Volvo 745 GLT 16v drar ovanligt mycket bensin. Belöning för den som tipsar mig så felet försvinner.

Ludwigk
17 februari 2016 · 200 Inlägg

Hejsan!

Kort info: Bilen köptes och besiktades för  1 vecka sedan. bilen har stått 6 år obesiktigad innan jag köpte den.
ny kamrem/sotningssats av tidigare ägare för 2 veckor sedan. alla bromsar nya. ny olja filter samt stift. tanka fulltank.

Problemet: Motorn är orkeslös vid gaspådrag. Orolig tomgång då och då. Alltså man ser/hör att den inte går 100%.
Bilen DRICKER VÄLDIGT MYCKET BENSIN. ca 2l/mil vad jag räknat ut det. Blöta stift är det. Oljan luktar Bensin mer eller mindre.

Vad jag själv testat med: Komptest och det visade sig att motorn är frisk. mellan 12-13bar/cylinder på torrtest

Vad jag tror: Fått tips om kamremmen står fel från tidigare ägare. Spridarna hängt sig? givare till automatchoken som tror bilen är kall? Bränsletrycket.

Belöning:  500kr och då tar vi kontakt på Facebook.

Hoppas det finns de som kan komma med konkreta svar. Tack alla! :)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 februari 2016 · 3 730 Inlägg

Om man nyligen tafsat på kamremmen och den nu inte går bra är det första steget att kolla. Har du kollat det?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ludwigk
17 februari 2016 · 200 Inlägg

Hej! nej jag ska göra det imorgon så fort jag hinner. Mvh Ludwig

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det blir väl till att antingen åka till en verkstad som har ett instrument för att kolla eller chansbyta var o varannan del..
Detta tips får du gratis och lycka till..
Jag tippar på lambdasonden..

Senast redigerat av tommen1 (17 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nickeboii
17 februari 2016 · 762 Inlägg

Testa att dra ut luftmassemätarkontakten och se om det händer något med tomgången, händer det inget när du drar ut den så är det antagligen den det är fel på. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Arly165 Bakhjulsdriven
17 februari 2016 · 335 Inlägg

Kolla kamrem först, kan absolut vara det som felar. B234F har ingen kallstartspridare utan ökar öppentiderna för de vanliga 4 spridarna om motorn är kall. Värt att mäta upp/byta ut motortempgivaren. Lyser lambdalampan?

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
H-Karlsson KARLSSON
17 februari 2016 · 111 Inlägg

hej hej

men kompis har nästan samma problem som du. han har en 16v 90a. den surar jättemycket och drar massa bränsle. vi har inte lyckts att hitta felet än, tyvärr.

men jag har en liten ide, börja med att byta bränsletrycksregulatorn, den som bestämmer trycket till spridarna.
är det inte det så kanske man får prova LMM, luftmassemätaren.

om det inte är de så får man gå vidare till lamdasond och kanske så illa som bränslebox.

man får prova sig fram lite, det är ett jävla skitfel och hitta tyvärr.

än så länge går min 16v som ett skott, kolla gärna in den

ha det och lycka till

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

tommen1 skrev:
Det blir väl till att antingen åka till en verkstad som har ett instrument för att kolla eller chansbyta var o varannan del..
Detta tips får du gratis och lycka till..
Jag tippar på lambdasonden..

Hej!

ja verkstad gör ja sist av allt. Blir onödigt dyrt. Lambdan säger du? Har inga felkoder i felkodsläsaren men kan felsöka lambdan istället för att byta bara. Frågan är då hur?
För en lambda är inte billig

Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Testa att dra ut luftmassemätarkontakten och se om det händer något med tomgången, händer det inget när du drar ut den så är det antagligen den det är fel på. smile

Hej! smile

Rycker jag ut lmm så vill bilen dö. så antar att den fungerar som den ska. Alla trådar i den ser hela och fina ut smile

Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

Arly165 skrev:
Kolla kamrem först, kan absolut vara det som felar. B234F har ingen kallstartspridare utan ökar öppentiderna för de vanliga 4 spridarna om motorn är kall. Värt att mäta upp/byta ut motortempgivaren. Lyser lambdalampan?

Hej!

skulle kollat kamremmen idag men blev aldrig av. ska göra det imorgon eller till helgen.
Motortempgivaren? den är väl kopplad till mätarhuset? I så fall fungerar den kanonbra.

Nej lambdan lyser inte. Inga felkoder alls. Detta tycker jag är skumt hmm

Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

Motorman skrev:
hej hej

men kompis har nästan samma problem som du. han har en 16v 90a. den surar jättemycket och drar massa bränsle. vi har inte lyckts att hitta felet än, tyvärr.

men jag har en liten ide, börja med att byta bränsletrycksregulatorn, den som bestämmer trycket till spridarna.
är det inte det så kanske man får prova LMM, luftmassemätaren.

om det inte är de så får man gå vidare till lamdasond och kanske så illa som bränslebox.

man får prova sig fram lite, det är ett jävla skitfel och hitta tyvärr.

än så länge går min 16v som ett skott, kolla gärna in den

ha det och lycka till

Hej och tack att du skriver smile.

tråkigt att höra att du har samma fel hmm.

innan jag byter bränsletrycksregulatorn så kommer jag att få hem en bränsletrycksmätare jag har beställt från England. där kan jag se om trycket är för högt wink.

lmm fungerar fint om jag utgår från tidigare inlägg.
Lambdan är tveksam men knepigt att inga felkoder visas?

Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

TILLÄGG!

Kollat stiften och de är konstigt nog torra. Stiftens topp har en kritvit beläggning.
Om det nu hjälper något.

Stefan7neson
19 februari 2016 · 394 Inlägg

Hej.

Kanske igentäppt katalysator? Då blir ju bilen orkeslös och törstig.
Fråga förra ägaren varför han bytte sotningssats, var den trött och törstig innan bytet?

Ifall topp-packningen gått sönder för 6år sen, och bytt först nu, så kanske det sprutats kylarvätska vidare ut i avgassystemet och satt igen katalysatorn.

Även detta tips är gratis;)

Med vänlig hälsning Stefan

Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Hej.

Kanske igentäppt katalysator? Då blir ju bilen orkeslös och törstig.
Fråga förra ägaren varför han bytte sotningssats, var den trött och törstig innan bytet?

Ifall topp-packningen gått sönder för 6år sen, och bytt först nu, så kanske det sprutats kylarvätska vidare ut i avgassystemet och satt igen katalysatorn.

Även detta tips är gratis;)

Med vänlig hälsning Stefan

Hej! smile.

Ja katalysatorn var allt en bra tankeställare.
Han som bytte sotningssats gjorde det för att komma åt bättre när någon bult till grenröret gick av då de skulle byta downpipen. Ja jag vet, det låter knepigt men då skulle inte ägaren tjata på mig att han vill köpa tillbaka bilen för de dubbla priset, även om jag avstår budet.

Tack Stefan, jag ska försöka kolla upp det smile

Arly165 Bakhjulsdriven
19 februari 2016 · 335 Inlägg

Hej. Det finns två motortempgivare, en till instrumentet och en till styrdonet. Menar givetvis den till styrdonet. Den som går till instrumentet kan ej påverka bränselblandningen. De sitter bredvid varandra under insprutet minns ej vilken som är vad nu men det går att googla på.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Aronson
19 februari 2016 · 914 Inlägg

Arly165 skrev:
Hej. Det finns två motortempgivare, en till instrumentet och en till styrdonet. Menar givetvis den till styrdonet. Den som går till instrumentet kan ej påverka bränselblandningen. De sitter bredvid varandra under insprutet minns ej vilken som är vad nu men det går att googla på.

På B234f/16v är det den främre som är till motornstyrningen.

H-Karlsson KARLSSON
19 februari 2016 · 111 Inlägg

tempgivaren till styrboxen kan det ju vara. Så långt har vi inte tänkt

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Ludwigk
19 februari 2016 · 200 Inlägg

Tack för svaren alla. Imorgon får jag mer tid att greja med bilen. Jag återkommer med mer information!
Jag ska noga kolla igenom era teorier.

OBS!!!

Märkt att när jag kör bilen kall går bilen som ett skott. Inte seg över huvud taget. Men så fort bilen får upp värmen lite när jag kollar på tempgivaren så segar den. Ska kolla så tempgivaren till styrboxen som jag fick höra är hel och fungerar. tror en ny inte kostar mycket.

Tack alla och den som har rätt kommer garanterat få en bit av min lycka! smile

Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2016 · 26 176 Inlägg

Tror fortfarande på att kamremmen står aningen fel om den inte är kontrollerad.

Lycka till och hoppas felet blir funnet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Ludwigk
21 februari 2016 · 200 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155386/155386-3cc97032788aff520dfa2ca7f85778af.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155386/155386-e5d3f11a891b445ba2448fa730106298.jpg


Ja jag vet inte vad jag ska säga men vevaxeln har en felmarginal. Bilden ljuger lite för när jag kollade så har den inte flyttat sig 1 hack utan nästan.

Ska senare till garaget och rätta till felet. Men påverkar detta lilla felet så mycket egentligen?

Väntar fortfarande på att posten ska hämta hem min bränsletrycksmätare.
//
Mvh Ludwig

Senast redigerat av Ludwigk (21 februari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang