej, men till slut så! cool

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Rikard_Persson NISMO <3
5 augusti 2015 · 1 077 Inlägg

Verkligen drygt att du ska behöva kämpa för att få de på en sån bil. Och framför allt när du redan har de där bak!
Har turen att de är liten på Skyline, dock har jag ingen alls fram wink

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Bierstube
5 augusti 2015 · 616 Inlägg

Bra. Själv har jag vid olika tillfällen funderat på vad lagen säger angående registreringsskylt fram eftersom jag då och då sett olika varianter på detta. Ibland saknas regskylten fram helt, ibland förekommer den fast i form av ett mindre klistermärke, ibland ligger regskylten innanför framrutan, ibland är regskylten placerad så att den lutar ganska mycket (se exempel Kooz Zelini).

Men jag tror du kommer välja det minst synliga alternativet av de som är inom lagens ramar. Liten är finare än stor i alla fall.

Men inte är den lilla regskylten du fått riktigt lika liten som regskylten fram var som satt på WRC-ST205:orna vid tävling? Och baktill satt väl en fullskalig skylt på de WRC-ST205:or som kördes under tävling?

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
5 augusti 2015 · 862 Inlägg

cat_fish_1 skrev:
Verkligen drygt att du ska behöva kämpa för att få de på en sån bil. Och framför allt när du redan har de där bak!
Har turen att de är liten på Skyline, dock har jag ingen alls fram wink

Ja faktiskt hmm lite känsla tycker man dom borde ha! haha, jaså? de kan vi fixa wink

Administratör för JDM Life Sweden
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
6 augusti 2015 · 862 Inlägg

Bierstube skrev:
Bra. Själv har jag vid olika tillfällen funderat på vad lagen säger angående registreringsskylt fram eftersom jag då och då sett olika varianter på detta. Ibland saknas regskylten fram helt, ibland förekommer den fast i form av ett mindre klistermärke, ibland ligger regskylten innanför framrutan, ibland är regskylten placerad så att den lutar ganska mycket (se exempel Kooz Zelini).

Men jag tror du kommer välja det minst synliga alternativet av de som är inom lagens ramar. Liten är finare än stor i alla fall.

Men inte är den lilla regskylten du fått riktigt lika liten som regskylten fram var som satt på WRC-ST205:orna vid tävling? Och baktill satt väl en fullskalig skylt på de WRC-ST205:or som kördes under tävling?

Stämmer, bak hade WRC bilarna en större skylt, går dock inte att jämföra med dagens mått då de skiljers sig från tyska skyltarna -94 och svenska 2015.

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
7 augusti 2015 · 862 Inlägg

Lite mer prylar hemkommet!

Ett nytt och rejält luftfilter med 'rätt' färg!
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-f25a293498e1bb9d631d6b8399ac9a1d.jpg
Lite längre och mer stryktåliga pinbultar till hjulen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-2fb6c90bc8890aa42b9acd9165945f89.jpg
Ett fräschare oljelock!
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-d3fb51795632c8fb1745c8227faf808d.jpg
Plockade även ner spridarna och bytte packningar på dem då de förra splittrades bara man tittade på dem, högen av några gamla packningar syns på bild. Funderar på att åka med dem så länge till ekonomin tillåter värre spridare. så får hålla gasfoten lugn tills dess! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-54fb4c36969dfe45db6e36558a08a9c1.jpg

Senast redigerat av Renjaegarn (7 augusti 2015)

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
9 augusti 2015 · 862 Inlägg

Lite kvällsgöra i garaget, montera dit dem nya bultarna för hjulen, skiljde ungefär 1.2 centimeter jämfört med dem gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-b00aaafd053a68b5c0e4b1f8aa00589a.jpg
Blev även att jag drog ännu en luftslang ifrån andra sidan fronten, denna går till oljekylaren för växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-b45d64189729ff40e158e683f0186f98.jpg

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Rikard_Persson NISMO <3
9 augusti 2015 · 1 077 Inlägg

Blev riktigt brutalt med två stycken i fronten!

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang