Kamremsbyte. Ska vattenpump bytas?

n_andersson
6 januari 2016 · 689 Inlägg

Enligt min volvoverkstad så byts vattenpumpen på varannan kamremsbyte. Men det är klart, tyckarna på internet vet nog mer än Volvo själva.....

it_mutt Avstängd
6 januari 2016 · 10 388 Inlägg

n_andersson skrev:
Enligt min volvoverkstad så byts vattenpumpen på varannan kamremsbyte. Men det är klart, tyckarna på internet vet nog mer än Volvo själva.....

Fast, här har då folk sagt att de tycker det är korkat att inte göra det då den bara kostar ett par hundringar. Hur det är relevant till vad verkstadsfolket på Volvo anser får du gärna förklara.

Som exempel på verkstäder och "märkesfolks" kunnande kan vi ta Audi och deras CVT-lådor.
Lådtillverkaren säger; "Jo man ska byta olja efter XXXXX mil" (6000).
Audi, som leverantör av bilen säger; "Nej nej, det behövs inte bytas någon olja inte". Vilket de senare givetvis reviderade (när lådorna började rasa till höger och vänster).

Så självklart, "märkesfolket" (som i; de som jobbar med/säljer bilarna) vet alltid bäst.

Att "tycka något" och att "veta något" är, om vi nu ska vara petiga, inte heller samma sak. Det -är- korkat att inte byta vattenpump samtidigt som man byter kamrem (under förutsättning att den inte drivs av annan rem), och det -tycker- jag, oavsett vad Volvos serviceschema säger.

Senast redigerat av it_mutt (6 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Christian S
7 januari 2016 · 4 816 Inlägg

n_andersson skrev:
Enligt min volvoverkstad så byts vattenpumpen på varannan kamremsbyte. Men det är klart, tyckarna på internet vet nog mer än Volvo själva.....

så man ska inte byta vattenpumpen förren vid andra kamremsbytet även om den glappar redan vid första vilket är vid 16000mil/10år på ts bil? bytte kamrem för lite mer än 1 år sedan på den V70 ´05 min pappa hade och på den glappade vattempumpen lite grann trots att den bara hade gått knappt 16000mil, vet även att vattempumpen har glappat på flera bekantas bilar trots att det var första kamrems bytet roll

it_mutt skrev:
Som exempel på verkstäder och "märkesfolks" kunnande kan vi ta Audi och deras CVT-lådor.
Lådtillverkaren säger; "Jo man ska byta olja efter XXXXX mil" (6000).
Audi, som leverantör av bilen säger; "Nej nej, det behövs inte bytas någon olja inte". Vilket de senare givetvis reviderade (när lådorna började rasa till höger och vänster).

så är det på volvo med, det finns inget bytes intervall på oljan i automatlådan för privatpersoner utan det ingår bara för bilar i yrkestrafik (tex taxi) utan vill man som privatperson få den bytt får man be om det själv

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
FadiStilarn
7 januari 2016 · 299 Inlägg

2000 kr skillnad på ARBETET om man ska ha pump eller inte. Skojar de. Fy fan 3800 med vattenpump 1800 bara kamrem.

Gör den personlig
dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Fadi: Hör med dessa. Fråga efter Micke, hälsa från Dawwe. Du hittar ingen bättre seriösare verkstad, med rimliga priser dessutom. Tro mig jag vet för jag är kinkig som fan o undviker verkstäder in i det sista, men nämnda verkstad litar jag på till 100% i alla avseenden

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Fadi: Låter som om de du frågade räknar som så här: Byt remmen sätt ihop o provstarta. Allt OK! Plocka isär igen o byt vattenpump...Förmodligen nån som satt i "supporten" o gav dig priset för jobben, dvs jobb1 + jobb2. En mer rimlig skillnad hade kanske varit typ 1 timmes arbetskostnad? Byt verkstad!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zleepy Trucker
7 januari 2016 · 1 393 Inlägg

dawwe skrev:
Fadi: Låter som om de du frågade räknar som så här: Byt remmen sätt ihop o provstarta. Allt OK! Plocka isär igen o byt vattenpump...Förmodligen nån som satt i "supporten" o gav dig priset för jobben, dvs jobb1 + jobb2. En mer rimlig skillnad hade kanske varit typ 1 timmes arbetskostnad? Byt verkstad!

Som jag skrev på förra sidan i denna tråden, när jag frågade volvo Södertälje så hade dom inte paketpris att byta rem+pump utan det var två separata jobb, så låter ungefär samma fast det numera är billigare priser...
tycker om man ändå har remmen nere, så borde det kunna bli ett paketpris och byta pump..

Får se nästa gång man själv måste byta rem+pump om dom fortfarande har det som separata jobb eller ett paket..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

zleepy skrev:
tycker om man ändå har remmen nere, så borde det kunna bli ett paketpris och byta pump..

Zleepy: Håller med. 1 timme extra kan det nog ta att byta vpump i samma veva som man byter remmen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FadiStilarn
7 januari 2016 · 299 Inlägg

Dawwe

Det blev faktiskt stjärnans.
Ringde och snacka med dom. De verkar mer seriösa än någon av de andra.
Dessutom så hade dom lite bättre priser.
Hälsade från dig. 😉

Gör den personlig
zleepy Trucker
7 januari 2016 · 1 393 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Dawwe

Det blev faktiskt stjärnans.
Ringde och snacka med dom. De verkar mer seriösa än någon av de andra.
Dessutom så hade dom lite bättre priser.
Hälsade från dig. 😉

Vad blev totalpriset då? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
FadiStilarn
7 januari 2016 · 299 Inlägg

Hmm Kamrem med arbete blev 3300. Med vattenpump vare typ 4300 om jag minns rätt

Volvo vill ha 7600 för allt.
Mekonomen 5100

skillnad.

Gör den personlig
zleepy Trucker
7 januari 2016 · 1 393 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Hmm Kamrem med arbete blev 3300. Med vattenpump vare typ 4300 om jag minns rätt

Volvo vill ha 7600 för allt.
Mekonomen 5100

skillnad.

Det är alltid skillnad i priser mellan olika företag...

Vad för delar använder stjärnans? volvo original? mekonomens?

När jag byter såna delar så vill jag gärna veta att garanti för jobb+delar finns, OM det händer något smile

därför jag sällan besöker "hassans bil och båt runt hörnet", visst det är säkert billigt pris, men vad händer om delarna eller jobbet är dåligt utfört...smile

Men med tanke på när jag sist bytte och Mekonomen tog halva priset mot volvo för byte, och garanti ingick så kände jag mig trygg, på den verkstaden var personalen även trevliga och har tidigare gjort backjobb gratis när delar ett år sen visat defekt hos sbp (länkarm/styrled)... smile

Senast redigerat av zleepy (7 januari 2016)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Zleepy: Står så här på Stjärnans hemsida: "I vår verkstad kan vi utföra reparationer och bilservice för alla märken och använder alltid reservdelar av högsta kvalitet. Tack vare detta lämnar vi tre års garanti på arbete och reservdelar."

Jag som är extra kinkig uppskattar verkligen att det är inga problem att komma med egenhändigt inköpta delar o få de monterade till en rimlig kostnad. Naturligtvis gäller inte garantin då, men många verkstäder vägrar montera egenhändigt inköpta delar trots att man kommer med originaldelar från biltillverkaren...

Senast redigerat av dawwe (7 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zleepy Trucker
7 januari 2016 · 1 393 Inlägg

dawwe skrev:
Zleepy: Står så här på Stjärnans hemsida: "I vår verkstad kan vi utföra reparationer och bilservice för alla märken och använder alltid reservdelar av högsta kvalitet. Tack vare detta lämnar vi tre års garanti på arbete och reservdelar."

Jag som är extra kinkig uppskattar verkligen att det är inga problem att komma med egenhändigt inköpta delar o få de monterade till en rimlig kostnad. Naturligtvis gäller inte garantin då, men många verkstäder vägrar montera egenhändigt inköpta delar trots att man kommer med originaldelar från biltillverkaren...

Det är ju bra det, synd man numera bor på Norra sidan (upplandsbro) och det är en för lång bit till norsborg för att lämna in bilen där smile

Ja, garantin på delarna gäller när verkstan hämtar ut/köper in reservdelarna, inte om man själv tar med dom smile
även om du själv köper delarna på mekonomen, och tar med till verkstan, så gäller bara garantin för delarna om själva verkstan köper in dom själva... helt förståeligt typ smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
n_andersson
7 januari 2016 · 689 Inlägg

it_mutt skrev:

n_andersson skrev:
Enligt min volvoverkstad så byts vattenpumpen på varannan kamremsbyte. Men det är klart, tyckarna på internet vet nog mer än Volvo själva.....

Fast, här har då folk sagt att de tycker det är korkat att inte göra det då den bara kostar ett par hundringar. Hur det är relevant till vad verkstadsfolket på Volvo anser får du gärna förklara.

Som exempel på verkstäder och "märkesfolks" kunnande kan vi ta Audi och deras CVT-lådor.
Lådtillverkaren säger; "Jo man ska byta olja efter XXXXX mil" (6000).
Audi, som leverantör av bilen säger; "Nej nej, det behövs inte bytas någon olja inte". Vilket de senare givetvis reviderade (när lådorna började rasa till höger och vänster).

Så självklart, "märkesfolket" (som i; de som jobbar med/säljer bilarna) vet alltid bäst.

Att "tycka något" och att "veta något" är, om vi nu ska vara petiga, inte heller samma sak. Det -är- korkat att inte byta vattenpump samtidigt som man byter kamrem (under förutsättning att den inte drivs av annan rem), och det -tycker- jag, oavsett vad Volvos serviceschema säger.

Vart fick du ifrån att det bara kostar ett par hundringar att byta vattenpumpen på en Volvo?

För att det är Volvo som bygger och servar sina bilar. Dom om nån vet hur länge grejorna håller.

it_mutt Avstängd
7 januari 2016 · 10 388 Inlägg

n_andersson skrev:

it_mutt skrev:

n_andersson skrev:
Enligt min volvoverkstad så byts vattenpumpen på varannan kamremsbyte. Men det är klart, tyckarna på internet vet nog mer än Volvo själva.....

Fast, här har då folk sagt att de tycker det är korkat att inte göra det den bara kostar ett par hundringar. Hur det är relevant till vad verkstadsfolket på Volvo anser får du gärna förklara.

Som exempel på verkstäder och "märkesfolks" kunnande kan vi ta Audi och deras CVT-lådor.
Lådtillverkaren säger; "Jo man ska byta olja efter XXXXX mil" (6000).
Audi, som leverantör av bilen säger; "Nej nej, det behövs inte bytas någon olja inte". Vilket de senare givetvis reviderade (när lådorna började rasa till höger och vänster).

Så självklart, "märkesfolket" (som i; de som jobbar med/säljer bilarna) vet alltid bäst.

Att "tycka något" och att "veta något" är, om vi nu ska vara petiga, inte heller samma sak. Det -är- korkat att inte byta vattenpump samtidigt som man byter kamrem (under förutsättning att den inte drivs av annan rem), och det -tycker- jag, oavsett vad Volvos serviceschema säger.

Vart fick du ifrån att det bara kostar ett par hundringar att byta vattenpumpen på en Volvo?

För att det är Volvo som bygger och servar sina bilar. Dom om nån vet hur länge grejorna håller.

Vattenpumpen i sig kostar "ett par hundringar" om man köper den på rätt ställe. Om du läser igen så är det precis vad jag skriver; att DEN (vattenpumpen" kostar ett par hundringar (inte som "i ett par", utan som i "några" möjligen luddigt uttryckt). Så, var fick DU ifrån att jag sa att bytet kostade ett par hundringar?

Så, du sätter ditt liv, dina eventuella besparingar, bilar och så vidare på att -ingen- bil som följer Volvos serviceschema gått sönder? Att ingen vattenpump havererat om den blivit bytt efter schemat exempelvis?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rogge_J
7 januari 2016 · 88 Inlägg

Skulle man lägga in allt i ett serviceschema som obligatoriskt byte så blir servicarna för dyra.

Konsumenterna jämför priser på servicar mellan bilmärken för att välja det bästa bilköpet.

Bakas allt in, obligatoriska bromsvätskebyten,regelbunda oljebyten i A-lådor,kylvätskebyten,vattenpumpar,byte olja i servostyrningar,demontering av bromsklossar för rengöring bromsok mm mm så backar kanske kunden från det bilköpet och väljer ett annat märke. (som dom tror är billigare att serva)

Därför är bara det nödvändigaste med  medans allt det andra är "rekomendationer" och "bör bytas"

Då är det upp till verkstaden att prata för detta och sälja in det till kunden.

Det är kampen om kunderna som gör att servicarna bantas så mkt det går.

Nu kommer säkert kommentarer att jag är dum i huvudet och "idioten från volvo" som nån skrev men så här tror JAG att det ligger till.

cool

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 januari 2016 · 3 730 Inlägg

Rogge_J skrev:
Skulle man lägga in allt i ett serviceschema som obligatoriskt byte så blir servicarna för dyra.

Konsumenterna jämför priser på servicar mellan bilmärken för att välja det bästa bilköpet.

Bakas allt in, obligatoriska bromsvätskebyten,regelbunda oljebyten i A-lådor,kylvätskebyten,vattenpumpar,byte olja i servostyrningar,demontering av bromsklossar för rengöring bromsok mm mm så backar kanske kunden från det bilköpet och väljer ett annat märke. (som dom tror är billigare att serva)

Därför är bara det nödvändigaste med  medans allt det andra är "rekomendationer" och "bör bytas"

Då är det upp till verkstaden att prata för detta och sälja in det till kunden.

Det är kampen om kunderna som gör att servicarna bantas så mkt det går.

Nu kommer säkert kommentarer att jag är dum i huvudet och "idioten från volvo" som nån skrev men så här tror JAG att det ligger till.

cool

Detta är verkligheten! VAG till exempel har skippat dehär med byte av kamrem vid ett visst miltal eller antal år. De kör med "kontroll" och "byte vid behov". Detta är för att få ner kostnaden per mil/år/totalt. Jävla trams alltihop

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Power-krille
8 januari 2016 · 672 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Tja
Börjar bli dags för kamremsbyte på min volvo s60 -06  2.4 motor

Det är en fråga som är mycket omtalad. Läst på många forum
Och för vissa är det en självklarhet och andra tycker att det inte behövs

Skillnaden på min bil och alla forum jag läst i är att jag byter kamrem vid tioårsgräns
Enligt volvo ska den bytas vid 16000 mil eller 10 år.
Min bil har bara rullat 6500 mil. Därför väljer jag att skapa en ny tråd angående detta.

Ska jag byta vattenpump när jag byter kamrem.
Vad säger ni?

Medan jag ändå skapar en tråd.
Vad mer bör bytas samtidigt?
Märker man någon skillnad på bilen efter att man bytt? Blir den bekvämare att köra t ex?

Tacksam för svar

den viktigaste frågan av alla... vad tycker du själv?   finns ju de som vill ha allt tip-top rent o fräscht
några kluddare bryr sig ju inte ens om bilen fått oljan bytt!

"Väx inte upp! det är en fälla"
dawwe ...has left the building...
8 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Fadi: Är du liiiite bilintresserad så fråga lite om Mickes nya MB 500E projekt, kommer bli ett monster big_smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang