Låna ut bilen - hur resonerar ni?

dawwe ...has left the building...
17 januari 2016 · 4 474 Inlägg

tkd_rille skrev:
Ja.  De får betala tvättpolletter om de skitar ner dem, är noga med att ha en ren förarmiljö smile
De har hyffs nog att lämna mer bensin än de var i bilen när de tog den utan att jag påpekar något med.

Men vad är det jag läser big_smile ? Ta betalat för tvättpoletter av syskon? Lämna mer bensin? Är du galen? big_smile
Här tänker du helt annorlunda jämfört med i tråden som gällde "Vad är rimligt för att ta betalt om man samåker enbart i den enes bil". Skillnaden är hårfin egentligen big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
17 januari 2016 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
Ja.  De får betala tvättpolletter om de skitar ner dem, är noga med att ha en ren förarmiljö smile
De har hyffs nog att lämna mer bensin än de var i bilen när de tog den utan att jag påpekar något med.

Men vad är det jag läser big_smile ? Ta betalat för tvättpoletter av syskon? Lämna mer bensin? Är du galen? big_smile
Här tänker du helt annorlunda jämfört med i tråden som gällde "Vad är rimligt för att ta betalt om man samåker enbart i den enes bil". Skillnaden är hårfin egentligen big_smile

De kommer billigare undan med att lämna bilen i samma skick de lämnade den.   Hyrbil är dyrare;) Och förarmiljön är viktig, de är en bra deal helt enkelt.

Om du nu tar på glasögonen lilla dawwe så ser du att de är inget jag kan påverka.

Att de lämnar mer bensin är deras sätt att tacka för lånet.

Fick förresten frågan om att samåka häromdagen. Blankt nej.

Senast redigerat av tkd_rille (17 januari 2016)

dawwe ...has left the building...
17 januari 2016 · 4 474 Inlägg

tkd_rille skrev:
De kommer billigare undan med att lämna bilen i samma skick de lämnade den.   1: Hyrbil är dyrare wink
Samåker man så sitter jag själv och skitar ner dessutom. Stor skillnad.  2: Jag är dessutom nu i beroende att ha min bil, så om de kör upp min bensin som jag planenligt tankat upp för att täcka 5 dagar i stöten så måste jag lägga mer energi på att tanka en gång till.

4: Att de lämnar mer bensin är deras sätt att tacka för lånet , inget jag kan påverka.

3: Fick förresten frågan om att samåka häromdagen. Blankt nej.

Du ser dina argument kan ju översättas till precis de argument jag hade i den andra tråden, men där var du "oförstående" big_smile .

1: "Att äga egen bil är dyrare!"
2: Samåkaren var oxå beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet big_smile
3: Ok smile
4: Att inse det rimliga i att betala mer än bara bränslet är samåkarens sätt att inse/tacka för det rimliga i att man slipper stå för alla kostnader en egen bil medför big_smile

Senast redigerat av dawwe (17 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
17 januari 2016 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
De kommer billigare undan med att lämna bilen i samma skick de lämnade den.   1: Hyrbil är dyrare wink
Samåker man så sitter jag själv och skitar ner dessutom. Stor skillnad.  2: Jag är dessutom nu i beroende att ha min bil, så om de kör upp min bensin som jag planenligt tankat upp för att täcka 5 dagar i stöten så måste jag lägga mer energi på att tanka en gång till.

4: Att de lämnar mer bensin är deras sätt att tacka för lånet , inget jag kan påverka.

3: Fick förresten frågan om att samåka häromdagen. Blankt nej.

Du ser dina argument kan ju översättas till precis de argument jag hade i den andra tråden, men där var du "oförstående" big_smile .

1: "Att äga egen bil är dyrare!"
2: Samåkaren var oxå beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet big_smile
3: Ok smile
4: Att inse det rimliga i att betala mer än bara bränslet är samåkarens sätt att inse/tacka för det rimliga i att man slipper stå för alla kostnader en egen bil medför big_smile

Men nu har inte låna ut bil och samåka samma innebörd.

Nu har tack och lov alla i min familj egna bilar. Men ibland så behöver de låna ändå pga olika omständigheter. Då utan min påverkan så tankar de mer, utan att jag ber om det. Du förstår?
Sen om de skitar ner min bil så lägger de en tjuga eller 2 för att de lånat min nystädade bil.

Så jag har aldrig påverkat låntagaren mer än att antingen städar de med min dammsugare jag har stående eller lägger en tjuga.

Så jag är oförstående fortfarande smile  Jag tar inte betalt för försäkring, skatt eller övrigt slitage (förutom städning)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2016 · 17 592 Inlägg

Hehe.

Beror helt på vem som vill låna. Vissa kompisar får låna allt. Vissa skulle inte få nycklarna ens under vapenhot då de lyckas behöva laga sina egna bilar 2-3 ggr per år.

Fast den gamla Omega jag åker omkring i nu hade jag nog inte lånat ut. Den kan ju rasa vilken dag som helst. Blir bara tråkigt för den som lånar den då.

Vi köpte en ny Volvo V40 2.0T för ett gäng år sedan. Fruns lillebror fick körkort och ville låna vår bil. Självklart en helt ny bil med alla garantier! dessutom en vanlig Volvo som jag inte brydde mig om. Gick bra i 3-4 månader. Sen rasade hela maskin och fick bytas ut på garantin. Hm?

Ett antal månader senare blev snubben av med körkortet. 175 km/h på 70-väg. Hm? När vi sålde bilen 3 år senare krävde köparen ett M-test (vilket han betalade). Killen som gick igenom bilen hade aldrig sett en sån spänst i leder osv. Han frågade om vi kör hårt? Nej, sa jag. Familjefar med 2 barn ju... "Lustigt" sa han och köparen betalade och åkte hem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FordRSC Los geht's, Schumacher
17 januari 2016 · 1 510 Inlägg

Tetten skrev:
Till dilemmat - jag älskar min bil
Tette

Torde först du skulle skriva: Jag älskar min syster smile

Låna ut, men hon får stå för ev reparationer. Kvaddas bilen, då finns det ju försäkring big_smile

Senast redigerat av FordRSC (17 januari 2016)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
trubbelturbo
17 januari 2016 · 1 467 Inlägg

DasAuto skrev:

trubbelturbo skrev:

Laddarsatan skrev:
Blir riktigt förvånand att vissa inte skulle låna ut sin bil för dom är rädda för denna ska repa bilen....  tänk om personen kör av vägen eller frontalkrockar med lastbil är er första tanke " helvete min bil " om personen dog?

Nej jag tror inte att det är många som har en sådan bedrövlig syn på sina medmänniskor att dem bryr sig mer om sin bil än att en familjemedlem ligger på bårhuset, tror du? smile

Jag känner mig lite motvillig till att låna ut min bil till vissa, listpriset kanske inte är så högt, det emotionella är dock desto högre. Detta måste folk som lånar den vara införstådda med och respektera. Även om dem bara ser sin egna bil som en förbrukningsvara vars enda syfte är att ta dem från punkt a till b.

Håller med en del, men ser du inte dina familjemedlemmar högre än din bil? Oavsett?
Jag kan förstå om man har en Corvette, Ferrari eller liknande och är motvillig att låna ut den till sin 18 åriga syster. Dels för hennes skull och för bilens. Men t.ex att inte låna ut en Volvo V70 till sin morsa eller liknande tycker jag är höjden på egoism.

Jag förstår hur du menar. Att man bryr sig mest om sina nära och kära betyder dock inte att man inte bryr sig om sin bil. Familjemedlemmar får låna min bil, trots att det gör mig nervös (hoppas inte dem läser här tongue). Jag litar ändå på att dem förstår bilens värde för mig och att dem kör därefter.

Sen finns det ju vissa i bekantskapskretsen som jag hoppas aldrig frågar..

Men skulle du helt ärligt låna ut din bil om du visste att personen i fråga nästan garanterat kommer att oberört krascha din frontspoiler samt fälgar mot trottoarkanter? kanske till och med ändrar sätesinställningarna? wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Undra om era föräldrar hade tagit betalt för de 18+ år de försörjt er big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
trubbelturbo
17 januari 2016 · 1 467 Inlägg

Jag vet inte om det är någon i tråden som påstått att dem tar betalt för att låna ut bilen?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
granadadr
17 januari 2016 · 7 305 Inlägg

torsen skrev:
Med hänvisning till hur du beskriver att din syster behandlar bilar skulle jag ABSOLUT INTE LÅNA UT BILEN.
Bättre hon blir lite sur nu än att ni blir jätteosams när hon lämnar tillbaka bilen.

Tycker jag.cool

jag håller med,, jag hade inte lånat ut,, men jag hade sagt som det var,, att hon kör som en biltjuv,,DÄRFÖR får hon ej låna den,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muttley
17 januari 2016 ·

DasAuto skrev:
Undra om era föräldrar hade tagit betalt för de 18+ år de försörjt er big_smile

Om mina föräldrar kört uruselt hade de aldrig fått sitta i förarsätet på något jag ägt.

Men du betalar tillbaka allt de lagt på dig ?

granadadr
17 januari 2016 · 7 305 Inlägg

tkd_rille skrev:

DasAuto skrev:
Undra om era föräldrar hade tagit betalt för de 18+ år de försörjt er big_smile

Om mina föräldrar kört uruselt hade de aldrig fått sitta i förarsätet på något jag ägt.

Men du betalar tillbaka allt de lagt på dig ?

nu var det väl en syster det gällde??

Muttley
17 januari 2016 ·

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:

DasAuto skrev:
Undra om era föräldrar hade tagit betalt för de 18+ år de försörjt er big_smile

Om mina föräldrar kört uruselt hade de aldrig fått sitta i förarsätet på något jag ägt.

Men du betalar tillbaka allt de lagt på dig ?

nu var det väl en syster det gällde??

Gör om syster till familj smile


Hennes syster hade inte fått köra min bil efter beskrivningen.

DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

tkd_rille skrev:

DasAuto skrev:
Undra om era föräldrar hade tagit betalt för de 18+ år de försörjt er big_smile

Om mina föräldrar kört uruselt hade de aldrig fått sitta i förarsätet på något jag ägt.

Men du betalar tillbaka allt de lagt på dig ?

Det var ironi tongue

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
dawwe ...has left the building...
17 januari 2016 · 4 474 Inlägg

DasAuto: Jag fick faktiskt en uträkning på vad jag hade kostat min mor typ när jag var 19, tror det landade på typ 1 mille*haha*. Jag vägrade att betala, så jävla snålt, jag vet big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2016 · 17 592 Inlägg

dawwe skrev:
DasAuto: Jag fick faktiskt en uträkning på vad jag hade kostat min mor typ när jag var 19, tror det landade på typ 1 mille*haha*. Jag vägrade att betala, så jävla snålt, jag vet big_smile

Haha! Det lär ju vara hennes/faderns fel... De kunde ju gett fan i... Du vet. Kräv föräldrarna på underhåll istället. Du har väl troligen inte bett i förväg om att bli född?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
DasAuto: Jag fick faktiskt en uträkning på vad jag hade kostat min mor typ när jag var 19, tror det landade på typ 1 mille*haha*. Jag vägrade att betala, så jävla snålt, jag vet big_smile

big_smilebig_smilebig_smilebig_smilelollol

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang