Mina Damer och Herrar,
Pojkar och Flickor
samt alla ni som av politiskt korrekthet inte känner tillhörighet till ett kön utan hamnar därimellan..Låt mig presentera..
SKORVEN! Och redan här hoppas jag vi har satt en passande stämning för det som komma skall. I våra naturliga instinkter att kategorisera, namnge och beskriva saker så passande som möjligt, så har jag inte likt många andra döpt den till
"Chevan",
"Pickisen",
"Dräparen" eller något coolt.
Det är en
skorv. En rostig skorv. ... En påse amerikansk skit skall kallas för vad det är.
Men låt oss icke förta oss. Det är nämligen min egen påse med skit, och jag älskar den!
Liksom äkta skit så lämnar den märken på byxorna, har en högst osäker och ständigt överraskande konsistens, känns aningen rinnig, låter pinsamt uppseendeväckande, och luktar.
Meeeen då jag mentalt har passerat i alla fall en stor del av bajs-stadiet, så känner jag mig förhindrad att namnge bilen
"bajskorven". Så ... Skorven it is.
The How and Why?'cause I can! Jag har sedan flera år varit förtjust i amerikanska pickups, men egentligen aldrig tänkt på allvar att jag skulle äga en själv. För fyra år sedan fick jag dock l
åna en pickup över en helg och sedan dess har jag inte blivit kvitt tanken.
Så till sist... Med en alldeles för stor klump med pengar i fickan köpte mig den billigaste pickupen i sydsverige.
På väg hem!Första tankningen..Så vad är det jag har köpt?
Korta fakta, 4,3 liter V6 Stötstångsmotor, automat med overdrive, 20.000 mil (enligt mätaren).
Gott om rost undertill.
2WD, ingen 4hjulsdrift.
Tidigare ägare har förmodligen i omgångar "lagat" ... jag misstänker att det saknas minst 50 bultar och skruvar som egentligen skulle hålla ihop bilen. Mycket saknas eller sitter inte fast.
När jag köpte den satt det bra M/S-däck på originalfälg, gott om mönster kvar.
Jag fick med 4st Cragar-fälgar, med inte så mycket mönster alls kvar... Meeen självklart skulle jag montera dem, måste ju testa!
Byta hjul?På bilen satt 19 original hjulmuttrar i något suspekt material, den 20'e har troligen rationaliserats bort av någon tidigare ägare..
18 av dessa muttrar lossnade med lite kraftfull övertalning, medans mutter nummer 19 blev rund.
Så... lillebror hjälpte mig med hjulskitet, "
the 'murican way!"
Byta hjul!!Så.. inte ett av våra stoltaste ögonblick. Det blev till slut både kaptrissa och borrmaskin innan den muttern var loss. Och fälgen? Nå, jag behöver en ny fälg där..
Varför en S10? - För att de är vanliga, jag för köra den med B-kort och den var billig(ast).. Det är ganska små bilar, men ändå en riktig pickup på amerikanskt vis. Självklart vill jag ha en större pickup, men vi tar det "sedan"..
Vad ska den användas till? - Jag ska inte ha den till långresor i alla fall. Det är uteslutande en stadsbil, till och från kontoret,
samt för att lasta cyklarna på flaket och dra ut i skogen.
TrailhuntingVad är planen?1) Få alla 4 hjul att peka i mer eller mindre samma generella riktning
2) Undvika körförbud på besiktningen i November... den är besiktigad nu, men jag tror det kan uppstå vissa svårigheter nästa gång pga "viss rost i längsgående balkar"
3) Justera markfrigången + "fixa saker"
Någon har sänkt bilen fram, jag gissar med kapade fjädrar.. Sedan jag köpte den har jag haft svårt att bestämma mig för om den skulle sänkas helt eller höjas.
Men eftersom den bara ska gå som stadsbil, och somliga av er är bekanta med mitt "
sunda förnuft" så kan ni ju själva gissa i vilken riktning det kommer gå..
.. så första lådorna med småfix från USA ska vara på väg hem, och pga punkt 3 i listan ovan är det väl lika bra att starta en tråd i god tid. När jag köpte den här i Juli, så var planen att göra inget alls.
Jag har nu uppgraderat planen till att "bara fixa lite", så vi får se vad som händer
2015-09-032015-09-03Uppdateringar kommer i takt med att saker ramlar loss och ersätts