Hej!
Min Clio slutade starta i förra veckan.
Jag körde bilen 2 timmar innan, men dessförinnan hade bilen stått i en vecka och körts sällan, därför misstänkte jag först batteriet, vilket det visade sig inte vara.
Innan den gav upp har det hänt ett par gånger att jag vrider om nyckeln och det tar ett par sekunder innan startmotorn börjar snurra.
Har testat följande:
- Försökt med startkablar från annan bil, inget resultat.
- Försökt med annat batteri, fulladdat, utan resultat.
- Provat med en annan startmotor, utan resultat
- Provat med nytt batteri i nyckel för att utesluta startspärr. (Lampan för startspärren släcks som den skall)
- Dragit en startkabel direkt från minus på batteri till chassi utan resultat. (för att testa jordningen)
Efter det lyfte jag ut startmotorn och testade startmotorn med startkablar direkt från batteri och den snurrar som den skall. Satte sedan i alla sladdar från bilen till startmotorn, men lät startmotorn ligga utanför motorn och drog en startkabel från startmotorns "chassi" till bilens chassi eftersom den inte var jordad mot motorn, snurrar som den skall. Skruvar jag fast startmotorn i motorn igen händer ingenting, tickar inte ens. Om jag drar en extra startkabel från startmotorns chassi (när den sitter fast i motorn) till bilens chassi för att jorda extra då försöker den korta stunder, men ger upp direkt. Testade också startkabel från motorblock till chassi och då försöker den också en halvsekund och ger upp, men inte varje gång jag vrider nyckeln utan bara ibland, ibland inte.
Jag vet inte riktigt vad jag ska fortsätta testa, kan det vara "kugghjulet" i motorn som kärvat och är för trögt att dra runt? Men det förklarar inte varför startmotorn bara försöker ibland, kan det vara "kortslutning" i motorn på något sätt, startmotorn snurrar på varje försök om jag skruvar bort den från motorn men låter sladdarna sitta i och jordar den manuellt med startkabel till chassi.
Alla tips mottages
Tack
Stefan.s